صفحه اصلی > رژیم های غذایی : انار و دیابت؛ انار انتخابی مفید برای کنترل دیابت

انار و دیابت؛ انار انتخابی مفید برای کنترل دیابت

فهرست مطالب

چکیده :

انار با شاخص گلیسمی 35 جزء مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین طبقه بندی می شود. هر چه شاخص گلیسمی یا GI بالاتر باشد ، سطح قند خون بعد از خوردن آن ماده غذایی با سرعت بیشتری افزایش می یابد. GI پایین انار به این معنی است که هضم کندتری دارد و با خوردن آن احساس سیری طولانی مدتی خواهیم داشت. این میوه می تواند چه برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند و چه برای افراد دیابتی، جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشد. زیرا باعث افزایش وزن و افزایش قند خون نمی شود.
مصرف انار برای تمام انواع دیابت مفید است. مصرف منظم آن در رژیم غذایی دیابت می تواند در پیشگیری از عوارض دیابت موثر باشد. انار می تواند یک میان وعده یا یک افزودنی سالم به دسر رژیمی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

ارزش غذایی | فواید | دیابت و انار | میزان مصرف

ارزش غذایی انار

ارزش غذایی انار

انار اصطلاحا به میوه زندگی معروف است. زیرا دارای خواص سلامتی بسیاری است. این میوه آبدار و قرمز علاوه بر طعم خوشی که دارد، حاوی مواد با ارزش زیر است:

کربوهیدرات: 20 گرم

پروتئین: 2 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین C: 10 میلی گرم

ویتامین K: 17 میلی گرم

منیزیم: 12 میلی گرم

فسفر: 36 میلی گرم

پتاسیم: 236 میلی گرم

انار سرشار از انواع ویتامین هاست. این میوه خوشمزه و پرخاصیت دارای ویتامین های گروه B از جمله B1، B2، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6، B9 (اسید فولیک)، ویتامین های C،  K و E است. از مواد معدنی موجود در انار هم می توان پتاسیم، فسفر، منیزیم، روی، مس و منگنز را نام برد.

انار به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی بالا یک میوه فوق العاده برای دفع سموم از بدن و بهبود سلامت می باشد.

از دیگر ترکیبات موجود در انار می توان به اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اشاره کرد که برای تنظیم کلسترول در بدن، کاهش کلسترول بد و تولید کلسترول خوب مورد نیاز است.

انار و آب انار

فواید سلامتی انار

انار خون رسانی به قلب را تقویت می نماید و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. کسانی که قصد بارداری دارند می توانند قبل از بارداری در رژیم غذایی خود از انار استفاده کنند. چون انار سرشار از پلی فنول هاست و می تواند در محافظت از مغز جنین موثر باشد، همچنین با کاهش سطح قند خون بر دیابت نوع 2 موثر است.

یکی از مهمترین خواص سلامتی انار، پاکسازی بدن به واسطه وجود ویتامین ث و بتاکاروتن است. رادیکال های آزاد توسط این ترکیبات از بین می روند. همچنین مصرف انار باعث سلامت طولانی مدت مو، ناخن ها و پوست می شود.

انار بیشترین ترکیبات آنتی اکسیدانی را در بین تمام میوه ها دارد و یکی از بهترین مواد غذایی ضد پیری و پیشگیری از سرطان و دیابت است. آنتی اکسیدان ها تشکیل سلول های سرطانی در کبد، ریه، مری و پروستات را کاهش می دهند.

محافظت در برابر ناتوانی جنسی، سرطان پروستات و تصلب شرائین و تاثیر مثبت بر نعوظ از دیگر فواید انار است.

کسانی که نیاز به آرامش و تمرکز دارند می توانند از انار استفاده کنند.

روغن هسته انار ممکن است در پیشگیری از دیابت موثر باشد. نتایج تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان آمریکایی نشان می دهد روغن هسته انار دارای مقادیر فراوانی اسید لینولئیک است که حساسیت بدن به انسولین را بهبود می بخشد و در نتیجه به مدیریت دیابت کمک می نماید.

مزایای انار بسیار زیاد است، در زیر به صورت فهرست وار خواص انار ذکر شده است:

  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم سطح قند خون
  • پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش وزن
  • پاکسازی بدن
  • تقویت سیسیتم ایمنی
  • کاهش سطح کلسترول بد
  • تقویت حافظه
  • ضد التهاب
  • ادرار آور
  • حذف رادیکال های آزاد از بدن
  • پیشگیری از تصلب شرائین
  • کمک به درمان آترواسکلروز

فواید انار در دیابت

مصرف انار در دیابت

افراد دیابتی باید برای مدیریت قند خون، مراقب تغذیه خود باشند و غذاهای حاوی کربوهیدرات باید بیشتر مورد توجه و محدودیت قرار گیرند، زیرا بیشترین تاثیر را بر قند خون دارند.

میوه ها از دسته مواد غذایی هستند که دارای کربوهیدرات هستند و افراد دیابتی باید میوه هایی را انتخاب کنند که کمتر بر قند خون تاثیر می گذارند.

انار یکی از بهترین میوه ها برای افراد دیابتی است. متخصصان به دیابتی ها توصیه می کنند این میوه سالم را چه به صورت میوه و چه به صورت آبمیوه در رژیم غذایی خود بگنجانند. درست است که انار مانند بسیاری دیگر از میوه ها حاوی قند است ولی قندهای این میوه به آنتی اکسیدان هایی متصل هستند که سطح قند خون را کاهش داده و با آسیب سلولی مبارزه می نمایند. همچنین شاخص گلیسمی انار، 35 است که عدد خوبی به شمار می رود. بنابراین مصرف منظم انار در افراد دیابتی باعث تنظیم سطح قند خون می شود.

مطالعه انجام شده برای تشخیص چگونگی تاثیر انار بر قند خون نشان داد که افراد شرکت کننده با مصرف 1.5 میلی لیتر آب انار به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، 3 ساعت بعد از مصرف آب انار کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا تجربه کردند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی انار می تواند در حذف رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از التهاب در افراد دیابتی موثر باشد.

مواد شیمیایی گیاهی موجود در انار مانند اسید گالیک و تانن می تواند مقاومت به انسولین را در دیابت نوع 2 کنترل نماید.

آب انار تازه می تواند در افزایش تولید انسولین کمک کننده باشد و با کاهش مقاومت به انسولین از چاقی افراد دیابتی جلوگیری نماید. آب انار می تواند سطح آنتی اکسیدان طبیعی را در افراد دیابتی تا 141 درصد افزایش دهد.

یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر افراد دیابتی، بیماری های قلبی و عروقی است و مصرف انار می تواند با کاهش کلسترول بد و جلوگیری از تصلب شرائین و فشار خون به پیشگیری از از مشکلات قلبی کمک نماید.

انار و دیابت

میزان مصرف انار برای افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت می توانند روزانه 1 عدد انار و یا یک فنجان (8 تا 10 اونس) آبمیوه تازه انار را در رژیم غذایی متعادل خود بگنجانند.

با این حال به عنوان یک فرد دیابتی بهتر است قبل از هرگونه تصمیم برای تغییر رژیم غذایی خود با پزشک معالج یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

نتیجه گیری :

انار یکی از میوه های خوشمزه و سالم برای تمامی افراد و به ویژه افراد دیابتی است. برخلاف بسیاری از میوه ها که مصرف آبمیوه آن باعث افزایش قند خون می شود، انار از میوه هایی است که حتی آب آن برای مدیریت دیابت مفید است. شما می توانید برای کنترل سطح قند خون و جلوگیری از عوارض دیابت انار را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
البته بهتر است برای تغییر رژیم خود با متخصص تغذیه در ارتباط باشید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید