صفحه اصلی > رژیم های غذایی : آیا افراد دیابتی می توانند پرتقال بخورند؟

آیا افراد دیابتی می توانند پرتقال بخورند؟

فهرست مطالب

چکیده :

پرتقال میوه ای خوشمزه و پر خاصیتی است که اکثر افراد می توانند بدون نگرانی از خوردن آن لذت ببرند. با این وجود بیماران دیابتی برای کنترل سطح قند خون باید تمام مواد غذایی را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که مصرف آن ماده غذایی خطری برای سلامتی آن ها نداشته باشد. علاوه بر این باید این نکته را مد نظر داشته باشند که آیا در دفعات مصرف آن غذا محدودیتی وجود دارد یا خیر.
یکی از سوالاتی که برای افراد دیابتی مطرح است این است که آیا دیابتی ها می توانند پرتقال بخورند؟ اگر پاسخ مثبت است یک دیابتی روزانه چند پرتقال می تواند بخورد؟ این مقاله شما را در این زمینه راهنمایی می کند.

ارزش غذایی پرتقال

ارزش غذایی پرتقال

پرتقال کالری و پروتئین نسبتا پایینی دارد، تقریبا فاقد چربی است و کربوهیدرات آن نسبت به بسیاری از میوه های دیگر پایین است و می تواند یک میان وعده مناسب برای افراد دیابتی باشد.

بزرگترین مزیت مصرف پرتقال که به واسطه پتاسیم بالای آن است، کمک به خروج نمک از بدن و کاهش فشار خون است.

پرتقال سرشار از فیبر است و در کاهش کلسترول، سلامت قلب و کاهش روند هضم غذا و کنترل قند خون موثر است.

ویتامین C موجود در پرتقال با کاهش گلوکز و چربی خون به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند تا مدیریت بهتری بر دیابت داشته باشند.

دیابت و پرتقال

آیا دیابتی ها می توانند پرتقال بخورند؟

بله. افراد دیابتی می توانند در رژیم غذایی خود پرتقال را در حد اعتدال مصرف کنند. بدون نگرانی 3 تا 4 پرتقال کوچک را با فاصله در طول روز مصرف کنید. اما اگر می خواهید هر روز پرتقال بخورید باید میزان مصرفتان را کاهش دهید. وقتی ماده غذایی جدیدی را به برنامه غذایی خود اضافه می کنید حتما سطح گلوکز خون را مورد توجه قرار دهید و در نظر داشته باشید که بهترین رژیم برای دیابتی ها رژیمی است که دارای منابع متنوعی از غذاهای سالم باشد.

مطمئن شوید که مصرف خود را با دقت ثبت نموده اید و آن را در میزان مصرف روزانه کربوهیدرات و قند گنجانده اید. امکان دارد در رژیم غذایی روزانه خود، جایی برای گنجاندن 3 تا 4 پرتقال با در نظر گرفتن قند و کربوهیدرات موجود در آن داشته باشید، بدون این که مجبور به حذف غذاهای حیاتی باشید.

یکی دیگر از تاثیرات پرتقال بر دیابت، کاهش سطح انسولین و بهبود حساسیت به انسولین به واسطه وجود فولات است. یک پرتقال می تواند 12 درصد از نیاز روزانه به این ماده را تامین نماید و نقش مهمی در بهبود دیابت داشته باشد.

آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در این میوه نیز با التهاب و استرس اکسیداتیو مبارزه می کند و حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد.

یک پرتقال متوسط با وزن تقریبی 130 گرم دارای:

کالری: 60

پروتیئن: 1 گرم

کربوهیدرات: 15.4 گرم

فیبر: 3 گرم

قند: 12 گرم

ویتامین A: 14 میکروگرم

ویتامین C: 70 میلی گرم

کلسیم: 6 درصد از میزان توصیه شده روزانه

چربی و سدیم: صفر

پتاسیم: 237 میلی گرم

پرتقال و دیابت

شاخص گلیسمی پرتقال

یکی از دغدغه های افراد دیابتی این است که مصرف یک ماده غذایی با چه سرعتی موجب افزایش قند خون می شود؟ شاخص گلیسمی معیاری است که در این زمینه به کمک شما می آید: شاخص گلیسمی پرتقال در منابع مختلف با اعداد 42 و 52 مشخص شده  است، بنابراین پرتقال جزء غذاهای با شاخص گلیسمی پایین طبقه بندی می شود. به این ترتیب مقدار متعادل و معقول پرتقال در رژیم غذایی قند خون شما را افزایش نمی دهد و یک میان وعده مناسب برای افراد دیابتی محسوب می شود.

آیا دیابتی ها می توانند پرتقال بخورند؟

آیا پزشکان مصرف پرتقال را برای دیابتی ها توصیه می کنند؟

انجمن دیابت آمریکا، پرتقال را یکی از مواد غذایی فوق العاده برای دیابت می داند و به دلیل فواید سلامتی، مصرف آن را برای افراد مبتلا به دیابت بلامانع اعلام کرده است.

این انجمن بیشتر مرکبات از جمله پرتقال، گریپ فروت و لیمو را در این دسته قرار می دهد. همه آن ها دارای سطوح بالایی از فیبر، ویتامین C، فولات و پتاسیم هستند که برای کنترل دیابت مفیدند.

می توانید ترکیبی از مرکبات را در رژیم غذایی دیابت داشته باشید. ولی پرتقال بهترین انتخاب است. در ظاهر قند پرتقال شاید کمی بالا به نظر برسد ولی فیبر بالای آن  تاثیر بر قند خون را کاهش می دهد.

آب پرتقال

مصرف آب پرتقال در افراد دیابتی

افراد دیابتی باید مصرف آبمیوه ها و هر نوع نوشیدنی حاوی قند را از رژیم غذایی خود حذف کنند. زیرا به سرعت باعث افزایش قند خون می شوند. آب پرتقال با حذف بافت میوه تمام محتوای فیبر خود را از دست می دهد. در نتیجه شاخص گلیسمی آن بالا می رود. حال اگر آب پرتقال از بیرون تهیه شود، ممکن است دارای قند افزوده باشد که وضعیت سلامت غذایی آن بدتر می شود. در نتیجه مصرف آب پرتقال به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

کنسرو پرتقال ماندارین

مصرف کنسرو پرتقال ماندارین در دیابت

کنسرو پرتقال ماندارین دارای طعمی شیرین و بافت نرمی است و مصرف آن چه به تنهایی و چه به صورت یک افزودنی خوشمزه برای سالادها و سایر غذاها لذت بخش است. اما مصرف غذاهای کنسروی برای افراد دیابتی مناسب نیست.

میزان مواد مغذی حدود 125 گرم از کنسرو پرتقال ماندارین به شرح زیر است:

62 کالری

12 گرم کربوهیدرات  

0.9 گرم فیبر

11 گرم قند

فاقد چربی

فیبر در این کنسرو نسبت به خود میوه کاهش یافته است. بنابراین برای افراد دیابتی ایده آل نیست.

نکته دیگر درباره کنسرویجات محتوای سدیم آن هاست. وقتی دیابت دارید باید مراقب سدیم مصرفی باشید زیرا نمک باعث افزایش خطر بیماری قلبی در شما می شود.

کنسرو پرتقال ماندارین ممکن است حاوی شربت باشد که باعث افزایش محتوای قند خواهد شد و تاثیر بر قند خون را تشدید خواهد کرد.

به طور کلی مصرف تمام کنسروها برای افراد دیابتی مناسب نیست.

نتیجه گیری :

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای سالم متنوعی است برای برخورداری از یک زندگی سالم و کنترل دیابت ضروری است. مصرف میوه پرتقال در شرایط دیابت با رعایت اعتدال، علاوه بر تامین مواد مغذی کمک می کند تا مدیریت دیابت راحت تر شود.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید