صفحه اصلی > سبک زندگی : غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1 + غذاهای مفید و درمان گیاهی

غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1 + غذاهای مفید و درمان گیاهی

غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1

فهرست مطالب

بیماری کبد چرب مشکل جدی است که میلیون ها نفر از سراسر دنیا از ابتلا به آن رنج می برند. زمانی عارضه کبد چرب رخ می دهد که چربی خیلی زیادی سلول های کبدی را احاطه کرده و کبد دچار التهاب و آسیب شده است. از مراحل اولیه بیماری نیز می توان به کبد چرب گرید 1 اشاره کرد. اما غذاهای مفید و غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1 کدامند؟ در این مطلب، همه آنچه باید درباره رژیم غذایی مضر و مناسب برای مبتلایان به عارضه کبد چرب بدانید را در اختیارتان قرار می دهیم.

کبد چرب گرید 1 چیست؟

کبد چرب گرید 1 چیست؟

هر فردی در طی زندگی ممکن است که مبتلا به عارضه کبد چرب شود. از خفیف ترین انواع این بیماری می توان به عارضه کبد چرب گرید 1 اشاره کرد. در این عارضه، شدت تجمع چربی در کبد خیلی زیاد نیست و باعث بروز آسیبی جدی در سلول های کبدی نمی شود. 

در واقع، عارضه کبد چرب گرید 1 را می توان نوعی بیماری خاموش در نظر گرفت؛ چون معمولاً علامتی ندارد. با این حال، برخی از مبتلایان به کبد چرب گرید 1 ممکن است که درد در قسمت بالای شکم و یا احساس خستگی زیاد را تجربه کنند. در صورت عدم درمان عارضه کبد چرب گرید 1، فرد ممکن است که به بیماری سیروز نیز مبتلا شود.

رژیم غذایی کبد چرب گرید 1

آیا می دانید با داشتن برنامه غذایی مناسب می توانید به بهبود عارضه کبد چرب گرید 1 کمک کنید؟ شما باید لیستی از غذاهای مفید برای کبد چرب گرید 1 را داشته باشید که در این بخش معرفی خواهیم کرد.

ماهی

مبتلایان به عارضه کبد چرب بهتر است که ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. انواع ماهی های سالمون، تن ماهی و ساردین حاوی امگا 3 هستند و مصرف آنها در کاهش میزان چربی های کبد تاثیر قابل توجهی دارد.

روغن بذر کتان

به جای اینکه روغن های مضر را برای پخت غذا استفاده کنید، سراغ روغن بذر کتان بروید. روغن بذر کتان دارای چربی های غیر اشباع و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. شما می توانید برای بهبود عارضه کبد چرب از این روغن در سالاد یا برای پختن نان و غذا استفاده کنید.

انواع سبزیجات

مصرف سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی و اسفناج می تواند برای افراد مبتلا به عارضه کبد چرب مفید باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته، بروکلی به تجزیه چربی ها کمک کرده و از تجمع آنها در سلول های کبد جلوگیری می کنند.

غلات کامل

در صورتی به سلامت کبد اهمیت می دهید، غلات کامل را از برنامه غذایی تان حذف نکنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تنظیم برنامه غذایی حاوی غلات کامل مانند جو می تواند در کاهش سطح تری گلیسیرید و بهبود عارضه کبد چرب نقش موثری را ایفا کند.

مطلب پیشنهادی: میوه های مفید برای کبد چرب گرید 1

غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1

غذاهای مضر برای کبد چرب گرید یک

در صورت امکان باید از مصرف غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1 اِجتناب کنید. در این بخش، لیستی از ترکیبات مضر برای مبتلایان به عارضه کبد چرب را تهیه کرده ایم.

شکر

مصرف بیش از اندازه شکر می تواند برای مبتلایان به عارضه کبد چرب مضر باشد. به همین خاطر، سعی کنید که انواع نوشابه، کلوچه، آبنبات و آبمیوه های غیرطبیعی را از برنامه غذایی تان حذف کنید. هر چه قدر میزان قند خون بیشتر باشد، احتمال تجمع چربی در کبد و تشدید عارضه کبد چرب گرید 1 افزایش پیدا می کند.

نمک

از سایر ترکیبات مضر برای کبد چرب می توان به مصرف بیش از اندازه نمک اشاره کرد. در صورت ابتلا به عارضه کبد چرب بهتر است که کمتر از 2300 میلی گرم نمک در روز مصرف کنید.

گوشت قرمز

یکی از ترکیبات غذایی که باید از مصرف آن اِجتناب کنید و از غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1 محسوب میشود، گوشت قرمز است. گوشت گاو و خوک حاوی چربی های اشباع هستند. به علاوه، گوشت های فراوری شده، درصد بالایی سدیم دارند و باید مصرف آنها محدود شود.

مطلب پیشنهادی: درمان کبد چرب گرید 1 به 2

درمان گیاهی کبد چرب گرید 1

با مصرف برخی از ترکیبات گیاهی می توانید از تشدید عارضه کبد چرب گرید 1 جلوگیری کنید. در این بخش، شما را با مفیدترین درمان های گیاهی برای عارضه کبد چرب آشنا می کنیم.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی کبد چرب گرید 1

زردچوبه

یکی از درمان های گیاهی برای بهبود عارضه کبد چرب، مصرف ترکیباتی مانند زردچوبه است. زردچوبه می تواند روند جذب چربی در بدن را بهبود بخشیده و از تجمع آن در سلول های کبدی پیشگیری کند. این ماده به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در سم زدایی کبد نیز نقش موثری دارد. شما می توانید روزانه 1 قاشق چایخوری زردچوبه را با 1 لیوان شیر ترکیب کرده و بنوشید.

سرکه سیب

از ترکیبات مفید برای بهبود عارضه کبد چرب می توان به سرکه سیب اشاره کرد. مصرف سرکه سیب باعث می شود که تجمع چربی خیلی زیاد در کبد کاهش پیدا کند. به علاوه، ترکیبات آنتی اکسیدانی سرکه سیب در محافظت از سلول های کبدی و عملکرد مناسب این عضو حیاتی بدن نقش موثری دارند. شما می توانید یک لیوان آب گرم را با 1 قاشق چایخوری سرکه سیب ترکیب کرده و به مدت دو بار در طول روز مصرف کنید.

چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن کاتچین زیاد می تواند عملکرد سلول های کبدی را بهبود ببخشد. در واقع، این نوشیدنی مفید میزان کلسترول را کاهش داده و از این طریق مانع تجمع زیاد چربی در بدن می شود. اگر به فکر سم زدایی سلول های کبدی هستید، مصرف چای سبز را در برنامه تان قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: کبد چرب را سه سوته درمان کنید

سخن آخر

عارضه کبد چرب گرید 1 با دنبال کردن سبک زندگی سالم بهبود پیدا می کند. به منظور داشتن سبک زندگی سالم باید رژیم غذایی مناسبی را در برنامه تان قرار دهید و از مصرف ترکیبات مضر خودداری کنید. از غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 1 می توان شکر، نمک، گوشت قرمز و برنج، ماکارونی و آرد سفید اشاره کرد. جهت تنظیم بهترین برنامه غذایی برای بهبود عارضه کبد چرب گرید 1 می توانید از متخصصین تغذیه سلامتی من نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا کبد چرب گرید 1 خطرناک است؟

کبد چرب گرید بیماری خیلی خطرناکی نیست؛ اما عدم کنترل آن باعث بروز التهاب کبد و سیروز می شود.

به منظور بهبود عارضه کبد چرب گرید 1 بهتر است که مصرف انواع ماهی ها، گردو، روغن بذر کتان، سرکه سیب، زردچوبه و …  را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

مهدیون

دیدگاهتان را بنویسید