صفحه اصلی > آشپزی : راهنمای انتخاب سینک مناسب بر اساس جنس آن

راهنمای انتخاب سینک مناسب بر اساس جنس آن

فهرست مطالب

چکیده :

سینک ظرفشویی یک بخش ضروری در هر آشپزخانه ای محسوب می شود که آشپزخانه بدون حضور آن غیر قابل تصور است. سینک یک واژه انگلیسی است و معنای فروکش کردن را می دهد. استفاده از سینک از سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز شده است..در گذشته سینک ها از جنس فلز، قلع یا روی بوده اند. بعد از آن سینک های چدنی با روکش لعاب تولید شدند. از سال ۱۹۵۰ میلادی به بعد نیز سینک های استیل ساخته و مورد استفاده قرار گرفتند. سینک ها دارای جنس های متفاوتی هستند. ما در ادامه شما را با انواع سینک های ظرفشویی بر اساس جنس آن ها و چگونگی انتخاب سینک مناسب آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

انواع سینک از روی جنس آنها

سینک های ظرفشویی از مواد و متریال های مختلفی تولید می شوند و بر همین اساس سینک های ظرفشویی  را به چند دسته استیل،  گرانیت، سنگ، شیشه ای، چدن، سرامیک، مس،  کورین و غیره تقسیم بندی می کنند. ما در ادامه بیشتر به جزئیات جنس ها مختلف سینک های ظرفشویی و چگونگی انتخاب سینک مناسب می پردازیم.

سینک استیل

یکی از انواع سینک های ظرفشویی، سینک های استیل می باشند. همانطور که از اسم آن نیز مشخص است این سینک ها از استیل بدون آلیاژ تولید می شوند. این استیل ضد زنگ است و نسبت به رطوبت و تغییر رنگ مقاومت بالایی دارد. پرمصرف ترین، پرفروش ترین و ارزان ترین نوع سینک های ظرفشویی استیل می باشند. سینک استیل با هر نوع دکوراسیون آشپزخانه ای هماهنگی داشته و عوض کردن آن نیز به سادگی و با هزینه کم قابل انجام است. سینک های ظرفشویی استیل در دو مدل براق و مات در بازار وجود دارند. با اینکه شستن آنها کاری آسان است اما استفاده از بعضی مواد شیمیایی موجب بروز لکه و کدر شدن آنها خواهد شد. لذا بهترین راه برای شستن سینک، استفاده از آب و صابون می باشد. البته مصرف سرکه و جوش شیرین نیز برای جرم زدایی این سینک ها راهکاری درست است.  ضخامت ورقه های آلیاژ به کار گرفته در سینک های استیل بسیار مهم است. سینک های استیل با ضخامت های 16 میلیمتر و بیشتر از آن، اغلب با کیفیت بوده و نسبت به وزن بالا یا خط و خش مقاومت خوبی دارند.

سینک ظرفشویی

سینک گرانیتی

یکی دیگر از انواع سینک های ظرفشویی، سینک های گرانیتی هستند. این سینک ها از سنگ گرانیت و رزین تولید می شوند. نام دیگر سینک های کامپوزیتی نیز به سینک های گرانیتی اطلاق می شود. این گونه سینک ها دارای طرح ها و رنگ های متفاوتی هستند که نوع منحنی یا اریب آنها از متداول ترین نمونه های سینک های ظرفشویی گرانیتی به حساب می آید. این سینک ها دارای مقاومت بالایی نسبت به خراش و حرارت هستند و تا 535 درجه فارنهایت را تحمل می کنند و دچار تغییر رنگ نمی شود. قیمتی این سینک ها به طرح و تولید کننده آنها بستگی دارد  اما اغلب از سینک های استیل گران تر هستند. سینک گرانیتی از نظر بافت موجود به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول ساده، صیلقلی و براق هستند. اما دسته دیگر دانه های ریز داشته و بافت آن با نوع اول فرق می کند. سرکه سفید بهترین پاک کننده سینک های گرانیتی به شمار می آید.

سینک سنگی

سینک های سنگی از جمله دیگر انواع سینک های ظرفشویی به حساب می آیند. این سینک اغلب از سنگ کوارتز ساخته می شوند و برای افرادی که به تزیینات آشپزخانه علاقمند هستند، مناسب می باشند. سنگ های طبیعی یا مصنوعی در ساخت آنها به کار گرفته می‌شود و بر همین اساس نیز قیمت گذاری می شوند. سینک های دارای سنگ مصنوعی از سنگ کورین تولید می شوند. کورین نوعی سنگ مصنوعی می باشد که با موادی همچون اکرلیک، پلی‌استر و رنگدانه ها ترکیب و تولید می شود. سینک های کورین دارای ویژگی های همچون زیبایی، تنوع رنگ، ضد لک بودن و ضد خش بودن می باشد و به همین جهت هواداران فراوانی دارد. سینک های دارای سنگ طبیعی از سنگ مرمر یا سنگ صابونی ایجاد می‌شوند و در ساختمان های مجلل و لوکس به کار گرفته می شوند.

سینک شیشه ای

از جمله دیگر انواع سینک های ظرفشویی سینک های شیشه ای هستند که بسیار زیبا و مدرن می باشند. جنس شیشه بکار رفته در این سینه ها سکوریت می‌باشد. لگن ها نیز از جنس استیل ساخته می شود. مهمترین ایراد این گونه سینک ها صدمه پذیر بودن آنها در مقابل ضربه است و برای خانوارهایی که استفاده چندانی از سینک ندارند، مناسب می باشد. این سینک ها گران بوده و تمیز کردن آنها سخت است. چرا که لکه های آب و شوینده بر روی آنها می‌ماند. سرکه و شیشه پاک کن بهترین تمیز کننده این گونه سینک ها به حساب می آید. اما می‌توان از آب و صابون نیز برای پاک کردن آنها استفاده کرد.

سینک چدنی

یکی دیگر از انواع سینک های ظرفشویی سینک های چدنی می باشد. چدن در ماده‌ای بسیار محکم است اما قیمتی بسیار گران دارد. این گونه سینک ها دارای تنوع رنگ، مقاومت بالا، ضد خش بودن و وزن بالا هستند.

سینک سرامیکی

سینک های سرامیکی از دیگر انواع سینک های ظرفشویی به شمار می آیند . علاوه بر سینک، روشویی و وان های حمام نیز معمولاً از جنس سرامیک هستند. رنگ این گونه سینک ها سفید شیری و روشن می باشد. البته نوع مشکی و کدر آن نیز ساخته می شود. این سینک ها بیشترین مقاومت را نسبت به خط و خش دارند و با روکشی از جنس سفال لعابی کاور شده اند. قیمت این سینک ها مناسب بوده و با مقداری آب و صابون به راحتی پاک می شوند.

نتیجه گیری :

سینک ظرفشویی مهمترین بخش در هر آشپزخانه‌ای به حساب می آید. سینک های آشپزخانه دارای جنس های مختلفی همچون سرامیکی، مسی، چدنی، استیل، سنگی، گرانیتی و غیره می باشند. ما در این مقاله به بررسی انواع سینک های ظرفشویی با توجه به جنس آنها پرداخته ایم. این مقاله جذاب را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید