صفحه اصلی > آشپزی : انواع نان را به همراه کالری آنها بشناسید

انواع نان را به همراه کالری آنها بشناسید

فهرست مطالب

یکی از انواع مواد غذایی پرمصرف در ایران انواع نان ها هستند. نان سنگک، بربری، تافتون، لواش و غیره از جمله مرسوم ترین انواع نان ها به حساب می آیند. هر فرد بزرگسال چنانچه طی روز ۳۰ گرم نان مصرف کند، نزدیک به ۵۰ درصد انرژی، افزون بر ۶۰ درصد تیامین و نیاسین، حدود ۴۰ درصد کلسیم و ۸۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن خود را تامین می کند.

از سوی دیگر ۴۰ درصد پروتئین مورد نیاز قشر متوسط جامعه و ۶۰ درصد پروتئین مورد نیاز فقرا از طریق نان تامین می شود. به همین جهت شناخت انواع نان اهمیت فراوانی دارد. لذا ما در این نوشتار به بررسی اشکال مختلف نان پرداخته ایم. با سلامتی من همراه باشید.

نان بربری و میزان کالری بربری

یکی از انواع نان ها، نان بربری می باشد. این نان در حقیقت پرهوادارترین نان های سنتی ایرانی محسوب می شود. نان بربری به ویژه در میان آذری زبان ها به خوبی جای خود را بر سفره های آنها باز کرده است.

البته نانی که از آرد گندم نیمه کامل یا نیمه سبوس تهیه شده است، طرفداران بیشتری دارد. میزان کالری نان بربری برای هر کف دست نان، بدون در نظر گرفتن انگشتان معادل حدود ۷۵ الی ۸۰ کیلو کالری است.

نان بربری

نان لواش و میزان کالری یک کف دست نان لواش

از جمله دیگر انواع نان ها، نان لواش می باشد. این نان در حقیقت نان سنتی مردم ارمنستانی است، اما در میان ایرانیان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. برای آماده کردن این نان نازک از آرد سفید استفاده می شود.

البته این نان به علت استفاده از آرد سفید و جوش شیرین از لحاظ تغذیه ای در مقایسه با نان های سنتی دیگر ایرانی، جایگاه پایین تری را به خود نسبت داده است.

در حقیقت یک کف دست نان لواش معادل ۲۵ کیلو کالری انرژی را در خود نهفته دارد.

نان لواش و انواع نان

نان سنگک و کالری یک کف دست نان سنگک

یکی دیگر از انواع نان ها، نان سنگک است. این نان نوعی نان ملی ایرانی و بدون شک پرهوادارترین نوع نان در این کشور محسوب می شود. نان سنگک بر روی سنگریزه های داغ و در تنور تهیه می شود.

هرچند که در حال حاضر نوع ماشینی سنگک نیز پخت می‌شود که البته چندان هم مطلوب و محبوب نیست. نان سنگک از آرد کامل یا آرد دارای سبوس تهیه می شود، این ویژگی نان باعث شده است که سنگک از لحاظ غذایی در مقایسه با دیگر نان‌ها جایگاه بالاتری را به خود نسبت دهد.

هر کف دست نان سنگک دارای حدود ۷۵ الی ۸۰ کیلو کالری انرژی است.

نان جو و کالری نان جو

نان جو از جمله دیگر انواع نان ها به حساب می آید. نان جو در حقیقت یکی از انواع نان های متداول به ویژه برای افرادی است که از رژیم های لاغری پیروی می کنند. نان جو از آرد جو تهیه می شود.

آرد جو نیز در مقایسه با آرد گندم ویژگی سیرکنندگی و مقدار فیبر فراوانی دارد. به همین جهت برای افرادی که به دنبال رژیم لاغری هستند، گزینه عاقلانه‌ای است. اما کالری نان جو در مقایسه با دیگر انواع نان های آماده شده از آرد گندم فرق چندانی ندارد.

هر کف دست نان جو حدود ۷۵ الی ۸۰ کیلو کالری انرژی دارد.

نان جو

نان تافتون و کالری هر کف دست نان تافتون

نان تافتون یکی دیگر از انواع نان ها به شمار می آید. نان تافتون نیز همانند دیگر انواع نان های سنتی ایرانی بسیار محبوب است. این نان با کمک آرد گندم سفید یا سبوس گرفته تهیه می شود.

نان تافتون اغلب به حالت گرد است و در حدود ۴۰ سانتی متر قطر دارد. این نوع نان در گذشته های دور به شکل بی نمک تهیه می شده است و در حقیقت نوعی نان رژیمی برای افراد مبتلا به فشار خون محسوب می شده است.

هر کف دست نان تافتون حاوی ۳۵ کیلو کالری انرژی است.

نان باگت

یکی دیگر از انواع نان ها، نان باگت است. نان باگت نوعی نان فرانسوی است که از طریق آرد گندم سفید تهیه می شود. نان باگت بافت یکنواخت و قطر خوبی دارد. رنگ این نوع نان روشن بوده و درون آن پوک است.

پوسته نان باگت بافت ترد دلپذیری دارد و به همین جهت برای تهیه انواع ساندویچ ها بسیار مناسب است.

هر برش نان دیگر باگت در حدود ۷۵ کیلو کالری انرژی در خود دارد.

نان تست

از جمله دیگر انواع نان ها، نان تست است. نان تست در حقیقت نوعی نان ورقه شده انگلیسی است که در مقابل حرارت برشته شده است. نان تست را با آرد گندم یا با آرد روگن تهیه می کنند.

اگر در تهیه نان تست از آرد روگن یا آرد چاودار استفاده شود، به علت تیره بودن رنگ این آرد، نان تست تهیه شده نیز تیره خواهد بود که به تست سیاه شهرت دارد.

هر برش نان تست معادل یک نان کامل و حدود ۸۰ کیلو کالری انرژی در خود دارد.

نان سوخاری

نان سوخاری یکی دیگر انواع نان ها به حساب می آید. این نوع نان در حقیقت نوعی نان حجیم شده است که آن را برش می دهند و سپس درون فر قرار می دهند تا خشک شود.

نان های خشک همچون نان سوخاری در صورتی که از آرد کامل تهیه شوند، از نظر غذایی بسیار مفید می باشند. نان های خشکی همچون نان سوخاری دارای شاخص گلایسمی پایین و ویژگی سیر کنندگی بالایی هستند.

نان سوخاری  برای افرادمبتلا به دیابت و کسانی که قصد لاغری دارند گزینه مناسبی خواهد بود. در واقع یک تکه نان سوخاری حاوی حدود ۳۵ الی ۴۰ کیلو کالری انرژی است  اکنون افراد مختلف می تواند بر اساس رژیم غذایی خود و مقدار کالری که می بایست در طول روز بگیرند، نوع نان مناسب خود را انتخاب کنند و در سبد غذایی خود یا خانوار جای دهند.

مخلص کلام; انواع نان

نان ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که از آن جمله می توان به نان بربری، نان تافتون، نان لواش، نان سنگک، نان باگت، نان جو، نان سوخاری و غیره اشاره کرد. مواد سازنده نان ها در کیفیت آنها نقش برجسته‌ای دارد.
به عنوان مثال اگر نانی حاوی سبوس باشد، اثرات سلامتی مثبت بیشتری نسبت به نان های بدون سبوس دارد. چرا که نان های بدون سبوس، ارزش غذایی کمتری دارند و چاق کننده هستند. از طرف دیگر ویژگی های نامطلوب مانند کاهش املاح بدنی و کاهش عناصر مفیدی همچون کلسیم، منیزیم، روی و آهن را به دنبال دارند که این موارد نیز می‌تواند موجب بروز ناراحتی‌های دیگر شود. بنابراین بهتر است برای شناخت انواع و اقسام نان ها، مقاله جذاب حاضر را مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید