صفحه اصلی > رژیم های غذایی : آلوئه ورا و دیابت؛ تاثیر مثبت آلوئه ورا در بهبود دیابت

آلوئه ورا و دیابت؛ تاثیر مثبت آلوئه ورا در بهبود دیابت

فهرست مطالب

چکیده :

انرژی مورد نیاز بدن از گلوکزی که وارد جریان خون می شود تامین می شود. هورمون انسولین که در پانکراس ساخته می شود، مسئول جذب گلوکز از جریان خون و رساندن آن به سلول های بدن است. اما گاهی بدن قادر نیست انسولین کافی تولید کند و گلوکز به جای جذب و استفاده توسط سلول ها در خون باقی می ماند. افزایس سطح قند خون به صورت دیابت ظاهر می شود.
سه نوع دیابت عبارتند از: دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری
در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی با تخریب سلول های پانکراس، توانایی بدن در سنتز انسولین را کاهش می دهد و انسولین مورد نیاز باید به صورت دارویی تامین شود.
شایع ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است. این بیماری متابولیک وقتی بروز می کند که بدن نتواند انسولین بسازد یا وقتی که مقاومت به انسولین اتفاق می افتد، ایجاد می شود.
دیابت بارداری تنها مختص زنان باردار است و با تولد نوزاد پایان می یابد.
همراه با مصرف داروها و ورزش منظم می توان با استفاده از تغییر در رژیم غذایی از پیشرفت دیابت جلوگیری کرد. آلوئه ورا یکی از گیاهانی است که مشخص شده است برای دیابت مفید است و روند پیشرفت دیابت را کند می نماید. در این مقاله به بررسی تاثیر آلوئه ورا بر دیابت می پردازیم.

آلوئه ورا چیست 

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا گیاهی است با برگ های گوشتی که داخل برگ های آن را ماده ای ژل مانند پر کرده است و به دلیل خواص درمانی شگفت انگیز در طول تاریخ در میان اطباء طب سنتی بسیار محبوب بوده است. امروزه نیز مطالعات نشان می دهند که ترکیبات فعال موجود در آلوئه ورا در کاهش علائم دیابت موثر هستند.

آلوئه ورا و دیابت 

فواید آلوئه ورا برای دیابت

  1. آلوئه ورا و حفظ سطح قند خون

یکی از نگرانی افراد مبتلا به دیابت که منجر به عوارض دیابت می شود، سطح بالای قند خون است.

مطالعه ای که در سال 1996 انجام شد، نشان دهد مصرف همزمان آلوئه ورا با داروی ضد دیابت گلی بن کلامید، به طور قابل توجهی طی مدت زمان 2 هفته سطح قند خون را کاهش می دهد و در درمان دیابت موثر است.

مطالعه ای دیگر نشان داد که مصرف آب آلوئه ورا به میزان 2 قاشق غذاخوری و به مدت دو هفته، اثرات ضد دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت دارد. این افراد کاهش قابل توجهی در سطح قند خون همراه با سطح تری گلیسیرید تجربه کردند.

  1. آلوئه ورا و کاهش سطح کلسترول

دیابت اغلب باعث کاهش سطح کلسترول خوب و افزایش سطح کلسترول بد می شود که خود منجر به تشدید عوارض دیابت می شود.

آزمایشات بالینی بر روی 417 بیمار مبتلا به پیش دیابت نشان داد که آلوئه ورا می تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش سطح کلسترول بد خون به همراه تری گلیسیرید و سطح قند خون ناشتا داشته باشد.

بنابراین آلوئه ورا با تنظیم کلسترول خون از خطر بیماری قلبی و دیس لیپیدمی دیابتی (نوعی سندروم پاتولوژیک که با اختلال متابولیسم لیپید و لیپوپروتئین همراه است) در افراد دیابتی و پیش دیابتی جلوگیری می کند.

  1. آلوئه ورا و التیام زخم پای دیابتی

یکی از عوارض دیابت، بروز زخم های پا می باشد که به دلیل سطح قند خون بالا ایجاد می شود و به سختی بهبود می یابد. این زخم ها به شدت در معرض عفونت هستند و در موارد شدید تنها راه نجات بیمار، قطع عضو است. برای جلوگیری از چنین زخم هایی بهتر است عادات غذایی به همراه سطح قند خون به طور مرتب بررسی شود.

گنجاندن آلوئه ورا در رژیم غذایی درد و التهاب را در ناحیه آسیب دیده کاهش می دهد و در ترمیم زخم موثر است. استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا نیز می تواند در بهبود زخم ها مفید باشد.  آلوئه ورا در کاهش التهاب، سنتز کلاژن، تولید بافت فیبری و انقباض تاثیر گذار است.

  1. خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا

مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی می تواند رگ های خونی را ملتهب نماید. در چنین وضعیتی، برای کاهش التهاب می توان از آلوئه ورا استفاده کرد. آلوئه ورا به دلیل وجود هورمون گیاهی به نام جیبرلین دارای خاصیت ضد التهابی است. جیبرلین در قسمت های آسیب دیده بدن التهاب را کاهش می دهد و باعث بهبود سریع تر زخم می شود.

  1. خاصیت آنتی اکسیدانی آلوئه ورا

یکی از عوارض شایع در بیماران دیابتی، استرس اکسیداتیو است. شکل مزمن استرس اکسیداتیو با افزایش خطر سکته مغزی، آسیب به کلیه ها و سیستم عصبی و حتی از دست دادن بینایی همراه است.

عصاره آلوئه ورا در کاهش سطح آنزیم های اکسیداتیو در کبد و کلیه ها نقش مهمی دارد و استفاده از آن به عنوان ماده ای با خاصیت آنتی اکسیدانی برای کاهش استرس اکسیداتیو تایید شده است.

  1. کاهش مقاومت به انسولین توسط آلوئه ورا

چاقی با افزایش خطر ابتلا به دیابت ارتباط مستقیم دارد و اغلب باعث مقاومت به انسولین می شود.

مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان داد که کمپلمس ژل آلوئه ورا با تنظیم آنزیم پروتئین کیناز فعال شده AMP (AMPK)  در عضلات، منجر به بهبود حساسیت به انسولین می شود. خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا باعث کاهش مقاومت به انسولین می شود.

بنابراین آلوئه ورا در کاهش مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی و همچنین بیماران چاق موثر است.

  1. آلوئه ورا و جلوگیری از چاقی

سطح بالای تری گلیسیرید در بیماران دیابتی چاق می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود.

مطالعه ای که بر روی بیماران مبتلا به دیابت انجام شد نشان داد که در افرادی که از داروهای کاهنده قند خون استفاده می کنند، مصرف آلوئه ورا پس از 4 هفته می تواند سطح تری گلیسرید را به طور قابل توجهی کاهش دهد. تری گلیسرید در ذخیره چربی ها موثر است و آلوئه ورا می تواند اثر ضد چاقی داشته باشد و ژن های مرتبط با چاقی را کنترل نماید.

آیا  آلوئه ورا برای دیابت مفید است

دوز مصرفی آلوئه ورا در بیماران دیابتی

برای کاهش علائم و عوارض دیابت و کنترل آن، می توان آلوئه ورا را هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده نمود. به عنوان مثال ژل آلوئه ورا برای درمان و تسکین درد و التهاب زخم ها به صورت موضعی به کار می رود. برای این منظور حداکثر روزی 3 بار تا زمان بهبودی ژل داخل برگ ها را مستقیما بر روی محل زخم بمالید.

مصرف ژل آلوئه ورا به دلیل دارا بودن استرول های گیاهی به صورت خوراکی و به شکل نوشیدنی در کاهش قند خون و کاهش التهاب موثر است.

دوز مناسب برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک و بسته به میزان بیماری، توسط پزشک تعیین می شود. به صورت کلی 30 میلی لیتر آب آلوئه ورا همراه با آب و آبمیوه و یا به صورت ساده و 2 بار در روز توصیه می شود.

مصرف آلوئه ورا در زنان باردار و شیرده و کودکان ممنوع است.

در افرادی که دارای اختلالات خونریزی و یا سرطان هستند مصرف، تنها با تایید پزشک امکان پذیر است.

مصرف مکمل های آلوئه ورا را پس از مشورت با پزشک شروع کنید.

عوارض مصرف الوئه ورا

موارد احتیاط مصرف آلوئه ورا

واکنش های آلرژیک آلوئه ورا به دلیل  وجود نوعی از ترکیبات آلی گیاهی که از مشتقات آنتراکینون می باشد، بروز می کند.

عوارض جانبی عمومی: قرمزی، سوزش پوست و در موارد نادر بروز درماتیت در هنگام استفاده موضعی.

اگر می خواهید برای زخم ها از آلوئه ورا استفاده کنید، برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک بر روی قسمتی از پوست ، یک تست کوچک انجام دهید و بعد از اطمینان از عدم حساسیت با خیال راحت از آن استفاده نمایید.

مصرف دوز بالای آب آلوئه ورا می تواند باعث اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات شکم و هپاتیت شود.

تداخل با داروها و افت شدید قند خون از دیگر عوارض جانبی مصرف آلوئه ورا است.

مصرف طولانی مدت آن نیز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. ملین موجود در آن نیز منجر به عدم تعادل الکترولیت خواهد شد.

استفاده از آلوئه ورا در زنان شیرده می تواند در نوزادان مشکلات گوارشی ایجاد کند.

مصرف آلوئه ورا در زنان باردار با انقباضات رحمی همراه است.

به دلیل احتمال تداخل دارویی و مصرف آلوئه ورا باید فاصله 3 تا 4 ساعته بین آن ها رعایت شود.

بهترین راه شروع مصرف آلوئه ورا در افراد بیمار و کسانی که دارو مصرف می کنند، مشورت با پزشک است.

نتیجه گیری :

مصرف آلوئه ورا چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی در بیماران دیابتی با رعایت احتیاط های لازم می تواند تاثیر مثبتی بر بهبود دیابت و کاهش عوارض آن داشته باشد. بیماران دیابتی برای بهره مندی از فواید آلوئه ورا بهتر است با پزشک خود درباره دوز مصرفی و استفاده یا عدم استفاده از آن مشورت کنند.

منابع :

منبع 1

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید