صفحه اصلی > آشپزی : راه هایی برای تشخیص روغن زیتون اصل

راه هایی برای تشخیص روغن زیتون اصل

فهرست مطالب

روغن زیتون از آن دسته روغن های مایعی است که با توجه به میزان کاروتن یا کلروفیل موجود در آن به رنگ های زرد کمرنگ و زرد تا سبز زیتونی مشاهده می‌شود. روغن زیتون در حالت کلی به دسته با بو و بدون بو تقسیم بندی می شود که البته تفاوت چندانی میان این دو روغن نیست.

روغن زیتون در حقیقت از جمله ارزشمندترین روغن های گیاهی به حساب می آید که مصرف آن به ویژه برای افراد با چربی خون بالا، کلسترول بالا همچنین بیماران قلبی و عروقی مناسب است. روغن زیتون موجب حفظ سلامت قلب و معده، کاهش کلسترول خون و کاهش قند خون می شود. اما آیا شما راه های تشخیص روغن زیتون اصلی از تقلبی را می شناسید؟ پس این مقاله جذاب را مطالعه کنید.

بوی روغن زیتون

از جمله راه های تشخیص روغن زیتون اصل توجه به عطر و بوی آن می باشد. روغن زیتون فرابکر دارای رایحه ای قوی و مشابه عطر و بوی زیتون و سبزی می باشد. روغن زیتون هایی که بوی کپک زدگی، ترشیدگی، ماندگی و فلزی می‌دهند، به هیچ وجه مناسب مصرف نمی باشند.

برای تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی از روی بوی آنها، حدود ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری از روغن زیتون را درون لیوان می ریزند و درب آن را می‌گذارند. بعد لیوان را می ‌چرخانند و سپس برای مدت زمان 1 الی 2 دقیقه حرارت می دهند، اگر پس از گذشت این مراحل، روغن زیتون دارای رایحه ای مشابه عطر و بوی چمن تازه، سیب، دارچین، میوه های گرمسیری، میوه زیتون سبز یا رسیده بود، روغن زیتون اصلی می باشد، در غیر این صورت روغن زیتون تقلبی است.

طعم روغن زیتون برای تشخیص روغن زیتون اصل

طعم و مزه روغن زیتون

از دیگر راه های تشخیص روغن زیتون اصل توجه به مزه و طعم آن می باشد. برای تشخیص نوع روغن زیتون، مختصری از روغن را مزه مزه می کنند و همزمان عملیات دم و بازدم را انجام می‌دهند، سپس آن را قورت می دهند. در این همگام می بایست احساس تندی در گلو ایجاد شد. در این صورت روغن زیتون اصلی خواهد بود.

البته این طعم تندی یا خیلی خفیف است یا چنان قوی است که فرد را به سرفه می‌اندازد. از سوی دیگر روغن زیتون اصلی تلخ می‌باشد. میزان تلخی روغن زیتون به میزان نارس بودن زیتون ها وابسته است. اگر تلخی روغن زیتون بیش از حد باشد؟ این بدان معنا است که از زیتون های نارس در تهیه این روغن زیتون استفاده شده است.

اما اگر از زیتون های رسیده روغن گیری شود، میزان این تلخی به مراتب کمتر می شود. در واقع روغن زیتون نامرغوب احساس کندی در سطح زبان ایجاد می کند.

بخوانید: چگونه روغن زیتون می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد؟

آزمایش فیتیله و روغن

از دیگر راه های تشخیص روغن زیتون اصلی این است که از آزمایش فیتیله و روغن در این راه کمک گرفت. برای این منظور مقداری روغن زیتون را به فیتیله می مالند، روشن ماندن آتش و دود کردن فتیله، نشان از اصل بودن روغن زیتون می دهد.

این آزمایش بیرون از محیط خانه و با کمک گرفتن از دستکش ضد حریق انجام می شود. برای این کار فتیله را به شکل ایستاده درون روغن می گذارند و با کمک فندک و کبریت روشن می کنند. در صورتی که آتش بلافاصله خاموش شد، روغن زیتون نامرغوب و تقلبی می باشد. از طرف دیگر اگر در حین روشن بودن، دود نیز مشاهده می شد، این نشانه نیز حاکی از تقلبی بودن و نامرغوب بودن روغن زیتون است.

رنگ روغن برای تشخیص روغن زیتون اصل

 رنگ روغن

از دیگر راههای تشخیص روغن زیتون اصل و مرغوب، توجه کردن به رنگ روغن زیتون می باشد. روغن زیتون اصلی و مرغوب به رنگ زرد مایل به سبز عرضه می شود. البته باید دقت شود که در نظر گرفتن رنگ روغن زیتون چندان هم برای مشخص کردن کیفیت و نوع روغن مناسب نیست. چراکه امکان تقلب در این روش بسیار آسان است. از طرف دیگر روغن های زیتون مختلف رنگ های ویژه خود را دارند.

گذاشتن در یخچال

از دیگر راه های تشخیص روغن زیتون اصل، قراردادن آن در یخچال می باشد. برای این منظور حدود ۲ الی ۴ قاشق غذاخوری از روغن زیتون را درون ظرف شیشه‌ای بهداشتی قرار می دهند. سپس درب این ظرف را محکم می کنند و آن را برای مدت زمان یک شبانه روز درون یخچال می گذارند..چنانچه بعد از اتمام این مرحله، روغن زیتون دچار انجماد شده و جامد شود، این روغن طبیعی، ارگانیک و مرغوب می باشد، اما اگر پس از گذشت ۲۴ ساعت همچنان مایع بود، روغن اصلی نامرغوب و بی کیفیت می باشد.

 نانو برچسب مغناطیسی

استفاده از نانو برچسب مغناطیسی از جمله مهم ترین راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی می باشد. این روش توسط محققان سوئیسی ابداع شده است. در حال حاضر تشخیص روغن زیتون اصلی از تقلبی کاری بسیار سخت است، اما با استفاده از این روش به راحتی می توان آن هم با اطمینان نوع روغن زیتون را تعیین کرد. نانو برچسب مغناطیسی درحقیقت برچسب نامرئی می باشد که در آن ذرات دی‌ان‌ای مغناطیسی کپسول شده قرار داده شده است، سپس این ترکیبات به روغن زیتون افزوده می شود. چند گرم از این ترکیب برای تشخیص نوع حجم زیادی از روغن زیتون کافی می باشد.

مخلص کلام; راه های تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون به علت داشتن جایگاه غذایی ویژه در برنامه غذایی غالب افراد مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت استفاده از نوع مرغوب و با کیفیت آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. راه های متفاوتی برای تشخیص نوع روغن زیتون و اطمینان از اصلی بودن آن وجود دارد. تشخیص نوع روغن زیتون با توجه به از عطر و بوی آن، رنگ آن، طعم و مزه روغن زیتون و غیره امکان پذیر است. لذا در این مقاله به بررسی راه های تشخیص روغن زیتون اصلی از تقلبی پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع کاربردی و مهم، مقاله جذاب حاضر را به‌دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید