صفحه اصلی > آشپزی : ترفندهای مهم طبخ آش رشته

ترفندهای مهم طبخ آش رشته

فهرست مطالب

چکیده :

یکی از غذاهایی که اغلب در جمع‌های خانوادگی و دوستانه طبخ می شود، آش رشته است. این غذا به خصوص در ایام ویژه همچون شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده بدر برای عصرانه پخته می شود. در میان انواع آش، آش رشته ایرانی مشهورترین نوع آش به شمار می آید که در بیشتر نذری ها و روزهای عبادی تهیه می شود. البته پخت و خوردن آن در هوای سرد زمستان مزه ای دلپذیرتر خواهد داشت. اما پخت این آش خوشمزه ترفند های خاص خود را می طلبد. به همین جهت ما در این مقاله به بررسی ترفندهای مهم طبع آش رشته پرداخته ایم. اگر شما هم به دنبال آموزش فوت و فن های آش رشته هستید، بهتر است این مقاله کاربردی را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

نکات مرتبط با حبوبات | نکات مربوط به سبزی | نکات پیاز داغ آش | نکات مرتبط با کشک | نکات استاک | دیگر نکات

نکات مرتبط با حبوبات

یکی از ترفندهای مهم طبخ آش رشته مربوط به حبوبات می باشد. حبوبات آش که اغلب نخود و لوبیا هستند را می‌بایست از ۲۴ساعت پیش از پخت با آب سرد کاملاً شستشو داده و خیساند. تعویض آب حبوبات در طی این ۲۴ساعت از دیگر نکات ضروری در طبخ آش به حساب می آید. افرادی که از عدس و ماش برای پخت آش رشته استفاده می کنند نیز از ۳ ساعت پیش از طبخ آنها را در آب می خیسانند. در مورد پخت لوبیا می بایست نخود و لوبیا با یکدیگر پخته شوند، عدس و ماش نیز با هم طبخ شوند.

نکات حبوبات

نکات مربوط به سبزی

از دیگر ترفندهای مهم طبخ آش رشته این است که سبزی آن باید تازه و خوش عطر و بو باشد. چرا که سبزی آش در حقیقت مهمترین ماده اولیه در طبخ آش به حساب می آید. اگرچه بعضی از افراد بر این باورند که اصلی ترین ماده به کار رفته در آش حبوبات است اما در واقع از عطر و بوی آش به علت سبزیجات مصرف شده در آن می باشد. پس هر چقدر این سبزیجات تر و تازه تر باشند، آش نیز خوش طعم تر می شود. تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج از جمله سبزیجاتی هستند که در پخت آش رشته و به مقدار مساوی به کار گرفته می‌شوند.

نکات سبزی آش

نکات پیاز داغ آش

از جمله دیگر ترفند های مهم طبخ آش رشته آن است که پیاز داغ آن باید حسابی ریز و خشک شده باشد. زیرا حضور پیاز داغ در آش نیز همچون سبزی در عطر و طعم دهی به آش بسیار موثر است. برای تهیه کردن پیاز داغ پودری و خشک شده می بایست پیاز را به شکل ورقه های کاملاً نازک برش زد و آن را در روغن فراوانی که از قبل داغ شده‌ است، تفت داد. ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که پیاز باید در روغن کاملاً غوطه ور باشد. اما نباید یکباره مقدار زیادی از پیاز را به روغن اضافه کرد. پس از اتمام مراحل سرخ شدن پیاز می بایست آن را بر روی توری قرار داد تا روغن مازاد آن خارج شود. سپس پیاز داغ های تفت داده شده را بر روی سینی می گذارند و مجدد این پروسه را تکرار می‌کنند تا پیاز های جدید نیز تفت بخورد. اما نباید پیازهای جدید سرخ شده را بر روی پیاز های داغی قبلی گذاشت، زیرا پیاز های داغ قبلی را روغنی خواهد کرد و موجب خمیری شدن پیاز داغ می شود.

 

نکات مرتبط با کشک

استفاده از کشک های بسته بندی شده و پاستوریزه از دیگر ترفندهای مهم طبخ آش رشته به حساب می آید. از آنجایی که کشک حاوی کالری فراوانی است، افرادی که اضافه وزن دارند در مصرف آن زیاده روی و افراط نمی‌کنند. همچنین کشک دارای مقدار فراوانی نمک است به همین جهت پس از افزودن آن به غذا نباید از نمک استفاده کرد. از آن جایی که کشک از جمله خوراکی هایی که به سرعت فاسد می‌شود و مسمومیت ایجاد شده با کشک نیز اغلب شدید است، به همین جهت می بایست کشک های بسته بندی شده و پاستوریزه مورد استفاده قرار گیرد. هرچند کشک های محلی طعمی دلپذیر تر دارند اما اگر قصد استفاده از کشک محلی در غذا وجود دارد، می بایست از جای مطمئن خریداری شود. کشک بسیار مغذی می‌باشد اما از سوی دیگر نفاخ و دیرهضم نیز است. لذا افرادی که ناراحتی های گوارشی دارند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنند. به کار بردن نعناع خشک در کنار کشک موجب راحت شدن هضم این خوراکی می شود.

نکات کشک

نکات استاک
از جمله دیگر ترفند های مهم در پخت آش رشته مربوط به استاک می باشد. استاک همان آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجاتی است که بر اثر حرارت دادن استخوان ها با سبزیجات ساقه ای و مقداری ادویه آماده می شود. استاک در ‌سوپ ها، سس ها، خورشت ها، آش ها و بسیاری خوراکی های دیگر استفاده می شود و در طعم و مزه دهی به غذاها بی‌نظیر است. استاک را می توان در منزل به راحتی آماده کرد یا به شکل آماده از سوپرمارکت تهیه کرد. افرادی که از قرص استاک در خوراکی ها استفاده می کنند، می بایست پیش از اضافه کردن نمک به غذا، طعم آن را بچشند. چرا که این استاک دارای مقادیری نمک نیز می باشد.

 

دیگر نکات

از جمله دیگر نکات پخت آش رشته آن است که قابلمه آن باید به اندازه ای باشد که ظرفیت اضافه کردن مواد را دارا باشد.

سبزی آش باید فاقد ساقه بوده و در اندازه درشت خرد شود.

بهتر است از پیاز داغ فراوان در اش رشته استفاده کرد تا حسابی جا بیفتد.

رشته می بایست مرغوب باشد.
 روغن درون آش موجب جا افتادن آش می شود.
 کشک پیش از مصرف باید ۲۰ دقیقه جوشانده شود.
 از زردچوبه کافی می بایست در اش رشته استفاده شود، چرا که در طعم و رنگ آن تاثیر گذار خواهد بود.
 پس از اضافه کردن رشته و کشک باید طعم اش چشیده شود، سپس نمک به آن اضافه شود. چرا کشک و اش و حاوی نمک می باشند.
 بهتر است از اضافه کردن کشک به آش خودداری شود. چرا که تفاوت حرارتی میان این دو موجب بریده شدن کشک می شود.

 

 

نتیجه گیری :

در ایام سرد و برفی زمستان هیچ غذایی دلپذیرتر و خاطره انگیزتر از یک آش رشته خوش طعم و جا افتاده نخواهد بود. اما پخت اش رشته خوب، نکات و ریزه کاری هایی را دارد که ما در این مقاله به برخی از آنها همچون نکات مربوط به کشک، نکات مربوط به حبوبات، نکات مرتبط با سبزی آش، تکنیک های مربوط به استاک، نکات پیازداغ و غیره پرداخته ایم. در صورتی که قصد آموزش ترفندهای مهم طبخ آش رشته را دارید بهتر است این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید