صفحه اصلی > آشپزی : شیوه نگهداری انار به چه صورت است؟

شیوه نگهداری انار به چه صورت است؟

فهرست مطالب

انار یکی از میوه های دلپذیر پاییزی می باشد که دارای خواص و فواید بی نظیری است. انار از لحاظ طعم به سه دسته شیرین، ملس و ترش دسته بندی می شود.

طبق دسته بندی دیگر انار به دو گرو پوست نازک و پوست کلفت تقسیم بندی می شود. اما از لحاظ رنگ دانه های انار این میوه به سه گروه قرمز، سفید و گلی و از لحاظ رنگ پوست به پنج گروه زرد، گلی، سبز، قرمز و سیاه دسته بندی می شود. تاکنون ۷۶۰ گونه انار با ویژگی‌های ظاهری و مزه های متفاوت در کشورمان پرورش داده شده است.

اما آیا راه های نگهداری انار را می شناسید؟ نگران نباشید شما با خواندن این مقاله جذاب می توانید با راهکارهای ذخیره انار در منزل آشنا شوید.

 نگهداری انار در یخچال

یکی از روش های نگهداری انار، ذخیره آن در یخچال می باشد. انار تازه قابلیت نگهداری در دمای اتاق و در محیطی تاریک و خنک را برای مدت یک هفته دارد. اما برای نگهداری انار برای مدت زمان بیشتر باید آن را در یخچال قرار داد.

در این صورت عمر ماندگاری انار تا دو هفته افزایش می یابد. جهت ذخیره انار در تابستان برای فصل زمستان اغلب دانه های انار را درون ظروف دارای درپوش قرار داده و به فریزر انتقال می دهند. در چنین شرایطی ماندگاری انار به ۶ ماه نیز می رسد.

بخوانید : ارزش غذایی انار

 لای کاغذ روزنامه

قرار دادن انار لای کاغذ روزنامه از دیگر روش های نگهداری انار به حساب می آید. برای این منظور انار را در میان کاغذ روزنامه پیچانده و سپس درون سبد چوبی قرار داده و به مکانی به دور از نور خورشید و خنک همچون زیر زمین انتقال می دهند. به گونه‌ای که سبد چوبی انار از سقف آویزان بماند. جهت نگهداری انار در بازار انارها را میان کاغذهای ویژه‌ای که آغشته به مواد نگهدارنده هستند، قرار می دهند.

بخوانید: نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

روش فریز کردن

فریز کردن از دیگر روش های نگهداری انار به شمار می آید. با این روش دانه های انار در تمام فصول سال سالم باقی خواهد ماند. برای این کار ابتدا گل ها یا دانه های انار را کاملاً جدا کرده و آنها را به فریزر انتقال می دهند.

البته در این روش پس از گذشت ۶ ماه از فریز کردن دانه های انار، خشک شدن گوشت این دانه ها اتفاق می‌افتد، لذا بهتر است پیش از ۶ ماه انارها مصرف شوند. در این شیوه انارهای سالم گزینش شده، گل های آن جدا شده و دانه های له شده یا قهوه ای رنگ آن دور ریخته می شوند. سپس دانه های انار جدا شده را بر روی سینی دارای کاغذ روغنی قرار می دهند، به گونه ای که دانه ها به یکدیگر نچسبند. سپس آنها را درون فریزر می گذارند.

پس از گذشت حدود ۲ ساعت انارها را خارج کرده و به ظروف درپوش دار ویژه فریزر انتقال می دهند و مجدداً درون فریزر می‌گذارند.

نگهداری انار لای روزنامه

روش دیگر فریز کردن

از دیگر روش های نگهداری انار این است که دانه های آن را درون بطری شیشه ای قرار داده، چراکه با این روش گوشت دانه های انار به هیچ وقت خشک نمی شوند و عمر ماندگاری آنها به مدت طولانی تری افزایش خواهد یافت.

برخی افراد از بطری های آب معدنی جهت فریز کردن انار استفاده می کنند. اما از آن جایی که قرار دادن این بطری ها درون فریزر سرطان زا می باشد، به همین جهت می‌بایست از بطری های ویژه فریزر برای این منظور استفاده کرد.

دانه های انار فریز شده به این روش جهت آماده کردن غذا، تهیه اسموتی، آب انار و غیره مناسب می باشند. هنگام استفاده از انارهای فریز شده می بایست آنها را حدود دو ساعت پیش از استفاده، از فریزر بیرون آورد، تا یخ آنها آب شود و سپس مورد استفاده قرار داد. البته برای مصرف انار جهت تهیه غذا یا اسموتی نیاز به آب شدن یخ نیست. بلکه می توان به همان شکل منجمد شده مورد استفاده قرار داد.

بخوانید: مناسب ترین راه های نگهداری آجیل ها

فریز کردن انار

نگهداری سنتی انار

ذخیره انار در گودال از دیگر روش های نگهداری انار محسوب می شود. این روش اغلب توسط باغداران کازرون فارس به علت نبود سردخانه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

انارکاران برای تازه ماندن انارهای خود، اقدام به کندن زمین به عمق نیم متر می کنند. سپس شروع به جمع آوری سنگ از رودخانه می کنند و کف گودال را با کمک این سنگ ها کاملاً می پوشانند. بعد از اتمام این مرحله انارهای سالم و تازه خود را بر روی این سنگ ها قرار می دهند و روی آنها را با کمک برگ های درخت چنار کاور می کنند.

در حقیقت این اقدام موجب تولید سردخانه طبیعی جهت نگهداری و انبار کردن انار خواهد شد. با این روش عمر ماندگاری انار به چهار ماه افزایش می یابد. انارکاران یزدی نیز مشابه این روش را برای نگهداری انار به کار می‌گیرند. آنها محصول انار برداشت شده خود را درون گودالی قرارداده و روی آن را با کمک کاه و کلش، چوب و کمی خاک می پوشانند.

این گودال اغلب در کنار باغچه یا باغ حفر می شود. انارهای انبار شده به این روش کاملا سالم باقی می مانند و در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این راهکار از دیرباز تا کنون به عنوان راهکاری هوشمندانه و جذاب جهت انبار کردن انار توسط مردم یزد مورد استفاده قرار می گرفته است.

نگهداری سنتی انار

مخلص کلام; روشهای نگهداری انار

انار میوه‌ای بسیار پرطرفدار است که دارای خواص فراوانی است اما آفت‌های فراوانی همچون شپش، شته و کنه این میوه بهشتی را تهدید می کند. کرم گلوگاه مهم ترین دشمن انار محسوب می شود.
این آفت از طریق گلوگاه انار وارد این میوه شده و از درون اقدام به فاسد کردن آن می کند. اما روش هایی وجود دارد که به کار گرفتن آنها می‌تواند موجب افزایش عمر ماندگاری این میوه و حفاظت از آن در مقابل این آفات و بیماری ها شود.
نگهداری انار در فریزر، ذخیره کردن آن درون یخچال، نگه داشتن انار درون گودال و غیره از جمله روش‌هایی مناسب برای انبار کردن و افزایش عمر ماندگاری این میوه به حساب می آید. ما در این مقاله به بررسی انواع روش های نگهداری انار پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در این خصوص این مقاله جذاب و کاربردی را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید