صفحه اصلی > سبک زندگی : همه چیز درباره فواید روغن سیاه دانه که باید بدانید

همه چیز درباره فواید روغن سیاه دانه که باید بدانید

فهرست مطالب

سیاهدانه (N. sativa) یک گیاه گلدار کوچک است که در جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب اروپا و شمال آفریقا رشد می کند. این درختچه میوه هایی با دانه های ریز سیاه نیز تولید می کند. دانه های N. sativa که معمولاً به آن سیاه دانه می گویند، با نام های بسیار دیگری از جمله زیره سیاه، سیاهدانه، گل رازیانه و گشنیز رومی استفاده می شود.

روغن سیاه دانه از دانه های N. sativa استخراج می شود و بیش از 2000 سال است که به دلیل فواید درمانی فراوان در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان می دهد که ممکن است کاربردهای متعددی برای سلامتی داشته باشد، از جمله درمان آسم و کمک به کاهش وزن. همچنین به صورت موضعی برای فواید پوست و مو استفاده می شود. این مقاله به بررسی فواید بالقوه روغن سیاه دانه برای سلامتی می‌پردازد که در ادامه می خوانید.

فواید بالقوه روغن سیاه دانه برای سلامتی

در طب سنتی از روغن سیاه دانه برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. در نتیجه، گاهی اوقات به عنوان شفا دهنده نیز نام برده می شود. روغن سیاه دانه و ترکیبات گیاهی آن با چندین فواید برای سلامتی مرتبط هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

سیاه دانه آنتی اکسیدان بالایی دارد

روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان است. ترکیبات گیاهی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند، زیرا تحقیقات نشان داده است که می توانند التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان محافظت کنند.

به طور خاص، روغن سیاه دانه غنی از تیموکینون است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. در نتیجه، مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیب ممکن است از سلامت مغز محافظت کند و به درمان چندین نوع سرطان کمک کند.

فواید روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه برای کمک به درمان آسم

آسم یک بیماری مزمن است که در آن پوشش مجاری هوایی متورم می‌شود و ماهیچه‌های اطراف آن‌ها منقبض می‌شوند و تنفس را برای شما دشوار می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که روغن سیاه دانه و به ویژه تیموکینون موجود در روغن، ممکن است به درمان آسم با کاهش التهاب و آرامش عضلات در راه هوایی کمک کند.

یک مطالعه روی 80 بزرگسال مبتلا به آسم نشان داد که مصرف 500 میلی گرم کپسول روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت 4 هفته به طور قابل توجهی کنترل آسم را بهبود می بخشد. اگرچه امیدوارکننده است، اما مطالعات بزرگتر و طولانی تری برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی طولانی مدت مکمل های روغن سیاه دانه در درمان آسم مورد نیاز است.

روغن سیاه دانه و کمک به کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد مبتلا به چاقی، سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 کمک کند. در یک مطالعه 8 هفته ای، به 90 زن 25 تا 50 ساله مبتلا به چاقی رژیم غذایی کم کالری و دارونما، 1 گرم روغن سیاه دانه در هر وعده غذایی و مجموع 3 گرم در روز داده شد.

در پایان مطالعه، افرادی که از روغن سیاه دانه استفاده کردند، وزن و دور کمرشان به طور قابل توجهی بیشتر از گروه دارونما کاهش یافت. گروه روغن همچنین بهبود قابل توجهی در سطح تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) تجربه کردند. با وجود این نتایج امیدوارکننده، تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی طولانی مدت و اثربخشی مصرف روغن سیاه دانه برای کاهش وزن مورد نیاز است.

فواید روغن سیاه دانه برای کاهش وزن

کاهش سطح قند خون با روغن سیاه دانه

برای افراد مبتلا به دیابت، نشان داده شده است که سطوح بالای قند خون به طور مداوم خطر عوارض بعدی، از جمله بیماری کلیوی، بیماری چشمی و سکته را افزایش می دهد.

چندین مطالعه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد که دوز 2 گرم در روز سیاه دانه کامل له شده ممکن است به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین A1c (HbA1c) را کاهش دهد که معیاری برای میانگین سطح قند خون در طی 2 تا 3 ماه است. در حالی که بیشتر مطالعات از پودر سیاه دانه در کپسول استفاده می کنند، روغن سیاه دانه نیز به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

کمک به کاهش فشار خون و سطح کلسترول

روغن سیاه دانه برای اثربخشی بالقوه آن در کاهش فشار خون و سطح کلسترول مورد مطالعه قرار گرفته است. فشار خون بالا و سطوح بالای کلسترول و LDL (بد) عوامل خطر مهمی برای بیماری قلبی هستند.

دو مطالعه، یکی از 90 زن مبتلا به چاقی و دیگری در 72 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2، نشان داد که مصرف 2 تا 3 گرم کپسول روغن سیاه دانه در روز به مدت 8 تا 12 هفته به طور قابل توجهی سطح LDL (بد) و کلسترول کل را کاهش می دهد.

 مطالعه دیگری روی 90 نفر با سطح کلسترول بالا مشاهده کرد که مصرف 2 قاشق چایخوری (10 گرم) روغن سیاه دانه بعد از خوردن صبحانه به مدت 6 هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح کلسترول LDL (بد) شد. این روغن همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

یک مطالعه روی 70 بزرگسال سالم نشان داد که 1/2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) روغن سیاه دانه دو بار در روز به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی سطح فشار خون را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. تحقیقات کلی در مورد روغن سیاه دانه در کاهش فشار خون و سطح کلسترول، در حالی که امیدوارکننده است، محدود است. تحقیقات بیشتری برای تایید دوز بهینه مورد نیاز است.

مخلص کلام; فواید روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه مکمل رایجی است که در طب جایگزین برای کمک به درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه ممکن است در درمان آسم، کمک به کاهش وزن و کاهش سطح قند خون و کلسترول مؤثر باشد. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه ممکن است از سلامت مغز محافظت کرده و رشد سلول های سرطانی را کند کند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید