صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : 7 فایده ورزش منظم

7 فایده ورزش منظم

فهرست مطالب

چکیده :

ورزش به هر حرکتی گفته می شود که عضلات شما را به کار می اندازد و بدن شما را ملزم به سوزاندن کالری می کند، انواع مختلفی از فعالیت بدنی از جمله شنا، دویدن، آهسته دویدن، پیاده روی و رقص وجود دارد. ثابت شده است که فعال بودن فواید بسیاری برای سلامتی، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی دارد و حتی ممکن است به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید.

احساس شادی بیشتر | کاهش وزن | عضلات و استخوان ها | افزایش سطح انرژی | بیماری های مزمن | سلامت پوست | سلامت مغز و حافظه

 

1. ورزش باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید

ورزش خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و احساس افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش می دهد، همچنین تغییراتی را در بخش هایی از مغز ایجاد می کند که استرس و اضطراب را تنظیم کرده و حساسیت مغز به هورمون ‌های سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش دهد که این باعث تسکین افسردگی می ‌شود. علاوه بر این ها، ورزش می تواند تولید اندورفین را افزایش دهد، که به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می کند.

احساس شادی با ورزش

2. ورزش می تواند به کاهش وزن کمک کند

برخی از مطالعات نشان داده اند که عدم تحرک عامل اصلی افزایش وزن و چاقی است، برای درک تأثیر ورزش بر کاهش وزن، درک رابطه بین ورزش و مصرف انرژی مهم است.

بدن شما انرژی را به سه روش مصرف می کند:

  • هضم غذا
  • ورزش کردن
  • حفظ عملکردهای بدن، مانند ضربان قلب و تنفس

ورزش برای حمایت از متابولیسم سالم و سوزاندن کالری بیشتر در روز بسیار مهم است، همچنین به حفظ توده عضلانی و کاهش وزن کمک می کند، مطالعات نشان داده اند که ترکیب ورزش هوازی با تمرینات مقاومتی می تواند کاهش چربی و حفظ توده عضلانی را به حداکثر برساند، که این برای کاهش وزن و حفظ توده عضلانی بدون چربی ضروری است.

3. ورزش برای عضلات و استخوان های شما مفید است

ورزش نقش حیاتی در ساخت و حفظ عضلات و استخوان های قوی دارد. فعالیت هایی مانند وزنه برداری زمانی که با مصرف پروتئین کافی همراه باشند می توانند عضله سازی را تحریک کنند، این به این دلیل است که ورزش به ترشح هورمون هایی کمک می کند که توانایی ماهیچه های شما را برای جذب اسیدهای آمینه تقویت می کنند و این به رشد آن ها کمک کرده و تجزیه آن ها را کاهش می دهد.

با افزایش سن، افراد تمایل به از دست دادن توده عضلانی و عملکرد خود دارند که می تواند منجر به افزایش خطر آسیب شود، انجام فعالیت بدنی منظم برای کاهش از دست دادن عضلات و حفظ قدرت با افزایش سن ضروری است. ورزش همچنین به ساخت تراکم استخوان در جوانی کمک می کند، علاوه بر این به پیشگیری از پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی نیز کمک می کند.

ورزش برای استخوان ها

4. ورزش می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد

ورزش می تواند یک تقویت کننده واقعی انرژی برای بسیاری از افراد، از جمله افرادی که دارای شرایط پزشکی مختلف هستند، باشد. ورزش هوازی سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند و سلامت ریه را بهبود می بخشد، که می تواند به میزان قابل توجهی به سطح انرژی کمک کند. همانطور که بیشتر حرکت می کنید، قلب شما خون بیشتری پمپاژ می کند و اکسیژن بیشتری را به عضلات در حال کار شما می رساند، همچنین با ورزش منظم، قلب شما در انتقال اکسیژن به خون کارآمدتر و ماهرتر می شود.

5. ورزش می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد

فقدان فعالیت بدنی منظم یکی از دلایل اصلی بیماری مزمن است. تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم باعث بهبود حساسیت به انسولین ، سلامت قلب و ترکیب بدن می شود، همچنین می تواند فشار خون و سطح کلسترول را کاهش دهد. به طور خاص، ورزش می تواند به کاهش یا پیشگیری از بیماری های مزمن زیر کمک کند:

دیابت نوع 2: ورزش هوازی منظم ممکن است دیابت نوع 2 را به تاخیر بیاندازد یا از آن جلوگیری کند، همچنین مزایای سلامتی قابل توجهی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد. تمرین مقاومتی برای دیابت نوع 2 شامل بهبود توده چربی، فشار خون، توده بدون چربی بدن، مقاومت به انسولین و کنترل قند خون است.

بیماری قلبی: ورزش عوامل خطر قلبی عروقی را کاهش می دهد و همچنین یک درمان برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

بسیاری از انواع سرطان: ورزش می تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، آندومتر، کیسه صفرا، کلیه، ریه، کبد، تخمدان، پانکراس، پروستات، تیروئید، معده و سرطان مری کمک کند.

کلسترول بالا: فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط ​​می تواند کلسترول خوب را افزایش دهد و در عین حال افزایش کلسترول بد را حفظ یا جبران کند.

ورزش برای بیماری ها

6. ورزش می تواند به سلامت پوست کمک کند

پوست شما می تواند تحت تاثیر میزان استرس اکسیداتیو در بدن شما قرار گیرد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که دفاع آنتی اکسیدانی بدن نتواند آسیب سلولی ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد را به طور کامل ترمیم کند و این می تواند به ساختار سلول ها آسیب برساند و روی پوست شما تأثیر منفی بگذارد. ورزش متوسط ​​منظم در واقع می تواند تولید آنتی اکسیدان های طبیعی بدن را افزایش دهد که به محافظت از سلول ها کمک می کند، به همین ترتیب، ورزش می‌تواند جریان خون را تحریک کرده و باعث سازگاری سلول‌ های پوست شود که این می ‌تواند به تاخیر در پیری پوست کمک کند.

ورزش برای پوست

7. ورزش می تواند به سلامت مغز و حافظه شما کمک کند

ورزش می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از حافظه و مهارت های تفکر محافظت کند، همچنین می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد که این جریان خون و اکسیژن را به مغز شما افزایش می دهد و نیز تولید هورمون‌ هایی را تحریک کند که رشد سلول ‌های مغز را افزایش می ‌دهند. به علاوه، توانایی ورزش برای جلوگیری از بیماری مزمن می تواند به مزایایی برای مغز شما تبدیل شود، زیرا عملکرد آن می تواند تحت تأثیر این شرایط قرار گیرد.

نتیجه گیری :

ورزش فواید باورنکردنی زیادی دارد که می تواند تقریباً همه جنبه های سلامتی شما را بهبود بخشد، فعالیت بدنی منظم می تواند تولید هورمون هایی را افزایش دهد که باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید و به خواب بهتر کمک کند، ورزش همچنین می تواند: ظاهر پوست را بهبود بخشد، به کاهش وزن و حفظ آن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید