صفحه اصلی > دیابت : گزنه برای قند خون + مضرات گزنه برای دیابت

گزنه برای قند خون + مضرات گزنه برای دیابت

گزنه برای قند خون

فهرست مطالب

دیابت از مشکلات جدی است که افراد را در هر سنی درگیر می کند. به طور معمول برای تنظیم سطح قند خون در دیابتی ها می توان از داروهای گیاهی استفاده کرد. در واقع، داروی گیاهی مانند گزنه می تواند قند خون را تا حد زیادی کاهش دهد و از طرفی مضرات گزنه برای دیابت را نیز نباید نادیده بگیرند. به همین خاطر، کسانی که از مشکل افزایش قند خون رنج می برند، می توانند از گزنه برای کاهش سطح قند خون استفاده کنند. در این مطلب، همه آنچه باید درباره گزنه برای قند خون بدانید را در اختیارتان قرار می دهیم.

خواص گزنه

خواص گزنه

برگ گزنه منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که تعداد رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند. این گیاه خاصیت های زیادی دارد و به دلیل خواص ارزشمند خود به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی شناخته شده است. در این بخش، شما را با خواص گزنه به صورت کلی آشنا خواهیم کرد.

  • مدیریت و کنترل سطح قند خون: برگ گزنه ترکیبی به اسم UD 1 دارد که به نظر مانند انسولین در بدن عمل می کند. بنابراین، مصرف گزنه می تواند قند خون دیابتی ها را کاهش داده و به آنها در مدیریت دیابت کمک کند.
  • بهبود سلامت ریه ها: از گذشته تا به امروز از گزنه برای کمک به بهبود آلرژی های فصلی و مشکلات تنفسی استفاده می شود. در واقع، این گیاه در کاهش هیستامین هایی موثر است که بدن در هنگام پاسخ به ماده حساسیت زا یا آلرژن ایجاد می کند.
  • سلامت پروستات: برگ گزنه به درمان بیماری هایی مانند سرطان پروستات کمک می کند و رشد سلول های سرطانی را در این ناحیه کاهش می دهد. اما این گیاه دارویی را نمی توان جایگزین درمان های پزشکی در نظر گرفت.
  • تسکین درد آرتریت: یکی از خواص گزنه، تسکین درد و التهاب ناشی از مشکلات مفصلی مانند آرتریت است. براساس تحقیقات، مصرف عصاره برگ گزنه به همراه داروهای غیر استروئیدی مانند آسپرین، درد مفصل را تسکین می دهد.

مطلب پیشنهادی: دمنوش گزنه برای چی خوبه

خواص گزنه برای قند خون  

خواص گزنه برای قند خون

همانطور که گفتیم، یکی از اثرات ثابت شده گیاه گزنه، کنترل و تنظیم سطح قند خون است. گزنه روی تنظیم سطح گلوکز خون تاثیر قابل توجهی دارد. در واقع، نوشیدن دمنوش گزنه می تواند به لوزالمعده در ساخت و ترشح انسولین کمک کند. 

انسولین نیز همان هورمونی است که میزان قند را در خون کاهش می دهد. به علاوه، گیاه گزنه به داشتن پلی فنول ها، از بروز التهاب مزمن نیز جلوگیری کرده و نقش موثری در پیشگیری از بیمار هایی مانند دیابت دارد.

به منظور تهیه دمنوش گزنه جهت کنترل قند خون، باید چند عدد برگ تازه این گیاه را با آب جوش مخلوط کرده و بعد از 5 دقیقه از صافی عبور دهید. به منظور طعم دهی به دمنوش گزنه می توانید کمی دارچین نیز به آن اضافه کنید. 

شما می توانید روزانه یک فنجان دمنوش گزنه بنوشید تا قند خون تان را از این طریق کنترل کنید. به علاوه، مصرف جوشانده گزنه نیز می تواند در کاهش میزان قند خون در ادرار دیابتی ها نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد. برای کنترل سطح قند خون بهتر است که دمنوش گزنه را قبل از غذا بنوشید.

عرق گزنه برای دیابت بارداری

خانم ها در دوران بارداری بهتر است که از مصرف داروهای گیاهی خودداری کنند. در واقع، خانم های حامله با مصرف عرق گزنه ممکن است که دچار انقباضات رحم شوند. انقباضات رحم نیز باعث می شود که احتمال سقط جنین یا زایمان زود هنگام افزایش پیدا کند. بنابراین، در صورت حاملگی نباید سراغ مصرف گزنه بروید. 

مضرات گزنه برای دیابت

آیا فکر می کنید که مصرف داروهای گیاهی هیچ گونه عوارضی ندارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مصرف داروهای گیاهی نیز عوارضی را به همراه خواهد داشت. به خصوص، با مصرف همزمان داروی دیابت و داروهای گیاهی علائم تداخل دارویی را تجربه خواهید کرد. 

در واقع، افراد با مصرف همزمان داروی دیابت و دارو گیاهی دچار افت شدید قند خون می شوند. بنابراین، دیابتی ها بدون مشورت پزشک خود نباید داروهای گیاهی از قبیل گزنه را مصرف کنند.

سخن آخر

آیا شما از دیابت رنج می برید و به دنبال گزینه ای برای مدیریت قند خون تان هستید؟ در این صورت، مصرف داروهای گیاهی شاید در تنظیم قند خون به شما کمک کند. در واقع، از داروهای گیاهی مفید برای دیابتی ها می توان به گزنه اشاره کرد. به منظور تعدیل قند خون می توانید عرق یا دمنوش گزنه را میل کنید. 

البته، دیابتی ها باید در حدل اعتدال گزنه را مصرف کرده و از پزشک در زمینه استفاده از این داروی گیاهی مشورت بگیرند. البته، مصرف داروی گیاهی به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیست و باید رژیم غذایی اصولی را دنبال کرده و طبق دستور پزشک داروهایتان را مصرف کنید.

سوالات متداول

آیا گزنه برای دیابت مفید است؟

بله. گیاه گزنه را می توان از مفیدترین انواع داروهای گیاهی در نظر گرفت.

شما می توانید برای کنترل سطح قند خون، روزانه یک فنجان دمنوش گزینه بنوشید.

مهدیون

دیدگاهتان را بنویسید