صفحه اصلی > رژیم های غذایی : بادام زمینی و دیابت؛ آیا بادام زمینی برای افراد دیابتی مفید است؟

بادام زمینی و دیابت؛ آیا بادام زمینی برای افراد دیابتی مفید است؟

فهرست مطالب

چکیده :

معمولا مصرف آجیل هیی که فاقد نمک و شیرینی هستند برای افراد دیابتی مفید است. برای مصرف اطمینان حاصل کنید که آجیل ها فاقد نمک هستند. آن ها حتی می توانند بخشی از سالاد را تشکیل دهند و فواید غذایی سالاد را افزایش دهند. مصرف آجیل در کاهش وزن و کاهش علائم دیابت موثر می باشد.
آجیل ها سرشار از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشند و به همین دلیل فواید سلامتی فراوانی دارند. آجیل یکی از مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی پایین هستند و مصرف آن ها در حد اعتدال برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر در نظر گرفته می شود. چرا که آجیل می تواند در بهبود سطح قند خون تاثیرگذار باشد.
آجیل هایی که با افزودن نمک و شکر فرآوری شده اند برای افراد دیابتی مضر هستند. زیرا نمک باعث افزایش فشار خون می شود و قند موجود در آجیل نیز سطح قند خون را بالا می برد که هر دو می توانند تهدیدی برای سلامتی این افراد باشند.
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند آجیل خام یا بو داده بدون مواد افزدونی را برای کنترل سطح قند خون مصرف نمایند. انواعی از آجیل های مفید برای دیابت وجود دارند که به تنهایی یا در ترکیب با همدیگر می توانند در رژیم غذایی مصرف شوند. بادام زمینی یکی از آجیل های مفید برای دیابتی هاست.

بادام زمینی و دیابت

بادام زمینی

اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید بادام زمینی گزینه خوبی است. ممکن است برای خیلی ها سوال باشد که آیا بادام زمینی برای دیابتی ها مفید است؟

اگر دیابت دارید میزان گلیسمی مواد غذایی را باید مورد توجه قرار دهید تا از افزایش شدید و ناگهانی قند خون جلوگیری کنید. شاخص گلیسمی بادام زمینی 13 الی 14 در نظر گرفته می شود که عد پایینی است و بار گلیسمی پایین آن یعنی 1 باعث شده است که این آجیل برای مصرف در رژیم غذایی افراد دیابتی سودمند باشد. این آجیل سرشار از پروتئین گیاهی است و برای افراد وگان بسیار محبوب است.

آنتی اکسیدان قوی موجود در بادام زمینی به نام رسوراترول (Resveratrol) می تواند از بدن در برابر سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر محافظت کند.

بادام زمینی حاوی فیبر است که به کند شدن روند جذب گلوکز کمک می کند و باعث کاهش کلسترول و التهاب و فشار خون می شود.

پروتیئن، فیبر و چربی های مفید باعث احساس سیری طولانی مدت می شوند و احتمال پرخوری کاهش می یابد. بنابراین مصرف آن می تواند از چاقی جلوگیری می کند.

یکی از عوارض دیابت که به عنوان قاتل شماره یک افراد دیابتی به شمار می رود، مشکلات قلبی عروقی است و مصرف متعادل بادامی زمینی می تواند این خطر را کاهش دهد.

فواید مصرف بادام زمینی

فواید مصرف بادام زمینی به شرح زیر است:

  • کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی
  • کمک به کاهش وزن
  • پیشگیری از دیابت
  • کنترل سطح قند خون

خطرات مصرف بادام زمینی

نکات مورد توجه در مصرف بادام زمینی

  1. اسیدهای چرب امگا6

بادام زمینی نسبت به دیگر آجیل ها دارای اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش التهاب و در نتیجه تشدید علائم دیابت و چاقی در بیماران دیابتی شود.

البته این به معنی اجتباب از مصرف بادام زمینی نیست. مصرف متعادل آن برای بیماران دیابتی توصیه می شود. آن ها باید از مصرف متعادل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اطمینان حاصل کنند.

  1. آلرژی های خاص

شاید آلرژی نسبت به بادام زمینی بزرگترین خطر برای مصرف آن باشد. ممکن است شما از جمله افرادی باشید که نسبت به بادام زمینی حساسیت دارید، در این صورت آجیل های دیگر را مصرف کنید. برای آگاهی از علائم حساسیت به بادام زمینی، می توانید از متخصص آلرژی مشاوره بگیرید.

  1. نمک و شکر

مصرف بادام زمینی شور و شیرین برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع است. برای فرآوری آجیل ها ممکن است از نمک یا شکر، عسل یا روکش شکلات استفاده شود.

افراد دیابتی برای جلوگیری از افزایش فشار خون باید مصرف سدیم را به 1500 تا 2000 میلی گرم در روز محدود کنند.

دقت داشته باشید که اگر از کره بادام زمینی استفاده می کنید نوع طبیعی آن را تهیه کنید که فاقد چربی، روغن و شکر اضافی باشد.

مصرف بادام زمینی به صورت آجیل گزینه بهتری نسبت به کره آن برای افراد دیابتی است. البته مصرف کره بادام زمینی در وعده صبحانه می تواند اشتها را کاهش دهد و به کنترل قند خون در طول روز کمک نماید.

  1. کالری

افراد مبتلا به دیابت باید بر کالری مصرفی خود کنترل داشته باشند. گاهی اوقات نیاز است که کالری روزانه به 1500 تا 1800 کالری کاهش یابد.

 28 گرم بادام زمینی دارای 150 تا 170 کالری انرژی است که میزان قابل توجهی است و می تواند 10 درصد از انرژی روزانه را تامین کند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید آن را در حد اعتدال مصرف نمایند. پزشکان توصیه می کنند مصرف روزانه 25 تا 30 عدد بادام زمینی به دلیل وجود فیبر و پروتئین می تواند تاثیر مثبتی بر کنترل سطح قند خون داشته باشد.

  1. کربوهیدرات

بادام زمینی در اصل یک پروتیئن گیاهی می باشد. میزان کربوهیدرات موجود در 28 گرم بادام زمینی 4 تا 8 گرم است. این مقدار کربوهیدرات در کنار پروتئین و چربی بادام زمینی رقم بالایی نیست. اما اگر ظرف بادام زمینی دائم دم دستتان باشد و کنترلی بر مصرف آن نداشته باشید، بدون این که متوجه شوید میزان کربوهیدرات دریافتی شمت بالا می رود.

  1. چربی ها

بادام زمینی سرشار از چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع و اسیدهای چرب ضروری است. بنابراین مصرف آن برای کاهش چربی و کلسترول خون مفید است. همچنین التهاب را کاهش می دهد و ریتم قلب را تثبیت می کند.

  1. منیزیم

بادام زمینی سرشار از منیزیم است. 28 گرم آن می تواند 12 درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین نماید. وجود منیزیم در بادام زمینی به کنترل قند خون کمک می نماید.

نتیجه گیری :

بادام زمینی یکی از گزینه های ارزان و بی خطر برای میان وعده افراد دیابتی است. این پروتئین گیاهی که می تواند به صورت آجیل یا کره بادام زمینی مصرف شود سرشار از فیبر، پروتیئن و چربی های سالم و انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید است و دارای شاخص و بار گلیسمی پایینی است. همه این موارد مصرف آن را برای دیابت مفید می نماید. اما کالری بالا و امگا 6 آن باعث می شود که مصرف آن را در حد اعتدال نگه دارید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید