صفحه اصلی > آشپزی : انواع بادام های خوشمزه را می شناسید؟

انواع بادام های خوشمزه را می شناسید؟

فهرست مطالب

بادام درختی است که گاه تا بلندای ۸ متر نیز می روید. رویشگاه اصلی این درخت زیبا نواحی مدیترانه آسیا می باشد و برگ های این درخت بیضوی، نوک تیز و مواج می‌باشد و دارای گل هایی به رنگ صورتی می باشد.

ریشه این گیاه بسیار محکم بوده و با وجود رطوبت اندک نیز می روید مغز بادام به شکل بیضوی و یک سوی آن نوک تیز می باشد. اما آیا شما انواع بادام را می شناسید؟ ما در این مقاله قصد داریم به شما در خصوص انواع بادام توضیح دهیم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع جدید ما را همراهی کنید.

بادام پوست کاغذی

یکی از انواع بادام ها، بادام پوست کاغذی می باشد. این آجیل پرطرفدار دارای پوسته چوبی بسیار نازک می باشد که به راحتی با وارد کردن فشاری مختصر شکسته می شود و به این ترتیب مغز آن به آسانی جدا خواهد شد..علت نامگذاری این بادام به نام بادام پوست کاغذی نیز به همین علت می باشد.

بادام پوست کاغذی تحت‌عنوان بادام منقا نیز شناخته می‌شود. این بادام در حقیقت از جذاب‌ترین انواع خشکبار ایران محسوب می‌شود. بادام پوست کاغذی به اشکال شور، بو داده و خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بادام پوست کاغذی از انواع بادام

بادام مامایی

از دیگر انواع بادام ها بادام مامایی می باشد. این بادام هواداران مخصوص به خود را دارد و میزان صادرات آن بسیار فراوان است. درخت این نوع بادام دیرگل می باشد، از سوی دیگر نسبت به آفات نیز بسیار مقاوم است. اما میوه این درخت بسیار زودرس می باشد. از دیگر ویژگی‌های بادام مامایی آن است که در قیاس با دیگر بادام ها نازک تر می باشد.

بادام مامایی به شکل پودر و خلال در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آجیل نیز به دو شکل شور یا خام مصرف می شود. از طرف دیگر بادام مامایی به علت داشتن چربی فراوان در ساخت صابون و وسایل آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. رویشگاه اصلی بادام مامایی کشور ایران است و در آجیل نیز به شکل دارای پوست یا مغز شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بادام سنگی

بادام سنگی، یکی از مهمترین انواع بادام ها به شمار می آید. همان گونه که از نام این بادام برداشت می‌شود، پوست آن بسیار محکم بوده و برای مصرف مغز آن حتماً بایستی این پوست شکسته شود.

از جمله مزایای بادام سنگی، داشتن مقاومت بالا نسبت به کم آبی می باشد. به همین علت در باغ های کشت دیم پرورش می یابد. بادام سنگی به شکل شور و تفت داده شده مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر این نوع بادام در صنایع پزشکی و غذایی به کرات استفاده می شود.

[form_bmi]

بادام ربیع

یکی دیگر از انواع بادام ها، بادام ربیع می باشد. درخت این نوع بادام همانند درخت بادام مامایی در مقابل آفات و سرمازدگی بسیار مقاوم می باشد. این نوع بادام در آجیل به شکل خام و تفت داده شده استفاده می شود. از سوی دیگر بادام ربیع در صنعت شیرینی‌پزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بادام سفید

بادام سفید از جمله دیگر انواع بادام ها به شمار می آید. ویژگی بارز این نوع بادام زودگل بودن آن است. از طرف دیگر مغز بادام سفید ترد، خوش طعم و سفید رنگ می باشد. به همین جهت این نوع بادام دوست داشتنی‌ترین انواع بادام به حساب می‌آیند و به قیمت های بالاتری نسبت به دیگر انواع بادام ها در بازار عرضه می‌شود.

این بادام نیز در آجیل به شکل خام و تفت داده شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرف دیگر برای پخت کیک و شیرینی و تزیین آن نیز به کار برده می‌شود.

بادام تلخ

از دیگر انواع بادام ها که بسیار مهم می باشد، بادام تلخ هست. این بادام نیز نسبت به آفات و امراض مقاوم بوده و به همین جهت به عنوان پایه دیگر بادام های شیرین مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بادام تلخ برای گرده افشانی، نابودی آفات دیگر درختان، صنعت پزشکی و صنعت بهداشتی به کار گرفته می شود. البته با روش ویژه ای بادام تلخ تبدیل به بادام شیرین می‌شود. بو داده بادام تلخ نیز در آجیل استفاده می‌شود، که بسیار خوش طعم می باشد. روغن بادام تلخ از دیرباز برای تقویت موی سر، تقویت مژه و ابرو مورد استفاده قرار می گرفته است.

بادام تلخ

بادام زمینی

بادام زمینی یکی دیگر از انواع بادام ها به حساب می آید. این نوع بادام از شناخته‌شده‌ترین بادام ها می باشد. مطلب جالب در خصوص این خوراکی آن است که در دسته حبوبات قرار گرفته است و آن را به جهت استفاده از دانه های خوراکی اش پرورش می‌دهند.

ویژگی خاص این گیاهان آن است که برخلاف گیاهان زراعی همچنین سیب زمینی در زیر زمین می روید، به همین جهت با نام دیگر هایپوجیا به معنای زیرزمین معروف می باشد.

بادام هندی

بادام هندی

از دیگر انواع بادام ها، بادام هندی می باشد. این درخت از نوع گرمسیری و همیشه سبز است. درخت بادام هندی به خانواده پسته ایان تعلق دارد. رویشگاه اصلی درخت بادام هندی در منطقه ساحلی شمال شرق برزیل می باشد.

دانه‌های این نوع بادام به کلیه شباهت دارد. در حال حاضر نیز به شکل وسیع در مناطقی با آب و هوای گرمسیری پرورش داده می شود  درخت بادام هندی در مناطقی همچون هند، سریلانکا، کنیا و تانزانیا نیز می روید.

مخلص کلام; انواع بادام

بادام خوراکی بی نظیری است که دارای خواص سلامتی فراوانی می باشد. مصرف انواع بادام موجب افزایش هوش، تکامل و سلامت مغز، استحکام و دوام استخوان‌ها و دندان‌ها، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، حفظ سلامت مادر و جنین، پیشگیری از بروز نقص های نوزادان و غیره می‌شود.
بادام دارای انواع و اقسام مختلفی است. بادام‌هندی، بادام تلخ، بادام مامایی، بادام سنگی، بادام ربیع، بادام سفید و بادام پوست کاغذی از جمله انواع بادام ها محسوب می شود. هدف از نگارش این مقاله به بررسی انواع بادام ها می باشد. برای شناخت انواع بادام ها این مقاله جذاب و خواندنی را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید