صفحه اصلی > آشپزی : مناسب ترین راه های نگهداری آجیل ها

مناسب ترین راه های نگهداری آجیل ها

فهرست مطالب

مغزها و آجیل همچون گردو، بادام، پسته و فندق و غیره منبع خوبی از پروتئین و چربی های سالم می باشند. آجیل از جمله تنقلاتی است که چنانچه در محیطی نامناسب قرار گیرد و در معرض گرما و رطوبت بالا باشد، اکسید شدن خیلی سریع در آنها اتفاق می‌افتد و دچار قارچ می شود و به زودی فاسد خواهد شد.

به همین جهت نحوه نگهداری آجیل بسیار حائز اهمیت است. لذا ما در این مقاله قصد داریم به شما مناسب‌ترین راه های نگهداری از آجیل‌ها را آموزش دهیم. شما نیز برای کسب اطلاعات در خصوص این موضوع کاربردی و مفید، مقاله جذاب حاضر را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

نگهداری آجیل در دمای محیط

یکی از راه های نگهداری از آجیل ها، قرار دادن آنها در دمای محیط است. البته آجیل‌های تازه‌ای که از درخت برداشت شده اند، می بایست پیش از قرار گرفتن در دمای محیط به مدت دو روز در فریزر گذاشته شوند. این کار موجب از بین رفتن تخم آفات باقی مانده یا میکروب های آنها خواهد شد. چراکه تخم حشرات در دمای محیط به حیات خود ادامه می‌دهند.

شاید تخم حشرات با چشم قابل مشاهده نباشند، اما این دلیلی بر نبود حشرات در آجیل نخواهد بود. بنابراین آجیل ها را در ظروف دارای درپوش قرار می دهند و به مدت ۴۸ ساعت در فریزر با دمای صفر درجه سانتی گراد یا پایین تر از آن می گذرند.

باید دقت شود که از گذاشتن آجیل در کنار مواد غذایی بودار همچون سیر و پیاز خودداری شود. زیرا این موضوع موجب تغییر در مزه و بوی آجیل‌ها خواهد شد. در این شیوه آجیل ها را درون ظروف شیشه ای یا پلاستیکی دارای درپوش محکم قرار می‌دهند. این ظرف بایستی از قبل بهداشتی، تمیز، خشک و فاقد عطر و بوی خاص باشد. سپس درب ظرف را می گذارند.

[form_bmi]

قرار دادن آجیل در ظروف دردار بهتر از کیسه ها عمل می کند. چرا که کیسه ها اغلب نفوذ پذیر می باشند و این کار موجب نشت بوهای بیرونی از آنها و تغییر در طعم آنها خواهد شد. سپس ظرف را در مکانی تاریک و سرد می گذارند. زیرا نور و گرما موجب اکسید شدن آجیل‌ها می شود.

عمر ماندگاری مغزهایی همچون بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته در دمای محیط به ترتیب ۱۲ روز و ۶ الی ۹ روز و ۴ الی ۶ روز و ۶ الی ۹ روز و در نهایت سه ماه خواهد بود.

نگهداری آجیل ها در یخچال

یکی دیگر از راه های نگهداری آجیل ها، قرار دادن آنها در یخچال می باشد. در این شیوه آجیل ها را درون ظروف از جنس شیشه یا پلاستیک نفوذ ناپذیر قرار می دهد و بعد درب ظرف را کاملا محکم می بندند.

قرار دادن آجیل های تازه برداشت شده در یخچال مانع از ادامه حیات تخم حشرات درون آجیل می شود. ظروف دارای درپوش در قیاس با کیسه های پلاستیکی برای ذخیره آجیل ها مناسب تر می باشند.

آجیل ها در دمای ۴ درجه سانتی گراد یا پایین‌تر از آن تا یکسال دوام خواهند داشت. به عبارت دیگر آجیل هایی همچون مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته درون یخچال و در ظروف دارای درپوش تا یکسال قابلیت ذخیره شدن را دارند.

بخوانید: نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

  آجیل در یخچال

انبار کردن آجیل ها در فریزر

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از آجیل ها، قرار دادن آنها در فریزر می باشد. نگهداری از آجیل ها در فریزر احتیاجی به منجمد کردن اولیه آجیل ها برای مدت زمان دو روز جهت کشتن میکروب ها یا حشرات آنها ندارد. برای این منظور می‌توان از کیسه‌های پلاستیکی ویژه فریزر جهت نگهداری آجیل ها استفاده کرد. اما باز هم ظروف پلاستیکی دارای درپوش محکم و ظروف شیشه ای برای نگهداری از آجیل ها مناسب تر از کیسه های پلاستیکی هستند.

این ظروف برای نگهداری از آجیل های دارای پوست و بدون پوست مناسب هستند. قرار دادن آجیل ها در فریزر مانع از برخورد نور و حرارت به آنها شده و عمر نگهداری آنها را افزایش خواهد داد.

آجیل هایی همچون مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته به ترتیب ۲ و ۲ و ۱ و ۲ و ۳ سال دوام خواهند داشت.

بخوانید: نحوه خشک کردن آلبالو با 3 روش آسان

نگهداری آجیل

دیگر نکات برای نگهداری آجیل ها

بهتر آن است که آجیل هایی همچون پسته در پوست سخت آنها نگهداری شود. این کار موجب حفظ کیفیت و جایگاه غذایی آن خواهد شد. پسته های مغز شده گزینه مناسبی برای خرید نیستند. اکثر مغزها دارای پوست برای مدت زمان یک سال در یخچال باقی خواهند ماند. این آجیل ها بین یک تا سه سال نیز در فریزر دوام خواهند داشت.

برای حفظ کیفیت و جایگاه غذایی مغزهای آجیل بهتر آن است که آجیل ها به همان اندازه نیاز خریداری شود. چراکه به مرور زمان آجیل ها درون یخچال یا فریزر  مزه های ناپسند پیدا می‌کنند و بوی دیگر مواد خوراکی بر روی آنها تاثیر خواهد گذاشت.

دوام آجیل ها در دمای اتاق نسبت به نگهداری آنها در یخچال و فریزر کمتر خواهد بود.مغزهایی که در دمای محیط قرار داده می شوند کیفیت خود را بعد ازگذشت چند ماه از دست می‌دهند.

مخلص کلام; نحوه نگهداری آجیل ها

آجیل ها از جمله خوراکی هایی هستند که سرشار از پروتئین، پتاسیم، منیزیم، روی، ویتامین e، ویتامین آ و ویتامین گروه ب می باشند. مصرف آجیل موجب کاهش کلسترول خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.
همچنین این مغز های مفید دارای فیبر هستند و می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به بیماری های روده موثر واقع شوند. مصرف دانه های روغنی در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی برای سلامت انسان مخاطره آور خواهند بود.
اما قرار دادن آجیل ها در محیط‌های گرم و مرطوب موجب آلوده شدن آجیل ها به قارچی ویژه به نام افلاتوکسین می شود. به همین جهت ما در این مقاله سعی داریم به بررسی راه های نگهداری از آجیل ها بپردازیم. از جمله روش های نگهداری از آجیل می توان به قرار دادن آنها در دمای اتاق، نگه داشتن آنها در یخچال یا ذخیره آنها در فریزر اشاره کرد.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع 3 | منبع 4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید