صفحه اصلی > سبک زندگی : غذاهای مفید برای کبد: برای کبد چرب چی بخوریم؟

غذاهای مفید برای کبد: برای کبد چرب چی بخوریم؟

فهرست مطالب

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، باید غذاهایی بخورید که به کاهش چربی در کبد شما کمک می کند، از جمله میوه ها و سبزیجات تازه، چربی های سالم، کربوهیدرات های پیچیده و غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

می توانید به دنبال رژیم غذایی مدیترانه ای باشید زیرا این رژیم شامل بسیاری از غذاهایی است که به کاهش سطح چربی کبد کمک می کند. کربوهیدرات های پیچیده مانند جو و سایر غلات سبوس دار که انرژی را به آرامی آزاد می کنند برای کبد چرب مفید هستند. زیرا به کاهش وزن کمک می کنند و به شما کمک می کنند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

حفظ وزن سالم می تواند به حذف چربی از کبد و بهبود کبد چرب کمک کند. خوردن مقادیر کمی از چربی‌ های سالم، مانند چربی‌ های موجود در آجیل و ماهی‌ های چرب نیز می‌ تواند به کبد چرب کمک کند، زیرا این چربی‌ ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که تصور می‌ شود به کاهش چربی در کبد شما نیز کمک می‌ کنند. در اینجا خوراکی های مفید برای کبد چرب آورده شده است.

 

6 غذای مفید برای کبد 

 

1. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ویتامین E و یکی از خوراکی های مفید برای کبد چرب است. 19.6 میلی گرم ویتامین E در هر 100 گرم تخمه وجود دارد، که این رقم بیش از 4 برابر مقدار ویتامین E مورد نیاز یک بزرگسال در روز است.

دریافت ویتامین E کافی در صورت داشتن کبد چرب بسیار مهم است، زیرا بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین E عملکرد کبد و وضعیت افراد مبتلا به کبد چرب را در مراحل اولیه بهبود می بخشد.

 

2. ماهی قزل آلا برای کبد چرب

ماهی قزل آلا از جمله دیگر خوراکی های مفید برای کبد چرب است. اگر کبد چرب دارید، هم ماهی سالمون و هم قزل آلا ارزش افزودن به رژیم غذایی خود را دارند. زیرا منابع خوبی از 2 ماده مغذی هستند که می توانند به بهبود وضعیت کمک کنند( اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E.) خوردن ماهی های روغنی مانند سالمون یا قزل آلا نیز ممکن است به التهاب کمک کند.

ماهی قزل آلا و خوراکی های مفید برای کبد چرب

3. آووکادو

یافته های چندین مطالعه انسانی نشان می دهد که افزودن آووکادو به رژیم غذایی روزانه ممکن است به کند کردن پیشرفت کبد چرب کمک کند. تصور می شود که این مهم است به این دلیل باشد که آووکادو به مدیریت وزن شما کمک می کند، و این امر نیز می تواند به جلوگیری از کبد چرب کمک کند.

لذا این میوه هم یکی از خوراکی های مفید برای کبد چرب است. مطالعات حیوانی کوچک نیز نشان داده است که هر چه موش آووکادوی بیشتری بخورد، چربی کمتری در کبد خود ذخیره می کند. این شواهد قطعی نیست، اما نشان می دهد که آووکادو ممکن است در مبارزه با بیماری کبد چرب مفید باشد.

آووکادو و خوراکی های مفید برای کبد چرب

4. روغن زیتون برای کبد چرب

تصور می شود روغن زیتون یکی از خوراکی های مفید برای کبد چرب است، زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و منبع خوبی از ویتامین E و موادی است که به عنوان ترکیبات فنولی شناخته می شوند و می توانند به کاهش چربی و التهاب بدن کمک کنند.

 نتایج چند مطالعه کوچک انسانی همچنین نشان می دهد که مصرف روزانه روغن زیتون (به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای کم چرب) ممکن است سطح چربی کبد را در افراد مبتلا به کبد چرب کاهش دهد، اما این نتایج را نمی‌ توان به‌ عنوان دلیلی مبنی بر اینکه روغن زیتون قطعاً کبد چرب را بهبود می‌ بخشد دانست، تا زمانی که مطالعات بزرگ‌ تری انجام شود.

روغن زیتون و خوراکی های مفید برای کبد چرب

5. قهوه

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است به جلوگیری از پیشرفت بیماری کبد چرب در مراحل اولیه فیبروز کبد کمک کند، دلیل آن مشخص نیست، اما ممکن است با ترکیبی از عوامل از جمله تأثیر قهوه بر آنزیم های کبدی ارتباط داشته باشد. 

همچنین مشخص نیست که برای بهره مندی از مزایای بالقوه کبد چرب چه مقدار قهوه باید بنوشید، اما به خاطر داشته باشید که خوردن یا نوشیدن بیش از حد کافئین می‌ تواند مضر باشد، بنابراین فقط در حد اعتدال قهوه بنوشید و در مورد اینکه چقدر نوشیدنی برای شما بی خطر است با پزشک مشورت کنید.

بخوانید : آیا با بیماری کلیوی می توانید قهوه بنوشید؟

 

6. گردو و کبد چرب

مطالعات نشان داده اند که خوردن گردو (و سایر آجیل های درختی) می تواند به بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به NAFLD کمک کند. این ممکن است به این دلیل باشد که گردو نیز مانند سایر غذاهای مفید برای کبد چرب، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. گردو همچنین ممکن است با کاهش چربی و التهاب کبد به کبد چرب کمک کند.

گردو و خوراکی های مفید برای کبد چرب

غذاهایی که در صورت ابتلا به کبد چرب باید از آنها اجتناب کنید

اگر می‌ خواهید رژیم غذایی را برای کاهش کبد چرب دنبال کنید، فقط غذاهایی که می‌ خورید مهم نیستند، بلکه حذف برخی غذاها نیز مهم است. سعی کنید غذاهای پرکالری مانند غذاهای سرخ شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید و میزان چربی های اشباع شده مصرفی خود را کاهش دهید.

 مصرف غذاهای شیرین، الکل و کربوهیدرات های ساده مانند نان سفید و غذاهای فرآوری شده را کم نگه دارید، زیرا این خوراکی ها مواد قندی را در بدن شما افزایش می دهد و این مواد قندی به چربی تبدیل شده و در نواحی مختلف بدن از جمله کبد شما ذخیره می شود. 

اگر می‌ خواهید خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش دهید یا می‌ خواهید از پیشرفت آن به یک بیماری جدی‌ تر کبدی مانند فیبروز کبدی جلوگیری کنید، این ها فقط چند دستورالعمل کلی هستند که باید رعایت کنید، اما اگر می‌ خواهید بدانید دقیقاً از چه غذاهایی باید اجتناب کنید، در اینجا به برخی از آن ها توجه کنید.

 

4 غذای مضر برای کبد

 

1. الکل

اگرچه NAFLD ناشی از نوشیدن الکل نیست، اما اگر کبد چرب دارید، باید مصرف الکل را کاهش دهید یا به طور کامل از آن اجتناب کنید، این به این دلیل است که نوشیدن مقدار زیادی الکل زمانی که کبد چرب دارید با افزایش چربی کبد، آسیب و فیبروز مرتبط است.

پس بهتر است به هیچ وجه آن را ننوشید، اگر الکل بیش از حد مصرف می کنید، قبل از قطع با پزشک صحبت کنید. ترک ناگهانی الکل گاهی اوقات می تواند عوارض جدی در برخی افراد ایجاد کند و ممکن است کاهش تدریجی آن برای شما بی خطرتر باشد.

 

2. غذاهای سرخ شده و کبد چرب

چه این غذاها را در خانه درست کنید یا از رستوران یا فست‌ فود تهیه کنید، اگر کبد چرب دارید بهتر است از مصرف غذاهای سرخ‌ کرده خودداری کنید، زیرا آن ها کالری بالایی دارند که می تواند منجر به افزایش وزن شود. افزایش وزن نیز یک عامل خطر برای پیشرفت بیماری کبد چرب است. آن ها همچنین ممکن است سرشار از چربی های اشباع شده باشند که با ایجاد کبد چرب مرتبط است.

غذاهای سرخ شده و خوراکی های مضر برای کبد چرب

3. شکلات

شکلات به ویژه شکلات شیری یا سفید، دارای کالری بالا، چربی اشباع شده و قندهای تصفیه شده است، همه این ها با تشویق به افزایش وزن می توانند کبد چرب را بدتر کنند و همانطور که در بالا ذکر شد، خوردن چربی های اشباع شده ممکن است به تغییرات خاصی در کبد شما کمک کند و باعث کبد چرب می شود.

 اگر نمی توانید شکلات را ترک کنید، شکلات تلخ که حداقل 70 درصد کاکائو است، انتخاب خوبی است. زیرا نسبت به انواع دیگر شکلات ها، قند و چربی اشباع کمتری دارد، اما همچنان سرشار از کالری و چربی اشباع شده است، بنابراین سعی کنید آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

 

4. کیک، کلوچه و بیسکویت

بهتر است از غذاهای پخته شده (از جمله کیک، کلوچه و بیسکویت) اگر کبد چرب دارید اجتناب کنید. اگر به دفعات زیاد آن ها را بخورید، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. زیرا کالری، چربی اشباع شده و قندهای تصفیه شده بالایی دارند. 

اما همه محصولات پخته شده برای کبد چرب مضر نیستند، به عنوان مثال اگر از کیک و بیسکویت لذت می برید، به سراغ انواع کم چرب و کم قند بروید، اما همچنان آن ها را در حد اعتدال مصرف کنید تا کالری زیادی نداشته باشید.

البته ممکن است تغییرات رژیم غذایی دیگری برای کمک به مدیریت کبد چرب وجود داشته باشد. پس با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا توصیه های خاصی در مورد آنچه که برای کبد چرب باید بخورید و نباید بخورید را ارائه دهد.

کیک و کلوچه و خوراکی های مضر برای کبد چرب

کاهش وزن و بیماری کبد چرب

انجام برخی تغییرات رژیم غذایی پیشنهاد شده در بالا ممکن است به کاهش وزن کمک کند. این نیز به نوبه خود می تواند به بهبود کبد چرب کمک کند. 

مطالعات نشان می دهد که از دست دادن حداقل 3 تا 5 درصد از وزن کل بدن می تواند به کاهش میزان چربی در کبد شما کمک کند و کاهش 10 درصد از وزن بدن می تواند به کاهش التهاب کبد کمک کند، اما کارها را به آرامی پیش ببرید، زیرا کاهش وزن خیلی سریع می تواند به کبد شما فشار وارد کند و بیماری کبد چرب را بدتر کند.

بخوانید : نکاتی که باید قبل از شروع رژیم کتوژنیک بدانید

کاهش وزن و کبد چرب

مخلص کلام; غذاهای مفید برای کبد

اگر کبد چرب دارید یا فکر می‌کنید مبتلا به کبد چرب هستید به پزشک مراجعه کنید، زیرا در صورت تشخیص زودهنگام ممکن است بتوانید از پیشرفت آن به اشکال جدی‌تر بیماری کبدی جلوگیری کنید. بهتر است در مورد بیماری کبد چرب و چگونه تشخیص آن بیشتر بخوانید و اگر می دانید که کبد چرب دارید و می خواهید با تغییر رژیم غذایی خود آن را مدیریت کنید، قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید،( به خصوص اگر دیابت یا کلسترول بالا دارید). آنها می توانند به شما کمک کنند تا رژیم غذایی ایمن تری لحاظ کنید.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید