صفحه اصلی > آشپزی : طرز تهیه چای ماسالا + خواص چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا + خواص چای ماسالا

فهرست مطالب

چای ماسالا یک نوشیدنی طبیعی با خواص و فواید فراوان است. مصرف این چای سلامت بخش اخیرا در کشورهای مختلف رواج پیدا کرده است. خاستگاه این نوشیدنی شفابخش به هندوستان باز می گردد.

در خصوص قدمت آن باید گفت که پیشینه این چای به بیش از ۵ هزار سال پیش و به روایت دیگر به بیش از ۹ هزار سال پیش می رسد. همزمانی دو طعم تند و شیرین در این چای مزه ای خاص به آن می بخشد. برای آشنایی با طرز تهیه چای ماسالا و خواص آن این مقاله جذاب را مطالعه کنید.

در ترکیبات این چای زنجبیل، دارچین، چای سیاه، میخک، ریحان و هل به کار رفته است. به همین جهت به این چای، در زبان هندی چای ماسالا به معنای ادویه مخلوط یا چای ادویه دار نیز می گویند.

امروزه چای ماسالا در تمام نقاط دنیا به همین نام شناخته شده است. البته در برخی از مناطق با عنوان چای هندی نیز شهرت یافته است. این نوشیدنی خوش عطر دارای خواص و فواید بیشماری است. به همین جهت مصارف دارویی دارد. برای آشنایی با طرز تهیه چای ماسالا و خواص آن این مقاله جذاب را مطالعه کنید.

خواص چای ماسالا برای سلامت بدن

کاهش وزن با چای ماسالا

چای ماسالا یا چای هندی دارای تاثیرات جالبی بر کاهش وزن و چربی سوزی می باشد. چرا که مصرف این نوشیدنی خوش عطر میزان جذب کالری را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

از سوی دیگر در محتویات این چای شیر گاو یا انواع شیرهای گیاهی همچون شیر سویا به کار گرفته می شود. شیر نیز منبع بسیار خوبی از پروتئین می باشد.

به همین جهت استفاده از این چای منجر به ایجاد احساس سیری در افراد شده و از ریزه‌خواری و پرخوری های اضافی جلوگیری می کند و به این ترتیب منجر به کاهش وزن و لاغری در افراد می شود.

پس می توان گفت رسیدن به تناسب اندام از جمله خواص چای ماسالا می‌باشد.

کاهش وزن  با چای ماسالا

ماسالا موثر در درمان مشکلات گوارشی

 یک فایده مصرف چای ماسالا موثر بودن بر درمان مشکلات و ناراحتی های گوارشی است. دارچین و زنجبیل موجود در در این نوشیدنی دلچسب به هضم غذا کمک می‌کند. از سوی دیگر نفخ معده را نیز از بین می برد.

سلامت قلب با چای ماسالا

خاصیت چای ماسالا برای سلامت قلب نیز به اثبات رسیده است. مصرف این دمنوش منجر به کاهش میزان استرس در افراد می شود. از سوی دیگر به عنوان کاهنده فشار خون محسوب شده و میزان کلسترول بد خون را پایین می آورد.

سلامت قلب

ضد سرطان قوی

یکی از خواص چای ماسالا پیشگیری از ابتلا به سرطان می باشد. مصرف این چای منجر به از بین رفتن رادیکال های آزاد موجود در بدن می شود و به این ترتیب از ابتلای افراد به سرطان جلوگیری می کند. همچنین چای غنی از آنتی اکسیدان می باشد که این فاکتور نیز سدی در مقابل بیماری سرطان است.

کنترل کننده دیابت

کنترل دیابت از دیگر خواص چای ماسالا به‌ شمار می‌ آید. استفاده از این نوشیدنی منجر به کاهش قند خون ناشتا در افراد می‌ شود و از این طریق انسولین و قند خون را در بدن کنترل می کند.

کنترل دیابت تا طرز تهیه چای ماسالا

ماسالا موثر در سرماخوردگی و آنفولانزا

 همچنین مصرف این چای در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز کاربرد دارد. این چای سرفه و گرفتگی بینی را برطرف می کند. چراکه این چای به عنوان یک خوراکی  ضد قارچ و ضد باکتریایی محسوب می‌ شود و عفونت های موجود در بدن را از بین می‌ برد.

ماسالا برای مشکلات قاعدگی

چای هندی خاصیت تسکین دهنده درد را نیز در خود جای داده است. مصرف این دمنوش طبیعی از بروز سندروم پیش از قائدگی پیشگیری می کند. این چای ارگانیک از سوی دیگر بر سلامت عضلات و اعصاب تاثیرات مثبتی خواهد داشت. 

سلامت پوست

یکی دیگر از خواص چای هندی حفظ سلامت پوست می باشد. مصرف این دمنوش منجر به درمان خشکی پوست، رفع آکنه، برطرف کردن سیاهی و پف دور چشم، حفظ جوانی و سلامتی پوست می شود. چرا که استفاده از این چای طبیعی، گردش خون را افزایش می دهد و به تبع آن جوانی و سلامتی را برای پوست به ارمغان می آورد.

طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا بسیار آسان و کاربردی است. برای تهیه این نوشیدنی به ۵ دقیقه زمان جهت آماده سازی مواد و ۱۰ دقیقه برای پخت و تهیه مواد احتیاج دارید. میخک، هل، دارچین، زنجبیل، پودر رازیانه، دانه فلفل سیاه، آب ولرم، شیر و عسل مواد اولیه موجود در این نوشیدنی می باشند.

میزان مواد گفته شده برای تهیه این چای هندی عبارت از شش دانه میخک، هفت دانه هل، دو تکه دارچین، دو تکه زنجبیل، یک قاشق غذاخوری پودر رازیانه، دو عدد فلفل سیاه، دو پیمانه آب ولرم، دو پیمانه شیر و مقداری عسل می باشد.

نخست باید زنجبیل، میخک و آب را با حرارت ملایم بر روی اجاق بگذارید. زمانی که تبخیر صورت گرفت و حجم این مایع به نصف آن کاهش یافت شیر را نیز حرارت می دهیم زمانی که از مقدار این شیر کاسته شد آن را به ترکیب فوق اضافه می کنیم. حدود چهار دقیقه حرارت می دهیم. پس از آن با کمک یک صافی این محلول را صاف کرده و نوش جان می کنید.

مخلص کلام; طرز تهیه چای ماسالا و خواص چای ماسالا

امروزه افراد زیادی به طب سنتی روی آورده اند و از این علم در درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات استفاده می کنند. چای ماسالا همان دمنوش طبیعی و ارگانیکی می باشد که در درمان بسیاری از گرفتاری ها کمک کننده است.
ترکیبات این چای حاوی ریحان، دارچین، میخک، هل، زنجبیل و چای سیاه است. از این رو این چای غنی از ویتامین A، c، k، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، الکترولیت، آنتی اکسیدان، کربوهیدرات، مواد معدنی و مس می باشد. مصرف این چای بدن را گرم می کند و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
در این مقاله طرز تهیه چای ماسالا به همراه خواص آن آورده شده است.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید