صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا سرکه سیب می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

آیا سرکه سیب می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

فهرست مطالب

سرکه سیب هزاران سال است که به عنوان یک مقوی سلامت استفاده می شود و تحقیقات نشان می دهد که فواید بسیاری برای سلامتی مانند کاهش سطح قند خون دارد. اما آیا افزودن سرکه سیب به تغذیه شما می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند؟ این مقاله به بررسی تحقیقات در مورد سرکه سیب و کاهش وزن می پردازد. همچنین نکاتی در مورد گنجاندن سرکه سیب در تغذیه شما ارائه می دهد که در ادامه می خوانید.

 

سرکه سیب | سرکه سیب و کالری دریافتی | سرکه سیب و کاهش وزن | سایر مزایای سلامتی | گنجاندن سرکه سیب در تغذیه

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب برای کاهش وزن

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها را بریده یا له می کنند و با مخمر ترکیب می کنند تا شکر آنها به الکل تبدیل شود.

دوم، باکتری برای تخمیر الکل به اسید استیک اضافه می شود. تولید سرکه سیب سنتی حدود یک ماه طول می کشد، اگرچه برخی از تولیدکنندگان به طور چشمگیری این روند را تسریع می کنند به طوری که تنها یک روز طول می کشد.

اسید استیک جزء فعال اصلی سرکه سیب است. همچنین به عنوان اسید اتانوئیک شناخته می شود، این یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. واژه استیک از acetum، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.

حدود 5 تا 6 درصد از سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد.

بخوانید : آیا آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

سرکه سیب سیری را افزایش می دهد و کالری دریافتی را کاهش می دهد

سرکه سیب و کاهش وزن و کالری دریافتی

سرکه سیب ممکن است سیری را تقویت کند که می تواند کالری دریافتی را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک روی 11 نفر، کسانی که سرکه را با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف کردند، یک ساعت پس از صرف غذا، 55 درصد پاسخ قند خون کمتری داشتند.

 آنها همچنین در نهایت 200 تا 275 کالری کمتر برای بقیه روز مصرف کردند. علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتها، سرکه سیب سرعت خروج غذا از معده را نیز کاهش می دهد.

 در یک مطالعه کوچک دیگر، مصرف سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی نشاسته ای به طور قابل توجهی تخلیه معده را کاهش داد.

 این منجر به افزایش احساس سیری و کاهش سطح قند خون و انسولین شد. با این حال، برخی از افراد ممکن است شرایطی داشته باشند که این اثر را مضر کند. گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 است.

زمان‌بندی انسولین با مصرف غذا مشکل‌ساز می‌شود، زیرا پیش‌بینی اینکه چقدر طول می‌کشد تا قند خون بعد از غذا افزایش یابد دشوار است. از آنجایی که نشان داده شده است که سرکه سیب مدت زمان ماندن غذا در معده شما را افزایش می دهد، مصرف آن همراه با غذا می تواند گاستروپارزی را بدتر کند.

ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند

نتایج یک مطالعه انسانی نشان می دهد که سرکه سیب اثرات چشمگیری بر وزن و چربی بدن دارد. در این مطالعه 12 هفته ای، 144 بزرگسال چاق ژاپنی هر روز 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه یا یک نوشیدنی دارونما مصرف کردند.

 به آنها گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند و در عین حال رژیم غذایی و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند. کسانی که 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه در روز مصرف می کردند به طور متوسط ​ از مزایای زیر برخوردار بودند:

  • کاهش وزن: 2.6 پوند (1.2 کیلوگرم)
  • کاهش درصد چربی بدن: 0.7 درصد
  • کاهش دور کمر: 0.5 اینچ (1.4 سانتی متر)
  • کاهش تری گلیسیرید: 26 درصد

این چیزی است که در کسانی که 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه در روز مصرف می کنند تغییر کرده است:

  • کاهش وزن: 3.7 پوند (1.7 کیلوگرم)
  • کاهش درصد چربی بدن: 0.9 درصد
  • کاهش دور کمر: 0.75 اینچ (1.9 سانتی متر)
  • کاهش تری گلیسیرید: 26 درصد

گروه دارونما در واقع 0.4 کیلوگرم اضافه کردند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت. بر اساس این مطالعه، افزودن 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند.

همچنین می تواند درصد چربی بدن شما را کاهش دهد، باعث از بین رفتن چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شود. این یکی از معدود مطالعات انسانی است که اثرات سرکه بر کاهش وزن را بررسی کرده است.

اگرچه مطالعه نسبتاً وسیع بود و نتایج دلگرم کننده ولی مطالعات بیشتری مورد نیاز است. علاوه بر این، یک مطالعه شش هفته‌ای بر روی موش‌هایی که با رژیم غذایی پرچرب و پرکالری تغذیه شدند، نشان داد که گروه سرکه با دوز بالا 10 درصد چربی کمتری نسبت به گروه کنترل و 2 درصد چربی کمتر از گروه سرکه با دوز پایین دریافت کردند.

بخوانید : 3 گام علمی تا کاهش وزن سریع

سایر مزایای سلامتی

مزایای سرکه سیب

علاوه بر کاهش وزن و کاهش چربی، سرکه سیب چندین فواید دیگر نیز دارد:

    قند خون و انسولین را کاهش می دهد: نشان داده شده است که وقتی با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف می شود، سطح قند خون و انسولین را پس از خوردن غذا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

    حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد: یک مطالعه در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 نشان داد که افزودن سرکه در یک وعده غذایی پر کربوهیدرات حساسیت به انسولین را تا 34 درصد بهبود می بخشد.

    قند خون ناشتا را کاهش می دهد: در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، افرادی که سرکه سیب را با یک میان وعده عصرانه با پروتئین بالا مصرف کردند، دو برابر کاهش قند خون ناشتا را نسبت به افرادی که مصرف نکردند داشتند.

    علائم PCOS را بهبود می بخشد: در یک مطالعه کوچک روی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که به مدت 90 تا 110 روز سرکه مصرف کردند، احتمالاً به دلیل بهبود حساسیت به انسولین، 57٪ تخمک گذاری را از سر گرفتند.

    فشار خون را کاهش می دهد: مطالعات حیوانی نشان می دهد که سرکه ممکن است با مهار آنزیم مسئول انقباض رگ های خونی، فشار خون را کاهش دهد.

    باکتری ها و ویروس های مضر را از بین می برد: سرکه با باکتری هایی که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، از جمله E. coli مبارزه می کند. در یک مطالعه، سرکه تعداد باکتری های خاص را تا 90 درصد و برخی ویروس ها را تا 95 درصد کاهش داد.

بخوانید : مزایای درمانی دمنوش برگ زیتون که از آن بی خبرید!

چند راه برای گنجاندن سرکه سیب در تغذیه شما وجود دارد؟

گنجاندن سرکه سیب در تغذیه برای کاهش وزن

یک روش آسان استفاده از آن با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. به خصوص با سبزیجات برگ دار، خیار و گوجه فرنگی خوشمزه می شود.

همچنین می توان از آن برای ترشی سبزیجات استفاده کرد یا به سادگی آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید. مقدار سرکه سیب مورد استفاده برای کاهش وزن 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز است که با آب مخلوط می شود.

بهتر است آن را در 2 تا 3 دوز در طول روز پخش کنید و ممکن است بهتر باشد آن را قبل از غذا بنوشید. مصرف بیش از این به دلیل اثرات مضر بالقوه در دوزهای بالاتر، مانند تداخلات دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی شود.

همچنین بهتر است با 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) شروع کنید تا ببینید چگونه آن را تحمل می کنید. بیش از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) را در یک زمان مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد در یک وعده ممکن است باعث تهوع شود. مهم است که آن را با آب مخلوط کنید، زیرا سرکه رقیق نشده ممکن است داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

 اگرچه مصرف سرکه سیب به شکل قرص ممکن است مفید به نظر برسد، اما خطرات بالقوه زیادی دارد. در یک مورد، زنی پس از قرار گرفتن یک قرص سرکه سیب در مری خود دچار سوختگی گلو شد.

بخوانید : کاهش وزن اصولی چند کیلو در هفته است؟

نتیجه گیری :

مصرف مقدار متوسطی از سرکه سیب باعث کاهش وزن می شود و تعدادی دیگر از فواید سلامتی را به همراه دارد. سایر انواع سرکه ممکن است فواید مشابهی داشته باشند، اگرچه آنهایی که محتوای اسید استیک کمتری دارند ممکن است اثرات قوی تری داشته باشند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید