مجله سلامتی من
0

خواص انبه

تصویر پیدا نشد !
بازدید 56

چکیده :

انبه نوعی میوه گرمسیری است. طعم آن شیرین است و سرشار از ویتامین و مواد معدنی مغذی فراوان می باشد، که برای حفظ سلامت پوست، قلب، سیستم‌گوارش، سیستم ایمنی و چشم های انسان بسیار مفید است. در حقیقت انبه حاوی ۲۰ ویتامین و مواد معدنی معدنی می باشد. یک واحد انبه دارای ۲۰۷ کالری است. بهتر است بگوییم یک فنجان انبه خرد شده دارای ۱۶۵ کالری است که این مقدار حدوداً ۷۰ درصد ویتامین سی مورد نیاز روزانه افراد را تامین می کند. با توجه به خواص فراوانی این میوه ما موضوع مقاله حاضر را به بررسی خواص انبه اختصاص داده ایم. برای کسب اطلاعات در این زمینه ما را همراهی کنید.

 هضم غذا | سلامت چشم | زنان باردار | تقویت حافظه | اختلالات کبدی | زوال شبکه چشم | درمان دیابت | پوست و مو

انبه و فواید بیشمار آن

کمک به هضم غذا

یکی از خواص انبه کمک به جذب و هضم بهتر غذا می باشد. در هندوستان پوست انبه را جوشانده و از آن برای درمان تورم بافت مخاطی معده استفاده می کنند. انبه حاوی عناصری همچون استرها، ترپنها و آلدهیدهایی می باشد که منجر به بهبود هضم غذا می شوند. همچنین انبه دارای الان آنزیم هضم کننده‌ای است که پروتئین های موجود در مواد غذایی را تجزیه و اسیدیته معده را کمتر و سوء هاضمه را برطرف می کند. از سوی دیگر فیبر موجود در انبه یبوست را برطرف می کند. 

 

 سلامت چشم با انبه

از دیگر خواص انبه کمک به حفظ سلامتی چشم می باشد. در صورتی که انبه به صورت مرتب استفاده شود، از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر شب‌کوری، خستگی، سوزش چشم، خارش چشم و نرمی قرنیه جلوگیری خواهد کرد. از سوی دیگر یک فنجان انبه برش خورده حدود ۲۵ درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه افراد را برطرف می کند، که این موضوع منجر به سلامتی بهتر چشم خواهد شد.

چشم

انبه منبع کلسیم و منیزیم برای زنان باردار

خواص انبه شامل زنان باردار نیز می شود. چنانچه یک خانم باردار روزانه یک انبه مصرف کند، با دریافت کلسیم و منیزیم موجود در این میوه آرامش ماهیچه ها، کاهش استرس و جلوگیری از سقط جنین را تجربه می کند. این میوه برای رشد کودک مناسب است. از آنجایی که انبه کالری مختصری دارد و از طرفی دارای ویتامین c، فیبر و ویتامین A نیز می باشد، مصرف آن منجر به افزایش رشد جسمی و روانی کودک می‌شود. همچنین بتاکاروتن انبه از ابتلا به بیماری های قلبی در مادر و کودک پیشگیری می کند. پوست انبه نیز مملو از مواد مغذی گیاهی همچون آنتی اکسیدان های رنگدانه‌ای با عنوان کاروتنوئیدها و پلی فنول است.

 

بارداری

 تقویت حافظه

تقویت حافظه و بهبود تمرکز از دیگر خواص انبه به شمار می‌آید. مصرف این میوه منجر به تقویت و بازسازی بافت های عصبی قلب، ماهیچه، مغز و دیگر نقاط بدن می شود. از طرفی انبه مملو از ویتامین b۶ می‌باشد و این ویتامین برای کارکرد بهتر مغز مفید است.

 

 اختلالات کبدی

کمک به درمان اختلالات کبدی از دیگر خواص انبه شمرده می شود. انبه کال و سبز دارویی مناسب برای درمان اختلالات کبدی محسوب می شود. زیرا انبه نارس دارای اسیدهایی است که موجب ترشح صفرا می شوند و در حقیقت به یک ضدعفونی کننده در روده تبدیل می شود. در صورتی که یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری فلفل سیاه با یکدیگر مخلوط و میل شود، اختلال صفرا و بیماری‌هایی نظیر زردی یا یرقان درمان خواهد شد.

 

 زوال شبکه چشم

جلوگیری از زوال شبکه چشم از دیگر خواص انبه است. انبه حاوی آنتی اکسیدانی به نام زیاکسانتین است. این آنتی اکسیدان منجر به حفاظت از چشم در مقابل تشعشعات نورهای آبی مضر شده و از این طریق به عنوان یک محافظ برای چشم عمل می کند و موجب دفع آسیب های ناشی از زوال شبکیه چشم خواهد شد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرف روزانه سه وعده یا بیشتر از انواع میوه‌ها ریسک زوال شبکیه چشم به علت افزایش سن را بسیار پایین می‌آورد.

 

انبه در درمان دیابت

کمک به درمان دیابت نیز از جمله خواص انبه می باشد. اثبات شده است که مقدار گلوکز خون مبتلایان به دیابت نوع یک درصورت مصرف فیبر کافی پایین خواهد آمد. همچنین استفاده از فیبر فراوان موجب بهبودی شاخص قند خون، چربی و مقدار انسولین در مبتلایان به دیابت نوع ۲ می شود. این در حالی است که یک فنجان انبه تکه شده دارای ۳ گرم فیبر است. در آمریکا برنامه غذایی توصیه شده به زنان حاوی ۲۱ الی ۲۵ گرم فیبر در روز و برنامه غذایی مردان دارای ‏حدود 30 گرم فیبر در روز می باشد.

 

دیابت

 پوست و مو

خواص انبه سلامت پوست و مو را نیز در بر می‌گیرد. از آنجایی که این میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین آ است، برای تامین چربی مورد نیاز پوست و رطوبت آن مناسب می باشد. ویتامین آ همچنین موجب رشد نسوج بدن همچون پوست و مو می شود. از طرفی همانطور که گفته شد یک فنجان انبه ویتامین سی مورد نیاز روزانه فرد را تامین می کند. ویتامین سی نیز منجر به تولید و حفظ کلاژن مورد نیاز پوست و مو می شود.

نتیجه گیری :

انبه یک میوه گرمسیری است که مصرف آن برای حفظ سلامت بدن مفید است. این میوه به خانواده بادام‌هندی تعلق دارد. انبه برای حفظ سلامت استخوان ها، درمان دیابت، گوارش بهتر، کاهش بیماری‌های قلبی، تقویت پوست و مو، پیشگیری از زوال شبکیه چشم، درمان سرفه خشک، درمان سوختگی‌ها، کاهش تب، رفع مشکلات دندان، توقف خونریزی، برطرف کردن اسهال خونی، رفع کم خونی، سم‌زدایی بدن، درمان اختلال خون، درمان اختلال کبد، درمان اسکوربوت، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، رفع گرمازدگی، درمان اختلالات روده و معده، مبارزه با دیابت و کاهش کلسترول مفید می باشد. برای دانستن خواص انبه این مقاله جذاب را مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید