مجله سلامتی من
0

5 راه مقابله با افسردگی سالمندان

بازدید 87

چکیده :

افسردگی ممکن است در بسیاری از سالمندان اتفاق بیفتد. بسیاری از افراد زمانی که پا به سن می گذارند، دیگر توانایی و آن شوق و ذوق جوانی را ندارند و ممکن است دچار غم و انده شدید یا افسردگی شوند. افسردگی که ممکن است بر سلامت جسمانی و سلامت روانی آنها تاثیر مستقیم بگذارد. برای مقابله با افسردگی در دوران سالمندی و راه های پیشگیری آن راهکارهایی وجود دارد که با رعایت آنها می توان تا حدی زیادی از افسردگی جلوگیری کرد که در ادامه می خوانید.

داشتن فعالیت | شرکت در فعالیت های گروهی | ورزش | تعذیه و خواب خوب | نوشتن

1-کاری انجام دهید که توانایی انجام آن را دارید

فعالیت سالمندان

 درست است که افراد در دوران سالمندی توانایی انجام بسیاری از کارها را ندارند ولی بسیاری از فعالیت های فکری یا حتی جسمی هم که نیاز به قدرت بدنی بالایی ندارند را می توانند انجام دهند.

رسیدگی به گل و گیاه، درختکاری، مطالعه، خواندن رمان،  نقاشی، بازی شطرنج، حل جدول یا بسیاری از کارهایی که با روحیات طرف سازگار باشد می تواند در جلوگیری از افسردگی سالمندان بسیار کمک کننده باشد.

2- در فعالیت های گروهی شرکت کنید

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است. شرکت در فعالیت های گروهی خصوصا زمانی که از نظر سنی به یکدیگر نزدیک باشند به دلیل مشابهت افکار و احساسات حس خوشایندی در افراد و سالمندان  ایجاد می کند. در واقع فعالیت های گروهی باعث کاهش احساس تنهایی شده و به سلامت روان سالمندان  بسیار کمک می کند.

3- ورزش را در برنامه خود بگنجانید

ورزش سالمندان

 به طور کلی ورزش برای همه مفید است. ورزش علاوه بر سلامت جسمانی تاثیر بسیار زیادی هم روی سلامت روان افراد دارد. سالمندان با انجام ورزش های سبک و متناسب با سن خود می توانند سلامت روانی خود را با کاهش افسردگی تا حد زیادی تضمین کنند.

4- خوب بخورید و خوب بخوابید

تغدیه مناسب و خواب کافی برای افراد سالخورده بسیار مهم است. افراد سالمند به دلیل وضعیت جسمانی که دارند باید تغذیه مناسب داشته و از خواب کافی نیز برخودار باشند.

خوردن غذاهای سبک و سالم و استفاده از سبزیجات و میوه ها در برنامه های غذایی آنها و خواب کافی و باکیفیت، باعث شادابی و سلامت روان سالخوردگان می شود.

5- خاطرات خوب گذشته را به یاد بیاورید یا بنویسید

نوشتن خاطرات

یادآوری خاطرات خوب گذشته باعث ایجاد حس شادی و کاهش افسردگی  در افراد سالخورده می شود. بسیاری از افراد با نوشتن می توانند از نظر ذهنی تخلیه شوند و حتی راحت تر بخوابند یا سایر فعالیت های خود را انجام دهند.

نوشتن خاطرات خصوصا خاطرات خوب می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و آزادی ذهنی و روانی را به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری :

بسیاری از افراد با شروع سالمندی و سالخوردی دچار غم و اندوه شده و انگیزه های خود را از دست می دهند. باید گفت که دوران سالخوردگی به هیچ عنوان به معنای پایان زندگی یا انجام فعالیت نیست. سالمندان با انجام فعالیت های جسمانی و فکری مناسب بسیاری که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم می توانند هم سلامت جسمانی و هم سلامت روانی خود را تا حد زیادی تضمین کنند.

منابع :

منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید