صفحه اصلی > رژیم های غذایی : دیابت و رژیم گیاهخواری؛ چگونه رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشم؟

دیابت و رژیم گیاهخواری؛ چگونه رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشم؟

فهرست مطالب

رژیم گیاهخواری یکی از الگوهای تغذیه است که چندین نوع دارد. به عنوان مثال در رژیم وگان، تمام محصولات غذایی حیوانی مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حتی عسل حذف می شود و یا در رژیم لاکتو-اوو می توان از بین محصولات حیوانی لبنیات و تخم مرغ را همچنان در برنامه غذایی حفظ نمود.
پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری، در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است سخت به نظر برسد. زیرا محدود کردن محصولات حیوانی مثل گوشت، مرغ و ماهی یعنی محدودیت پروتئین، که نقش مهمی در برنامه غذایی این افراد دارد. با این وجود این رژیم می تواند در کاهش وزن و کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت موثر و مفید باشد.
برخی معتقدند مصرف گوشت قرمز با افزایش مقاومت به انسولین و کاهش کنترل قند خون ارتباط مستقیم دارد و پیروی از رژیم گیاهخواری یا وگان به دلیل عدم مصرف گوشت قرمز می تواند برای دیابت مفید باشد. همچنین غلظت لیپیدهای پلاسما نیز بهبود پیدا می کند و از سخت شدن دیواره رگ ها جلوگیری می شود.
افزایش مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل می تواند باعث کاهش قابل ملاحظه ای در مقاومت به انسولین، بهبود کنترل قند خون و دیابت نوع دو شود این تاثیر چه در افرادی که مقاومت به انسولین دارند و چه در افرادی که مقاومت به انسولین ندارند مشاهده می شود.
از مهم ترین نکاتی که برای شروع رژیم گیاهخواری هنگام ابتلا به دیابت باید مد نظر داشته باشید اطمینان از دریافت پروتئین کافی و چربی سالم است. همچنین کربوهیدرات های سرشار از فیبر انتخاب نمایید و فعالیت بدنی کنترل شده ای داشته باشید. در ادامه اصول پایه پیروی از رژیم گیاهخواری شرح داده شده است.

 

دریافت پروتئین کافی | دریافت چربی سالم | مصرف کربوهیدرات فیبر بالا

دریافت پروتئین کافی

منابع پروتئین گیاهی

پروتئین برای افراد مبتلا به دیابت، ماده مغذی مهمی محسوب می شود. زیرا سیستم ایمنی را تقویت می نماید، احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند و روند هضم را کندتر می کند و در نتیجه باعث تنظیم سطح قند خون می شود.

ناخودآگاه وقتی به پروتئین فکر می کنیم مواد غذایی چون گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و بوقلمون به ذهنمان می آیند، در حالی که غذاهای گیاهی نیز حاوی پروتئین هستند.

توصیه آکادمی تغذیه و رژیم شناسی برای تامین پروتئین از منابع گیاهی این است که ضمن مصرف انواع غذاهای گیاهی، نیازهای انرژی نیز برآورده شود. از جمله منابع پروتئین گیاهی می توان به غلات کامل مثل جو و بلغور آن، کینوا، لوبیا، آجیل و دانه ها اشاره کرد. گیاهخوران لاکتو- اوو نیز می توانند پروتئین را همچنان از تخم مرغ و ماست دریافت کنند.

اطمینان حاصل کنید که در رژیم غذایی دیابت خود غذاهای متنوع و سالمی مصرف می کنید و در هر وعده نیز مقداری پروتئین دریافت می نمایید.

دریافت چربی سالم

منابع روغن گیاهخواری

نتایج برخی مطالعات نشان دهنده کاهش سطح کلسترول بد خون پس از پیروی از رژیم های گیاهخواری است. احتمالا یکی از دلایل این امر، تاکید این نوع رژیم ها به مصرف اسیدهای چرب غیر اشباعn-6 ، فیبر و استرول های گیاهی و کاهش مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت گاو و گوشت های فرآوری شده است که دریافت چربی اشباع را کاهش می دهد.

از طرف دیگر ممکن است به دلیل محدودیت مصرف ماهی و تخم مرغ، رژیم های گیاهخواری فاقد اسیدهای چرب امگا 3 باشند که در سلامت مغز و قلب موثر است. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند و حفظ سلامت قلب در این بیماری اهمیت بسیاری دارد.

در صورت پیروی از رژیم گیاهخواری و عدم مصرف تخم مرغ و ماهی ممکن است نیاز به دریافت امگا 3 از طریق مکمل ها داشته باشید یا اینکه برای دریافت برخی چربی های سالم از شیر سویای غنی شده و غذاهای غنی از آلفا لینولنیک اسید استفاده نمایید.

تخم کتان، گردو، روغن کانولا و سویا منابع گیاهی سرشار از چربی های سالم هستند.

مصرف کربوهیدرات فیبر بالا

کربوهیدرات گیاهی

آمارهای مطالعات علمی نشان می دهند که افراد گیاهخوار نسبت به غیر گیاهخوار بین 50 تا 100 درصد فیبر بیشتری دریافت می کنند. پیروی از برنامه غذایی که سرشار از فیبر است می تواند باعث سیری طولانی مدت، کاهش کلسترول و تنظیم قند خون شود.

از کربوهیدرات های دیر هضم که سرشار از پروتئین هستند، می توان حبوبات و غلات کامل را نام برد که در بهبود کنترل قند خون موثر هستند.

اما مصرف کربوهیدرات ها در افراد مبتلا به دیابت باید متعادل باشد، زیرا این درشت مغذی بیشترین تاثیر را بر سطح قند خون دارد. برای کنترل کربوهیدرات مصرفی می توانید از روش شمارش کربوهیدرات استفاده نمایید یا از گلوکزمتر برای آگاهی از چگونگی واکنش بدن به ترکیبات غذایی خاص استفاده نمایید.

در افراد مبتلا به دیابت مصرف وعده های غذایی که میزان بالایی کربوهیدرات دارد ممکن است باعث افزایش هموگلوبین A1C شود. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند در شرایط دیابت باید سعی شود میزان هموگلوبین A1C به عدد 7 یا کمتر برسد و قند خون بعد از غذا 180 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر باشد و در دوران باردرای 120 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر باشد. برای دستیابی به این هدف شما می توانید از پزشک معالج یا متخصص تغذیه کمک بگیرید تا برای وعده های غذایی و داروهای شما برنامه مناسب پیشنهاد دهند.

مخلص کلام; گیاهخواری و دیابت

اگر به دیابت مبتلا هستید قبل از هر تصمیم در مورد تغییر سبک زندگی و به ویژه تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید یا از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا برنامه غذایی گیاهخواری شخصی که متناسب با نیازهای پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان است ارائه شود.
بسته به نوع رژیم گیاهخواری که در شرایط دیابت دنبال می کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل هایی از مواد مغذی داشته باشید که در نتیجه گیاهخواری ترس از کمبودشان می رود.
از جمله: آهن، کلسیم، روی، ید و ویتامین B12 که به دلیل محدودیت مصرف محصولات حیوانی ممکن است دریافت آن ها کاهش یابد.
متخصص تغذیه راهنمای خوبی است که می تواند روش های پخت و پز و چگونگی افزایش جذب برخی مواد مغذی را به شما آموزش دهد.

منابع :

منبع

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید