صفحه اصلی > آشپزی : روش سفید شدن برنج هنگام پخت

روش سفید شدن برنج هنگام پخت

فهرست مطالب

چکیده :

فاکتورهای مهم و متعددی از جمله یکدست بودن برنج و نداشتن خرده برنج، عطر و بوی برنج، حشره نداشتن برنج و غیره در زمینه سنجش کیفیت و مرغوبیت برنج وجود دارد. درجه سفیدی برنج یکی از این پارامترها است که با کمک آن کیفیت برنج را اندازه گیری می کنند. چرا که در این سرزمین ذائقه مردم به سمت برنج های سفید تر است. آموزش چند مهارت ساده اما کاربردی به شما کمک می کند تا برنج های سفید تر و محبوب تری را طبخ کنید. ما در این مقاله شما را با روش سفید شدن برنج هنگام پخت آشنا می کنیم. این مطلب از مجموعه مقالات وب سایت سلامتی من، را با دقت بخوانید تا نکاتی برای پخت برنج و سفید شدن برنج بیاموزید.

بهترین نوع برنج

برنج دارای انواع و اقسام فراوانی است. تاکنون حدود ۱۵۰ نوع برنج در سطح دنیا شناسایی و کشت شده است. اما به طور خاص می توان برنج را به ۷ نوع مشخص تقسیم بندی کرد. این ارقام برنج شامل برنج سفید، سیاه، قهوه ای، سرخ، باسماتی، سوشی و وحشی هستند. برنج سفید و قهوه ای در این میان برای ما نسبت به سایر انواع برنج شناخته شده تر است. اما برنج سفید بیشتر از سایر برنج ها جای خود را در میان دل های مردم سراسر جهان باز کرده است. بنابراین می‌توان اذغان کرد که برنج سفید از همه انواع برنج مرغوب تر و بهتر است.

بهترین برنج

تفاوت برنج ایرانی و خارجی

جمعیت رو به رشد نیازمند به تامین مواد غذایی هستند. اما از آنجایی که برنج تولیدی در داخل کشور جوابگوی این نیاز نیست اقدام به واردات برنج های خارجی می شود. بدیهی است که عطر و طعم برنج ایرانی قابل قیاس با برنج های خارجی یا وارداتی نیست. بنابراین توانایی تشخیص این دو برنج از یکدیگر مهارت مهمی است که به آن نیاز دارید. به همین جهت پیش از پرداختن به روش سفید شدن برنج هنگام پخت و آموزش طرز تهیه برنج سفید لازم است در خصوص تفاوت برنج ایرانی و خارجی صحبت کنیم.

برنج ایرانی وخارجی

برنج ایرانی

برنج های ایرانی اغلب گران تر و دارای عطر و طعم بهتری هستند. پروسه تولید برنج های ایرانی کاملا طبیعی و سنتی است. به همین جهت مرغوبیت فراوانی را نه تنها در ایران بلکه در میان کشورهای همسایه به خود اختصاص داده اند. پخت برنج های ایرانی به یک تجربه و مهارت خاصی احتیاج است. در غیر این صورت برنج شما به راحتی شفته خواهد شد. از آنجایی که برنج های ایرانی فاقد مواد نگهدارنده هستند لذا عمر ماندگاری کوتاه تری نیز دارند.

برنج خارجی

برنج های خارجی قیمتی ارزان تر دارند. این برنج ها اغلب به صورت قالبی تهیه می‌شوند. این بدان معناست که برنج های درجه ۲ و درجه ۳ خرد و تبدیل به آرد شده سپس با کمک قالب هایی قالب گیری می شوند. لذا این برنج ها ظاهری دلرباتر دارند. اندازه های دانه های آنها با یکدیگر برابر است. مسئله مهمی که در خصوص برنج‌های خارجی وجود دارد این است که اغلب با آب فاضلاب آبیاری می شوند. پس بهتر است کودکان با این نوع برنج ها تغذیه نشوند. چرا که بدن کودک بیشتر مستعد واکنش نشان دادن نسبت به این عوارض برنج های خارجی است. کودکانی که برنج های خارجی مصرف می کنند سن بلوغ، وزن و قد آن را تحت تأثیر قرار می گیرد. از سوی دیگر برنج های خارجی به علت استفاده از مواد نگهدارنده عمر ماندگاری بالاتری دارند. برنج های خارجی از آنجایی که قیمتی پایین‌تر دارند اغلب مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. از دیگر تفاوت های برنج خارجی با ایرانی در این است که پخت این برنج ها آسان تر است و به این راحتی شفته نخواهند شد.

میزان کالری

با توجه به اهمیت مبحث کالری در رژیم های غذایی بهتر است قبل از پرداختن به روش سفید شدن برنج هنگام پخت مختصری در خصوص میزان کالری برنج اطلاعات کسب کنیم. کالری نصف لیوان برنج سفید معادل ۱۰۳ واحد می باشد. البته میزان این کالری در برنج های قهوه ای به مراتب بیشتر است. میزان کالری برنج قهوه ای برای نصف لیوان نزدیک به ۱۰۸ واحد است. از سوی دیگر ۱۰۰ گرم برنج پخته شده حاوی حدود ۳۵ کیلوگرم نشاسته است. برنج فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم است. اما منبع غنی از اسید فولیک، ویتامین b۱ ،b۲ ،b ۳، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن و فسفر است. حال وقت آن رسیده است که فنون مهم سفید کردن برنج را فرا بگیرید.

راهکارهای سفید شدن برنج

اگر به دنبال راهکارهای سفید کردن برنج هستید باید به شما بگوییم که این راهکارها بسیار آسان است. در ادامه متن ۴ روش کاربردی قرار داده شده است تا به کمک آن برنج سفید و اغواکننده تری را پخت کنید.

سفید شدن برنج

افزودن آبلیمو برای سفید شدن برنج

شاید در مورد کاربردهای آبلیمو مطالب فراوانی را شنیده باشید. اما یکی از این اثرات مفید آبلیمو سفید کردن برنج است. برای این منظور تنها کافی است که یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به درون برنج در حال جوش اضافه کنید تا به سادگی شاهد سفید شدن برنج خود باشید.

سفید کردن برنج با افزودن آب نارنج

یکی دیگر از راهکارهای سفید کردن برنج استفاده از آب نارنج است. در صورت موجود نبودن آبلیموی تازه می‌توانید از آب نارنج برای سفید کردن برنج استفاده کنید. این بار هم مشابه روش قبل یک قاشق غذاخوری آب نارنج به درون برنج در حال جوش بریزید.

افزودن ماست برای سفید شدن برنج 

یک روش سفید شدن برنج هنگام پخت استفاده از ماست است. هنگام جوشیدن برنج دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید. ماست نیز می‌تواند به عنوان یک سفیدکننده برنج عمل کند.

افزودن دوغ برای سفید شدن برنج

اگر می‌خواهید برنجی سفید داشته باشید به شما پیشنهاد می دهیم که دو قاشق غذاخوری دوغ به درون برنج در حال جوش بریزید. اضافه کردن دوغ، آب نارنج یا آبلیمو علاوه بر ارتقا دادن به درجه سفیدی برنج شما می تواند مانعی برای چسبیدن دانه های برنج به یکدیگر شود.

نتیجه گیری :

امروزه برنج بار تامین غذای دو سوم جمعیت جهان را به دوش می‌کشد. مطالعات موسسه بین المللی تحقیقات برنج نشان از افزایش ۱۱ درصدی مصرف برنج می دهد. در ایران نیز سرانه مصرف برنج تقریبا ۴۰ کیلوگرم است. اما آیا شما روش هایی برای پخت این ماده غذایی پر مصرف سراغ دارید؟ آیا میدانید چگونه میتوانید برنجی سفیدتر و بلوری تر بپزید؟ در این مقاله به روش سفید شدن برنج هنگام پخت پرداخته شده است و توصیه هایی در این خصوص ارائه شده است. اگر شما هم به دنبال پخت برنجی مرغوب‌تر هستید این نکات را مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید