صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : آیا زنجبیل برای کاهش وزن موثر است؟

آیا زنجبیل برای کاهش وزن موثر است؟

فهرست مطالب

برخی شواهد نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به کاهش وزن کمک کند. استفاده از زنجبیل به طور کلی بی خطر است و افراد می توانند آن را در نوشیدنی ها و رژیم غذایی خود بگنجانند یا به عنوان مکمل مصرف کنند. این مقاله شواهد، راه ‌های استفاده از زنجبیل برای کاهش وزن، اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می ‌دهد، همچنین نکات دیگری را نیز برای کاهش وزن ارائه می دهد.

زنجبیل چیست؟

زنجبیل یا Zingiber officinale”” یک گیاه گلدار بومی آسیای جنوب شرقی است. مردم صدها سال است که از ریشه خوراکی زنجبیل به عنوان یک ادویه آشپزی و یک داروی گیاهی استفاده می کنند، می توان از ریشه تازه یا پودر خشک شده آن استفاده کرد.

برخی شواهد نشان می دهد که ترکیبات موجود در زنجبیل ممکن است دارای خواص دارویی از جمله اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باشد، که این ها ممکن است به طرق مختلف برای بدن مفید باشند.

زنجبیل

آیا زنجبیل برای کاهش وزن موثر است؟

برخی از مردم معتقدند زنجبیل می تواند برای کاهش وزن و به عبارتی چربی سوزی مفید باشد و با توجه به ترکیباتی به نام زینگرون و شوگاول در زنجبیل ممکن است به کاهش وزن کمک کند، این ترکیبات در فرآیندهای پیچیده بدن که چربی را می سوزانند و ذخیره می کنند مفید است.

شواهد فعلی برای تأثیرات زنجبیل بر برخی از نشانگرهای کاهش وزن امیدوارکننده است اما دانشمندان، قبل از اینکه بتوانند نتیجه گیری قطعی کنند باید تحقیقات بیشتری در مورد این تاثیرات یا فواید، انجام دهند.

دمنوش زنجبیل برای کاهش وزن

نحوه استفاده از زنجبیل برای کاهش وزن

شما می توانید ریشه تازه زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا از آن برای تهیه چای استفاده کنید. در زیر به نحوه درست کردن یک چای ساده با ریشه زنجبیل اشاره کرده ایم:

چای زنجبیل ساده

در اینجا طرز تهیه دمنوش زنجبیل ساده آورده شده است:

  • ابتدا یک تکه زنجبیل را به اندازه انگشت کوچک خود خرد کنید.
  • زنجبیل خرد شده را در 150 میلی لیتر آب جوش بریزید.
  • 5 تا 10 دقیقه بجوشانید، سپس قبل از نوشیدن چای را صاف کنید.

 بر اساس برخی تحقیقات علمی و گزارشات، مواد طبیعی دیگری مانند سرکه سیب ، چای سبز و لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کنند. البته درباره زنجبیل، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را برای بررسی بیشتر اثرات آن انجام دهند.

همچنین می توانید زنجبیل و لیمو را با چای سبز ترکیب کنید یا یک سس تند با سرکه سیب، روغن زیتون و زنجبیل تازه رنده شده درست کنید.

نوشیدنی های زنجبیل

نوشیدن آبجو زنجبیل یا زنجبیل برای کاهش وزن توصیه نمی شود، زیرا این نوشیدنی ها معمولا حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند، با این حال، نوشیدن یا تهیه کامبوچا یا کفیر زنجبیل بدون قند افزوده ممکن است مفید باشد، زیرا این نوشیدنی ها حاوی باکتری های پروبیوتیک طبیعی هستند و به گفته برخی، پروبیوتیک ها ممکن است برای کاهش وزن مفید باشند.

نوشیدنی زنجبیل

مکمل های زنجبیل

افرادی که راحتی مصرف مکمل ها را ترجیح می دهند یا طعم زنجبیل را دوست ندارند نیز می توانند مکمل های زنجبیل را به صورت کپسول مصرف کنند.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

  • دوز روزانه زنجبیل نباید بیشتر از 1 گرم برای افراد باردار و 4 گرم برای عموم مردم باشد.
  • مصرف زنجبیل به صورت پودر ممکن است باعث سوزش سر دل در برخی افراد شود. در این موارد، افراد ممکن است ترجیح دهند از کپسول زنجبیل استفاده کنند.
  • زنجبیل همچنین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین افراد باید 1 تا 2 هفته قبل از انجام هر گونه عمل جراحی برنامه ریزی شده، مصرف زنجبیل را متوقف کنند.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، مانند وارفارین یا آسپرین ، باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود صحبت کنند.

عوارض زنجبیل

تداخل دارویی زنجبیل

شواهد محدود نشان می دهد که زنجبیل ممکن است با افزایش تولید اسید معده با برخی داروها تداخل داشته باشد، افرادی که آنتی اسیدها، آنتاگونیست های H2 و مهارکننده های پمپ پروتون مصرف می کنند باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند.

برخی از افراد به گیاهانی از خانواده Zingiberaceae که زنجبیل به آن تعلق دارد، آلرژی یا حساسیت دارند، این افراد ممکن است علائمی مانند درماتیت را هنگام استفاده از زنجبیل تجربه کنند.

تداخل دارویی زنجبیل

سایر نکات کاهش وزن

  • یک فرد می تواند با استفاده از روش های مختلف وزن کم کند، در اینجا چند نکته اساسی و علمی وجود دارد که یک فرد می تواند برای کاهش وزن سالم دنبال کند: اهداف کوچک، مشخص و واقع بینانه در مورد میزان کاهش وزن تعیین کنید.
  • رژیم غذایی کامل داشته باشید و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.
  • روزانه مقداری فعالیت بدنی یا ورزش انجام دهید.
  • خوردن آگاهانه را تمرین کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • آب کافی بنوشید .
  • یک دفتر ثبت غذایی داشته باشید .
  • از یک دوست یا گروه کاهش وزن برای حمایت استفاده کنید.

مخلص کلام; مصرف زنجبیل برای کاهش وزن

برخی از مطالعات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد، ترکیبات موجود در زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و ممکن است به افراد در سوزاندن چربی و تنظیم قند خون کمک کنند.
با این حال، پشتیبانی تحقیقاتی برای اثر کاهش وزن زنجبیل محدود است و بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد خواص آن مورد نیاز است. زنجبیل به راحتی در رژیم غذایی به عنوان چای یا در دستور العمل گنجانده می شود، همچنین ممکن است فرد زنجبیل را به صورت کپسول مصرف کند که این ممکن است به محافظت در برابر عوارض جانبی گوارشی بالقوه آن، مانند سوزش سر دل کمک کند.
اگر فردی برای بیماری خاصی دارو مصرف می کند یا قصد جراحی دارد، باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کند.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید