صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا اسموتی ها به کاهش وزن کمک می کنند؟

آیا اسموتی ها به کاهش وزن کمک می کنند؟

فهرست مطالب

اسموتی ها اغلب به عنوان یک غذای سالم به بازار عرضه می شوند. این نوشیدنی های همه کاره قابل حمل، مناسب خانواده و قابل تغییر برای هر سلیقه یا هر ترجیح غذایی هستند.

اسموتی ها را به راحتی می توانید خودتان تهیه کنید، اما می توانید انواع تازه یا بطری آن را از کافه های تخصصی و بیشتر خواربارفروشی های بزرگ خریداری کنید. در حالی که برخی از انواع آن مملو از سبزیجات و میوه هستند، برخی دیگر نیز دارای قند یا سایر مواد ناسالم هستند.

به این ترتیب، ممکن است تعجب کنید که آیا آنها یک انتخاب سالم هستند یا خیر. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد اسموتی ها بدانید، از جمله فواید بالقوه اسموتی برای سلامتی، کمک به کاهش وزن و … را ارائه می دهد که در ادامه می خوانید.

 

اسموتی | ترکیبات رایج | انواع | مزایا | کمک به کاهش وزن

اسموتی چیست؟

اسموتی

اسموتی ها نوشیدنی های غلیظ و خامه ای هستند که معمولاً از میوه های پوره شده، سبزیجات، آب میوه ها، ماست، آجیل، دانه ها و لبنیات یا شیر غیر لبنی مخلوط و تهیه می شوند.

بسیاری از اسموتی ها شامل محصولات یخ زده یا تکه های یخ هستند تا به محصول نهایی قوام خنکی و یخی شبیه یک میلک شیک را بدهند. با این حال، مشخصات طعم آنها بسته به مواد تشکیل دهنده بسیار متفاوت است.

بخوانید: کاهش وزن با رژیم 21 روزه اسموتی + مزایا و معایب

ترکیبات رایج اسموتی

مواد رایج در اسموتی های خانگی و فروشگاهی عبارتند از:

    میوه ها:

انواع توت ها، موز، سیب، هلو، انبه و آناناس

    سبزیجات:

کلم پیچ، اسفناج، آروگولا، علف گندم، میکروگرینز، آووکادو، خیار، چغندر، گل کلم و هویج

    آجیل و دانه ها:

کره بادام، کره بادام زمینی، کره گردو، کره تخمه آفتابگردان، دانه چیا، دانه شاهدانه و کنجاله کتان

    گیاهان و ادویه جات:

زنجبیل، زردچوبه، دارچین، پودر کاکائو، نوک کاکائو، جعفری و ریحان

    مکمل های غذایی و گیاهی:

اسپیرولینا، گرده زنبور عسل، پودر ماچا، پودر پروتئین و پودر مکمل های ویتامین یا مواد معدنی

    مایع:

آب، آب میوه، آب سبزیجات، شیر، شیر غیر لبنی، آب نارگیل، چای سرد و قهوه سرد

    شیرین کننده ها:

شربت افرا، شکر خام، عسل، خرما بدون هسته، شربت ساده، کنسانتره آب میوه، استویا، بستنی و شربت

    سایر موارد:

پنیر دلمه، عصاره وانیل، جو خیسانده، لوبیا سفید پخته شده، توفو ابریشمی، و ماست لبنی یا غیر لبنی

انواع اسموتی

انواع اسموتی

هرچند که همپوشانی قابل توجهی بین اسموتی ها وجود دارد ولی اکثر اسموتی ها را می توان به یک یا دو دسته از دسته های زیر طبقه بندی کرد:

     مخلوط میوه:

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع اسموتی معمولا دارای یک یا چند نوع میوه است که با آب میوه، آب، شیر یا بستنی ترکیب شده است.

     اسموتی های سبز:

اسموتی‌های سبز حاوی سبزیجات و میوه‌های سبز رنگ است که با آب یا شیر ترکیب شده‌اند. آن‌ها در سبزیجات نسبت به اسموتی‌های معمولی سنگین‌تر هستند، اگرچه اغلب حاوی مقدار کمی میوه برای شیرینی هستند.

     اسموتی های پروتئینی:

اسموتی های پروتئینی معمولاً با یک میوه یا سبزی و یک مایع و همچنین یک منبع اصلی پروتئین مانند ماست یونانی، پنیر دلمه، توفو ابریشمی یا پودر پروتئین ترکیب می شوند.

مزایای سلامتی بالقوه

بسیاری از مردم اسموتی ها را به عنوان وعده غذایی صبحگاهی یا میان وعده بعد از ظهر مصرف می کنند. آنها می توانند راهی عالی برای گنجاندن غذاهای سالم بیشتر در رژیم غذایی شما باشند. برخی از مهترین مزایای آنها عبارتند از:

اسموتی می تواند به افزایش مصرف میوه و سبزیجات کمک کند:

از جمله فواید بالقوه اسموتی افزایش مصرف میوه و سبزیجات است. اسموتی‌هایی که عمدتاً از محصولات تازه یا منجمد تهیه می‌شوند ممکن است مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهند که این مهم مجموعه متنوعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری را فراهم می‌کنند.

این مواد مغذی با هم ممکن است التهاب را کاهش دهند، هضم را بهبود بخشند، و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، پوکی استخوان، چاقی و زوال ذهنی مرتبط با سن را کاهش دهند.

  سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 5 وعده (حدود 400 گرم) میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند. اگر متوجه شدید که میوه یا سبزیجات کافی نمی خورید، اسموتی می تواند راهی خوشمزه برای بسته بندی 2 تا 3 وعده دیگر باشد.

مصرف اسموتی می تواند از افزایش مصرف فیبر حمایت کند:

از جمله فواید بالقوه اسموتی افزایش مصرف فیبر است. فیبر یک ماده مغذی مهم است که با جلوگیری از یبوست و حمایت از رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش شما به هضم کمک می کند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که یک جمعیت سالم و پررونق از باکتری‌های روده می‌تواند به کاهش التهاب، ارتقاء عملکرد سالم ایمنی و حمایت از سلامت روان کمک کند.

مصرف کافی فیبر همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است. برخی از غذاهای غنی از فیبر نیز ترکیبات رایج اسموتی هستند، از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل (مانند جو دوسر خیس شده)، آجیل، دانه ها و حبوبات (مانند لوبیا سفید).

آیا اسموتی ها به کاهش وزن کمک می کنند؟

اسموتی و کاهش وزن

اسموتی ها اغلب به عنوان ابزار کاهش وزن به بازار عرضه می شوند. تحقیقات نشان می دهد که آنها ممکن است برای این منظور موثر باشند البته به شرطی که باعث نشوند شما از کالری مورد نیاز روزانه خود فراتر بروید.

در حالی که برخی از افراد اسموتی را راهی آسان برای کاهش وزن خود می‌دانند، ولی برخی دیگر از افراد وقتی کالری‌های خود را به جای خوردن و دریافت از مواد غذایی به صورت نوشیدنی مصرف می کنند ممکن است احساس سیری نکنند.

با این حال، چندین مطالعه کوچک نشان می‌دهند که اسموتی‌هایی که به‌عنوان جایگزین وعده‌های غذایی استفاده می‌شوند، می‌توانند به اندازه غذاهای جامد، سیرکننده باشند و نوشیدن کالری به جای جویدن آنها لزوماً منجر به پرخوری نمی‌شود.

در واقع تأثیر نوشیدن در مقابل جویدن بر احساس سیری شما می تواند بیشتر با میزان رضایت‌بخش بودن وعده غذایی مرتبط باشد تا شکل خود غذا.

در نهایت، اگرچه کاهش وزن می‌تواند یک فرآیند پیچیده با عوامل مؤثر باشد، ولی آنچه مهم بوده این است که کالری بیشتری از آنچه دریافت می‌کنید مصرف کنید.

اگر اسموتی به شما کمک کند کالری دیگری را که در غیر این صورت مصرف می‌کردید جبران کنید، پس می‌تواند یک ابزار کاهش وزن موثر باشد. همچنین اگر مواد کم کالری و سرشار از پروتئین و فیبر را در اولویت قرار دهید، اسموتی شما ممکن است شما را تا وعده غذایی بعدی سیر نگه دارد. میوه‌های کامل، سبزیجات، کره‌های آجیل و ماست‌های کم شکر یا بدون شکر، همگی از ترکیبات عالی برای کاهش وزن هستند.

به خاطر داشته باشید که نیازهای غذایی و توانایی شما برای کاهش وزن بسته به عوامل زیادی از جمله سن، سطح فعالیت، سابقه پزشکی و عادات سبک زندگی متفاوت است.

نتیجه گیری :

اسموتی‌ها وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ای محبوب هستند و می‌توانند تقریباً با هر سلیقه یا ترجیح غذایی مطابقت داشته باشند و سلامت آنها تا حد زیادی توسط مواد تشکیل دهنده آنها تعیین می شود. مغذی‌ترین اسموتی‌ها با غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماست و چربی‌های سالم تهیه می‌شوند، برخی از آنها نیز قندهای افزوده زیادی دارند، مواد مغذی زیادی ندارند و ممکن است در طول زمان به اثرات منفی بر سلامتی کمک کنند. اسموتی های سرشار از پروتئین و فیبر حتی ممکن است با سیر نگه داشتن شما به کاهش وزن کمک کنند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید