صفحه اصلی > سبک زندگی : بی اشتهایی عصبی را چگونه کنترل کنیم؟

بی اشتهایی عصبی را چگونه کنترل کنیم؟

فهرست مطالب

بسیاری از مردم نگران افزایش وزن بیش از حد خود هستند. اما در برخی افراد نگرانی وسواسی ایجاد شده و در نتیجه حالتی به نام بی اشتهایی عصبی ایجاد می شود. بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که می تواند منجر به کاهش وزن شدید شود.

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی از رژیم غذایی بسیار کم کالری استفاده می کنند و ترس بیش از حد از افزایش وزن دارند. آنها اغلب هنگام کاهش وزن احساس بهتری نسبت به خود دارند.

آنها همچنین ممکن است بیش از حد ورزش کنند. بی اشتهایی عصبی بیشتر در دختران نوجوان تشخیص داده می شود، اما در زنان مسن تر و جوان تر و در مردان کمتر تشخیص داده می شود که در ادامه به این مسئله می پردازیم.

شناخت علائم بی اشتهایی عصبی

شناخت علائم بی اشتهایی عصبی

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی وزن خود را کاهش می دهند و وزن بسیار پایین خود را به روش های مختلف حفظ می کنند. در حالی که برخی محدودیت های شدیدی را برای کالری دریافتی خود اعمال می کنند، برخی دیگر بیش از حد ورزش می کنند.

برخی از روش های پرخوری و پاکسازی مشابه روشی که توسط افراد مبتلا به بولیمیا استفاده می شود، استفاده می کنند. برخی دیگر از ملین ها، استفراغ یا دیورتیک ها برای خلاص شدن از شر کالری استفاده می کنند. اگر به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستید، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناتوانی در حفظ وزن طبیعی
  • خستگی
  • بیخوابی
  • پوستی زرد یا لکه دار و پوشیده از موهای نرم و ظریف
  • نازک شدن یا ریزش مو
  • یبوست
  • بیش از سه سیکل بدون پریود
  • پوست خشک
  • فشار خون پایین

همچنین ممکن است متوجه رفتارهایی مانند رفتارهای زیر شوید:

  • ورزش بیش از حد
  • به جای خوردن غذا به اطراف بشقاب فشار دهید یا غذا را به قطعات کوچک برش دهید
  • تحریک پذیری
  • کناره گیری از فعالیت های اجتماعی
  • حالت افسردگی
  • انکار گرسنگی
  • استفاده از دیورتیک ها، ملین ها یا قرص های لاغری

بخوانید : اختلال پرخوری؛ اختلالی شایع و رایج در انسان

چه چیزی باعث بی اشتهایی عصبی می شود؟

علل بی اشتهایی عصبی

علت دقیق بی اشتهایی عصبی شناخته نشده است. افرادی که دچار بی اشتهایی می شوند ممکن است تصویر بدنی منفی داشته باشند. آنها ممکن است بر روی «کامل» بودن تمرکز کنند. آنها ممکن است به دنبال راه هایی برای کنترل زندگی خود باشند. اعتقاد بر این است که عوامل دیگری مانند زیست شناسی، محیط و روانشناسی در این امر نقش دارند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

زیست شناسی: ژنتیک و هورمون ها ممکن است بر ایجاد بی اشتهایی عصبی تأثیر بگذارند. برخی شواهد نشان می دهد که بین بی اشتهایی و سروتونین، یک ماده شیمیایی تولید شده در مغز، ارتباط وجود دارد.

محیط: فشار جامعه برای لاغر به نظر رسیدن نیز ممکن است به ایجاد بی اشتهایی عصبی کمک کند. تصاویر غیرواقعی بدن از رسانه هایی مانند مجلات و تلویزیون می تواند تأثیر زیادی بر جوانان داشته باشد و میل به لاغری را برانگیزد.

روانشناسی: فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ممکن است بیشتر مستعد حفظ رژیم غذایی سخت و رژیم ورزشی باشد که افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی اغلب از آن استفاده می کنند. این به این دلیل است که افراد مبتلا به OCD مستعد وسواس و اجبار هستند.

بی اشتهایی عصبی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بی اشتهایی عصبی

ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما یک معاینه فیزیکی برای بررسی فشار خون و ضربان قلب شما انجام می دهد. آنها همچنین یک معاینه روانشناسی انجام می دهند یا شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع می دهند که در مورد عادات غذایی و احساسات شما سؤال می کند. آنها به دنبال هر معیاری می گردند که نشان دهد:

  • شما مصرف غذا را محدود می کنید
  • ترس از افزایش وزن دارید
  • شما با تصویر بدن مشکل دارید

ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما همچنین ممکن است آزمایش های آزمایشگاهی خاصی را سفارش دهند. ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطح الکترولیت و عملکرد کبد و کلیه درخواست شود.

علاوه بر این، ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما ممکن است تراکم استخوان شما را بررسی کند و به دنبال بی نظمی های قلبی باشد. ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما همچنین ممکن است آزمایش های آزمایشگاهی دیگری را برای رد سایر علل احتمالی کاهش وزن مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده تجویز کنند.

چه درمانی برای بی اشتهایی عصبی موجود است؟

یکی از بزرگترین موانع در درمان بی اشتهایی عصبی، درک این موضوع است که به کمک نیاز دارید. بسیاری از مبتلایان به بی اشتهایی عصبی باور ندارند که مشکلی دارند و این موضوع می تواند درمان را دشوار کند.

هدف اصلی درمان بازگرداندن بدن به وزن طبیعی و ایجاد عادات غذایی طبیعی است. یک متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا نحوه صحیح غذا خوردن را بیاموزید. همچنین ممکن است توصیه شود که خانواده شما در درمان با شما شرکت کنند. برای بسیاری از افراد، بی اشتهایی عصبی یک چالش مادام العمر است.

بخوانید: 10 راه برای افزایش اشتها

درمان چگونه انجام می شود؟

نحوه درمان بی اشتهایی عصبی

شما و خانواده تان باید سخت تلاش کنید تا بر بی اشتهایی عصبی غلبه کنید. درمان های فردی، خانوادگی و گروهی اغلب بخشی جدایی ناپذیر از درمان هستند.برخی از درمان ها عبارتند از:

درمان فردی: نوعی درمان به نام رفتار درمانی شناختی اغلب برای درمان بی اشتهایی عصبی استفاده می شود. CBT به تغییر افکار و رفتارهای ناسالم کمک می کند. هدف آن کمک به شما است که یاد بگیرید با احساسات قوی کنار بیایید و عزت نفس سالم ایجاد کنید.

خانواده درمانی: خانواده درمانی اعضای خانواده را درگیر نگه داشتن شما در مسیر تغذیه و سبک زندگی سالم می کند. خانواده درمانی همچنین به حل تعارضات درون خانواده کمک می کند. این می تواند به ایجاد حمایت برای اعضای خانواده کمک کند تا با بی اشتهایی عصبی کنار بیایند.

گروه درمانی: گروه درمانی به افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی این امکان را می دهد تا با سایرینی که دارای همان اختلال هستند تعامل داشته باشند.

 اما گاهی اوقات می تواند منجر به رقابت شود. برای جلوگیری از آن، مهم است که در گروه درمانی که توسط یک متخصص پزشکی واجد شرایط هدایت می شود شرکت کنید.

مخلص کلام;

به طور کلی اگر دچار بی اشتهایی عصبی هستید، بسته به شدت کاهش وزن شما، پزشک شما ممکن است بخواهد شما را برای چند روز در بیمارستان نگه دارد تا اثرات بی اشتهایی عصبی شما را درمان کند.
اگر همچنان از خوردن غذا امتناع می کنید یا مشکلات روانپزشکی نشان می دهید، ممکن است پزشک، شما را برای درمان های فشرده در بیمارستان بستری کند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید