صفحه اصلی > دیابت : بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها | نوشیدنی های مفید برای دیابت

بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها | نوشیدنی های مفید برای دیابت

بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها

فهرست مطالب

با افزایش سن، بدن در معرض بیماری های مختلفی از جمله دیابت قرار می گیرد. اما با تغذیه صحیح و انتخاب غذاها و نوشیدنی های مفید، امکان کنترل دیابت وجود دارد. آیا به بیماری دیابت مبتلا شده اید و قصد کنترل قند خون تان را دارید؟ در این صورت باید به آنچه می نوشید نیز توجه ویژه ای داشته باشید. در واقع، برخی از نوشیدنی های برای دیابتی ها مفیدتر هستند. در این مطلب، بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها را به شما معرفی می کنیم.

چه نوشیدنی برای دیابت خوب است؟ 

چه نوشیدنی برای دیابت خوب است؟ 

دیابتی ها ممکن است که در طول روز با عارضه کم آبی بدن مواجه شوند. در واقع، افزایش سطح گلوکز خون باعث کم آب بدن در افراد دیابتی می شود. به همین خاطر، افراد مبتلا به این بیماری بهتر است که مصرف نوشیدنی های مفید را در طول روز برای تامین آب بدن فراموش نکنند. اما انتخاب نوشیدنی مناسب نیز برای دیابتی ها اهمیت زیادی دارد.

 به طور معمول، نوشیدنی های بدون کالری یا کم کالری بهترین گزینه برای رفع تشنگی هستند. در ادامه این مقاله، شما را با بهترین انواع نوشیدنی برای دیابتی ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها

بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها

برخی از افراد به خصوص کسانی که به تازگی دچار این بیماری شده اند، درباره بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها اطلاعاتی ندارند. به همین خاطر، مطالب این مقاله برای کسانی که دنبال بهترین نوشیدنی برای مدیریت قند خون هستند، مفید و کاربردی خواهد بود.

چای

چای

چای از نوشیدنی های مفید برای دیابتی ها محسوب می شود که اثرات آن ثابت شده است. شما می توانید به عنوان فرد دیابتی، مصرف هر یک از انواع چای های سیاه، سبز، سفید و … را با توجه به ذائقه خود در برنامه تان قرار دهید. البته، از مصرف چای با قند اضافی نیز خودداری کنید. به علاوه، برای اینکه چای طعم بهتری داشته باشد، چند تکه لیمو به آن اضافه کنید.

انواع چای های گیاهی مانند بابونه، زنجبیل و چای نعناع هم بهترین نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به دیابت هستند. چای گیاهی فاقد کربوهیدرات، کالری و قند است و منبعی غنی از ترکیبات حاوی آنتی اکسیدان محسوب می شود. مصرف این چای به دلیل داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها در بهبود سلامت دیابتی ها نقش موثری دارد.

شیر

شیر

شیر را می توان بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها و منبعی غنی از مواد معدنی و ویتامین های ضروری و مهم در نظر گرفت. با این حال، اگر دیابت دارید، در نوشیدن شیر در طول روز زیادی روی نکنید. شیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی است، اما درصد قابل توجهی کربوهیدرات نیز دارد. شما می توانید شیر بادام، شیر نارگیل و … را که فاقد لبنیات و دارای کربوهیدرات کمتر هستند، جایگزین شیر معمولی کنید.

آب

آب

آب، بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها است و خواص زیادی برای سلامتی افراد به همراه دارد. در واقع، برای بهبود عملکرد سیستم بدن در طول روز باید مقدار مناسبی آب بنوشید. حتی به آب می توانید مقداری لیمو ترش هم اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

آب سبزیجات

آب سبزیجات

نوشیدنی های تهیه شده از سبزیجات تازه برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو از بهترین انواع نوشیدنی ها محسوب می شود. آب سبزیجات، شاخص گلیسمی پایین تری داشته و مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. ترکیبات حاوی شاخص گلیسمی پایین، دیابت نوع 2 را کنترل کرده و به کاهش وزن نیز کمک زیادی می کنند. در نتیجه، دیابتی ها می توانند آب سبزیجات را به عنوان بهترین نوشیدنی به صورت روزانه مصرف کنند.

آب اسفناج از مفیدترین انواع آب سبزیجات است که خواص زیادی برای سلامتی به همراه دارد. این نوشیدنی، حاوی کربوهیدارات کم تر و مملو از مواد مغذی ضروری است. دیابتی ها می توانند در طول روز برای تامین پروتئین، پتاسیم، منزیم، کلسیم و سایر ویتامین های ضروری بدن خود، یک لیوان آب اسفناج بنوشند. 

آب کدو تلخ نیز بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها است؛ چون این نوشیدنی می تواند میزان قند خون را کاهش دهد. شما می توانید آب کدو تلخ را به تنهایی بنوشید یا مقداری لیمو و خیار نیز به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.  

چه آب میوه ای برای دیابت خوب است؟

متخصصان توصیه می کنند که روزانه حداقل دو تا سه وعده میوه را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا از فواید آنها برای سلامتی و بهبود دیابت بهره مند شوید. برای مبتلایان به دیابت، برخی از میوه ها مانند سیب، انار، نارگیل، هویج، خیار و … مفیدتر هستند. بسیاری از دیابتی ها نمی دانند که بهتر است چه آبمیوه هایی را بنوشند. به عنوان فرد مبتلا به این بیماری می توانید هر یک از آبمیوه های زیر را به عنوان بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها انتخاب کنید.

آب انار

آب انار

آیا می دانید که آب انار، بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها است؟! آب انار، منبعی غنی از مواد مغذی محسوب می شود و حاوی انواع ویتامین ها و ترکیبات مفید از قبیل پتاسیم، فولات، فیبر و ویتامین c است. به علاوه، آب انار، شاخص گلیسمی پایینی (GI) دارد و مصرف آن باعث افزایش سریع میزان قند خون نمی شود.

آب هویج

آب هویج

هرچند، هویج طعم شیرینی دارد، اما نوشیدن آبمیوه هویج سطح گلوکز خون را تنظیم می کند. به علاوه، هویج حاوی مواد معدنی، ویتامین ها و کاروتنوئیدهای مختلف است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و مانع از ابتلای دیابتی ها به بیماری های مختلف می شوند. با این حال، با وجود شاخص گلیسمی پایین این نوشیدنی، در نوشیدن آب هویج زیاده روی نکنید!

آب هندوانه

آب هندوانه

هندوانه حاوی درصد بالایی آنتی اکسیدان است و مصرف آن می تواند علائم دیابت نوع 2 را کنترل کند. افراد دیابتی که آب هندوانه می نوشند، سیستم ایمنی سالم تری نیز دارند. به علاوه، مصرف این آبمیوه می تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و به سلامت پوست نیز کمک زیادی کند.

آب لیمو ترش

آب لیموترش را نیز می توان بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها در نظر گرفت. لیمو ترش، منبعی غنی از ویتامین c  و آنتی اکسیدان های ضروری است. بنابراین، مصرف لیمو ترش می تواند میزان قند خون در بدن را تنظیم کند.

آب سیب

آب سیب

سیب سرشار از فیبر است و مصرف آن در تنظیم سطح قند خون نقش موثری دارد. شما به عنوان فرد دیابتی می توانید برای تامین آب بدن تان، روزانه یک لیوان آبمیوه سیب بنوشید. به منظور طعم دهی بهتر به آبمیوه سیب می توانید مقداری لیمو نیز به آن اضافه کنید.

آب خیار

آب خیار

از انواع بهترین نوشیدنی ها برای افراد دیابتی می توان به آب خیار اشاره کرد.  نوشیدن این آبمیوه می تواند آب مورد نیاز بدن تان را تامین کند. خیار، میوه ای است که مصرف آن روی کاهش کلسترول و قندخون تاثیر قابل توجهی دارد. بنابراین، دیابتی ها بهتر است که روزانه یک لیوان آبمیوه خیار بنوشند تا سطح قند خون طبیعی بدن شان را حفظ کنند.

آب نارگیل

آب نارگیل از آبمیوه های مفید و حاوی مواد معدنی ضروری است که مصرف آن فوایدی برای سلامتی به همراه دارد. این نوشیدنی حاوی درصد مناسبی از پتاسیم، سدیم، فیبر، کالری و پروتئین است. نوشیدن آب نارگیل می تواند تاثیرات مثبتی روی مدیریت دیابت داشته باشد.

سخن پایانی

یکی از کارهایی که دیابتی ها برای داشتن زندگی سالم تر باید انجام دهند، مصرف نوشیدنی ها و آبمیوه های مفید است. دیابتی ها در طول روز با کاهش سطح قند خون و کم آبی بدن مواجه می شوند. به همین خاطر، افراد مبتلا به دیابت بهتر است که مصرف نوشیدنی ها و آبمیوه های مفید مانند شیر، چای، آب سبزیجات، آب انار، آب هویج، آب سیب و … را در برنامه خود قرار دهند. 

مصرف این نوشیدنی های مفید می تواند بدن تان را هیدراته کرده و سطح قند خون تان را نیز متعادل کند. پس حتماً نوشیدنی های مفید بنوشید و بهترین برنامه غذایی را برای کنترل دیابت تان توسط متخصص تغذیه تنظیم کنید. دیابت، بیماری است که با داشتن برنامه غذایی مناسب قابل کنترل و مدیریت است!

سوالات متداول

چه نوشیدنی برای دیابت خوبه؟

از انواع نوشیدنی های مفید برای دیابتی ها می توان به آب میوه و سبزیجات، آب معمولی، چای و شیر اشاره کرد.

آب انار، هویج و هندوانه را می توان از بهترین انواع آبمیوه برای افراد دیابتی در نظر گرفت که سطح قند خون را تنظیم و مدیریت می کنند.

موسوی

دیدگاهتان را بنویسید