مجله سلامتی من
0

5 محصول غذایی سالم برای سلامت بدن

بازدید 110

چکیده :

بدن برای سالم ماندن به تمام مواد معدنی، ویتامین ها و املاح نیاز دارد. از این رو اهمیت شناسایی و استفاده از محصولات غذایی سالم بیش از پیش آشکار می شود. شناسایی این مواد غذایی نیز کار چندان سختی نیست. بسیاری از مواد غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی ها، و … می توانند نیازهای بدن را تا حد زیادی تامین کرده و به سلامت آن کمک کنند که در ادامه به معرفی چند نمونه از آنها می پردازیم.

آواکادوو | اسفناج | تخم کتان | ماهی سالمون | بادام

1.آواکادوو؛ سوپر غذای زیبایی و سلامت

آواکادوو؛ سوپر غذای زیبایی و سلامت

 

بسیاری از افرادی که علاوه بر تناسب اندام به دنبال زیبایی نیز هستند بهتر است این میوه گلابی شکل را در برنامه غذایی خود بگنجانند. ورود این میوه در سال های اخیر به حوزه مواد آرایشی و بهداشتی، خود مبین تاثیر زیاد این میوه استوایی بر زیبایی پوست و مو است. روغن هایی که از آواکادوو تهیه می شوند برای پوست و مو بسیار مفید بوده و می توانند از پیری و خشکی پوست جلوگیری کنند.

همچنین آواکادوو شامل پتاسیم و انواع ویتامین از جمله ویتامین های B،E ، Kو C است. این میوه گلابی شکل می تواند انرژی بالایی را برای بدن تامین کند. آواکادوو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان نقش مهمی در سلامت چشم دارد.

کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و کاهش فشار خون به دلیل دارا بودن پتاسیم ، کمک به پیشگیری سرطان با داشتن ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، کمک به بهبود هضم غذا، مشکلات گوارشی و یبوست به دلیل داشتن فیبر بالا، کمک به کبد چرب به دلیل دارا بودن چربی سالم و هزاران دلیل و منفعتی که دارد اهمیت مصرف این میوه را  بیش از پیش نمایان می کند.

2- اسفناج؛ تامین کننده انرژی بدن

اسفناج؛ تامین کننده انرژی بدن

شاید بسیاری از افراد با شنیدن اسم اسفناج ناخوادگاه یاد کارتون ملوان زبل بیفتند. شخصی که برای تامین انرژی مورد نیاز خود از اسفناج استفاده می کرد و قدرت فوق العاده ای پیدا می کرد. هرچند که می توان گفت در کارتون ملوان زبل کمی اغراق به کار رفته بود ولی شاید بی دلیل هم نباشد که از این ماده غذایی به عنوان سبزی همه فن حریف نیز یاد می کنند.

اسفناج سرشار از انواع ویتامین هاست. منبع غنی ویتامین A است و به دلیل داشتن مقدار زیادی از ویتامین B  به عنوان یک ضد آفتاب قوی  عمل می کند. عصاره یا آب اسفناج برای از بین بردن جوش های صورت مفید بوده و چون حاوی مقدار زیادی از آهن است جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز می تواند باشد. این سبزی پررنگ برای کبدچرب، درمان بی خوابی، سلامت استخوان، جلوگیری از کم خونی، استحکام استخوان،تقویت ایمنی بدن و … مفید است.

3-تخم کتان؛ منبع اسیدهای چرب امگا3

 

تخم کتان برای افرادی که گیاه خوار هستند یا نمی توانند ماهی مصرف کنند مفید است؛ چرا که این ماده غذایی منبع غنی امگا 3 است. تخم کتان به دلیل فیبر بالا و کربوهیدرات پایین برای دستگاه گوارش مفید بوده و به سم زدایی و کاهش چربی  بدن کمک می کند.

این ماده مغذی همچنین به لاغری و کاهش وزن کمک زیادی می کند. خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری شده و به لاغری کمک می کند.

4-ماهی سالمون؛ سرشار از پروتئین

ماهی سالمون؛ سرشار از پروتئین

ماهی سالمون یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین مواد غذایی است. این ماده غذایی مغذی بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 است. پروتئینی که در ماهی سالمون وجود دارد باعث حفاظت استخوان ها شده و از تحلیل عضلات پیشگیری می کند.

در هر 100 گرم ماهی سالمون 18% پتاسیم وجود دارد که با کاهش فشار خون از سکته مغزی جلوگیری می کند. جلوگیری از کم خونی به دلیل داشتن ویتامین ب12،سلامت قلب و عروق با رعایت تعادل اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 و مصرف منظم ماهی سالمون که می تواند به صورت 2 روز در طول هفته باشد، بهبود عملکرد مغز، بهبود سلامت پوست و جلوگیری از ریزش مو و … از دیگر فواید بی نظیر این ماده غذایی سالم است.

5-بادام و خواص دارویی آن

بادام و خواص دارویی آن

بادام درختی کمک بسیار زیادی به چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن می کند. این ماده مغذی برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی شکم و پهلو هستند بسیار مفید است. این محصول سالم به دلیل داشتن فیبر و پروتئین احساس سیری در فرد کرده و باعث ایجاد لاغری در فرد می شود.

از نظر طب سنتی نیز دارای طبع گرم و تر بوده و برای افراد بلغمی توصیه می شود که البته باید در مقدار مصرف آن دقت کرد. طبق گفته کارشناسان تغذیه برای افراد بلغمی این میزان مصرف می تواند 5 عدد و برای سایر افراد 23 عدد در روز باشد.

نقش بادام در سلامت استخوان و دندان نیز به دلیل دارا بودن منیزیم، فسفر و کلیسم پررنگ است. این محصول سالم و مغذی همچنین برای کنترل خون در افراد دیابتی نوع2،یبوست، مشکلات گوارشی، ریزش مو … مفید است.

نتیجه گیری :

محصولات غذایی سالم نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارند. داشتن یک برنامه غذایی خوب که حاوی مواد غذایی سالم و مفید باشد علاوه بر تامین انرژی بدن به سلامت جسمانی افراد نیز کمک شایانی می کند. با انتخاب درست و دقیق این محصولات غذایی سالم می توان وعده های غذایی خوشمزه ی سرشار از مواد موردنیاز بدن را تامین کرد.
اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دنلال تغذیه سالم هستید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در اینجا بهترین محصولات غذایی برای تغذیه سالم را معرفی می کنیم که می خوانید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید