صفحه اصلی > سبک زندگی : باید و نبایدهای مصرف متعادل میوه

باید و نبایدهای مصرف متعادل میوه

فهرست مطالب

چکیده :

احتمالا شما نیز ضرب المثل« نه چندان بخور كز دهانت برآيد / نه چندان كه از ضعف جانت برآيد» را شنیده اید. ضرب المثلی که اشاره به خوردن اندازه و متعادل دارد. حال این خوردن متعادل می تواند مصرف اندازه غذا، میوه و یا هر چیز دیگر باشد. ما در این مقاله به میزان مصرف متعادل میوه اشاره می کنیم که یکی از مهم ترین اجزای برنامه غذایی سالم هست. در ادامه با ما همراه باشید.

افراد سالم به چه اندازه میوه مصرف کنند؟

اندازه مصرف میوه افراد سالم

به همان اندازه که مصرف میوه می تواند برای سلامت بدن مفید باشد زیاده روی یا مصرف اشتباه  آن نیز می تواند خطرآفرین و مضرر باشد.  از همین رو مصرف میوه باید به صورت متعادل و اصولی در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. طبق گفته کارشناسان تغذیه و سلامت  مصرف روزانه 2 الی 5 میوه متنوع در روز می‌تواند نیاز بدن به این ماده مغذی را تامین کند.

همچنین اندازه این میوه ها بهتر است متوسط باشد و با توجه به اینکه هر کدام از این میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف است بهتر است از آنها به صورت ترکیبی و در طول روز استفاده کنیم تا نیاز بدن به ویتامین‌های مختلف در طول روز تامین گردد.

افراد دیابتی چه میوه هایی باید مصرف کنند؟

افراد دیابتی و میوه

میوه‌ها به دلیل داشتن قند و فروکتوز در افراد دیابتی نسبت به سایر افراد باید با دقت و ملاحظه بیشتری مصرف شوند. از جمله میوه‌هایی که برای افراد دیابتی مفید هستند و می توانند به کنترل قند خون آنها کمک کنند عبارتند از: سیب که دارای شاخص گلوکز30 تا 50 است، گیلاس با کمترین شاخص گلوکز 22، لیمو و لیمو ترش که به کاهش قند خون کمک می‌کنند، گریب فورت که دارای ترکیبات تنظیم کننده قندخون است، کیوی که می تواند به عنوان دسر نیز در رژیم غذایی افرادی دیابتی استفاده شود و در نهایت زغال اخته که باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

سایر میوه‌ها نیز به خصوص میوه‌هایی که دارای قند زیادی هستند در افراد دیابتی باید با دقت بیشتر و زیر نظر پزشک یا کارشناس تغذیه  به صورت اصولی و متعادل استفاده شوند.

چه زمانی میوه بخورم خوبه؟

زمان مصرف میوه

هرچند که توصیه عمومی خوردن میوه قبل از وعده هایی غذایی است اما، اینکه چه زمانی بهترین زمان خوردن میوه است در درجه اول به خود شخص بستگی دارد و در درجه دوم بستگی به این دارد که آیا شما یک فرد عادی هستید یا دیابتی؟

به دنبال کاهش وزن هستید یا لاغری برایتان چندان اهمیتی ندارد؟ برای پرداختن به این موضوعات باید گفت که؛ به طور کلی توصیه می شود افرادی که به دنبال لاغری هستند بهتر است میوه را در طول روز و قبل از غذا مصرف کنند.

مصرف میوه در طول روز با ایجاد احساس سیری در فرد شده و از خوردن غذای اضافی در روز جلوگیری می کند. همچنین قند موجود در میوه ها زمانی که در شب مصرف می شوند سبب اضافه وزن خصوصا در شکم و پهلوها می شود و بهتر است از مصرف آنها به هنگام شب خودداری شود.

توصیه کارشناسان تغذیه به افراد دیابتی نیز، مصرف میوه‌ها قبل از غذا یا  به همراه برخی غذاهایی است که شامل پروتئین یا چربی هستند. مصرف میوه در کنار برخی غذاها از ورود سریع قند به جریان خون جلوگیری کرده و  با جفت سازی مناسب بین پروتئین و چربی سالم از ورود سریع قند میوه به خون جلوگیری می کند.

نتیجه گیری :

تشخیص و شناسایی میزان مصرف و زمان مناسب میوه ها از اهمیت بسیار بالایی در سلامت و تغذیه افراد دارد. میوه ها به دلیل تامین انرژی و ویتامین های مورد نیاز بدن جزو جدایی ناپذیر میان وعده ها هستند. با مصرف متعادل، درست و اصولی میوه ها می توان سلامت جسم را به ارمغان آورد.
اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در تعادل مصرف میوه مشکل دارید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در اینجا راههای مصرف متعادل میوه را تشریح می کنیم که می توانید در اینجا بخوانید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید