صفحه اصلی > سبک زندگی : باید و نبایدهای مصرف مولتی ویتامین ها

باید و نبایدهای مصرف مولتی ویتامین ها

فهرست مطالب

چکیده :

مولتی ویتامین ها و مولتی مینرال ها پرمصرف ترین مکمل ها در جهان هستند که محبوبیت آنها در چند دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است. برخی افراد معتقدند که مولتی ویتامین ها می توانند سلامتی را بهبود بخشند، عادات غذایی نادرست را جبران کنند و حتی خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند. این مقاله شواهد علمی پشت مولتی ویتامین ها را بررسی می کند که در ادامه می خوانید.

مولتی ویتامین ها چیست؟

مولتی ویتامین ها چیست؟

مولتی ویتامین ها مکمل هایی هستند که حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند. با توجه به اینکه هیچ استانداردی برای مولتی ویتامین وجود ندارد، ترکیب مواد مغذی آنها بر اساس برند و محصول نیز متفاوت است.

مولتی ویتامین ها در اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول، آدامس جویدنی، پودر و مایعات موجود هستند. بیشتر مولتی ویتامین ها باید یک یا دو بار در روز مصرف شوند و حتما طبق برچسب و دستورالعمل های دوز توصیه شده باید مصرف شود.

 مولتی ویتامین ها در داروخانه ها، فروشگاه های بزرگ تخفیف دار و سوپرمارکت ها و همچنین به صورت آنلاین در دسترس هستند.

مولتی ویتامین ها حاوی چه چیزهایی هستند؟

مولتی ویتامین ها بسیاری از آنزیم ها و هورمون ها را تولید می کنند، ایمنی شما را تقویت می کنند و باعث می شوند اعصاب و اندام های شما به درستی کار می کنند.

بدن شما همچنین برای تولید مثل، نگهداری، رشد و تنظیم فرآیندهای بدن به این مواد مغذی نیاز دارد. مولتی ویتامین ها ممکن است در مقادیر متفاوت بسیاری از این ویتامین ها و مواد معدنی را ارائه دهند.

آنها همچنین ممکن است حاوی مواد دیگری مانند گیاهان، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب باشند. از آنجایی که سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل‌های غذایی را به همان اندازه که داروهای تجویزی را تنظیم می‌کند، تنظیم نمی‌کند، برخی ممکن است حاوی سطوح بالاتر یا پایین‌تری از برخی مواد مغذی نسبت به موارد ذکر شده در برچسب باشند.

 علاوه بر این، برخی از مکمل‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از شروع مصرف یک مکمل جدید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

 علاوه بر این، مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین ها ممکن است از غذاهای واقعی مشتق شده یا به صورت مصنوعی ساخته شده باشند که خرید ویتامین های خود را از یک تولید کننده معتبر ضروری می کند.

مولتی ویتامین ها و بیماری های قلبی

مولتی ویتامین ها و بیماری های قلبی

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. در حالی که برخی معتقدند مصرف مولتی ویتامین ها می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند، ولی این مسئله صد در صد نمی تواند درست باشد.

 برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مولتی ویتامین‌ها با کاهش خطر حملات قلبی و مرگ مرتبط هستند، در حالی که برخی دیگر هیچ تأثیری نشان نمی‌دهند.

 با این حال، یک مطالعه جدیدتر نشان داد که در بین زنان مصرف مولتی ویتامین برای بیش از 3 سال با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

مولتی ویتامین و سرطان

شواهد در مورد مصرف مولتی ویتامین و خطر ابتلا به سرطان نیز متفاوت است. برخی از مطالعات هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان نشان نمی‌دهند، در حالی که برخی دیگر استفاده از مولتی ویتامین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط می‌دانند.

یک مرور پنج کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده شامل 47289 نفر را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در مردانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند 31 درصد کمتر است، اما در زنان تأثیری ندارد.

آیا مولتی ویتامین ها فواید دیگری برای سلامتی دارند؟

سایر مصارف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها برای چندین هدف دیگر از جمله ارتقای عملکرد مغز و سلامت چشم مورد مطالعه قرار گرفته اند. در عملکرد مغز چندین مطالعه کوچک که جمعیت‌های خاصی را مورد بررسی قرار می‌دهند نشان داده‌اند که مولتی ویتامین‌ها می‌توانند حافظه را در افراد مسن بهبود بخشند.

همچنین مولتی ویتامین ها ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارند. تحقیقات نه تنها ارتباط بین خلق و خوی ضعیف و کمبود مواد مغذی، بلکه بین مکمل های غذایی و کاهش علائم اضطراب و افسردگی را نیز آشکار کرده است.

شواهد در مورد مصرف مولتی ویتامین و خطر ابتلا به سرطان نیز متفاوت است. برخی از مطالعات هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان نشان نمی‌دهند، در حالی که برخی دیگر استفاده از مولتی ویتامین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط  می دانند.

یک مرور پنج کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده شامل 47289 نفر را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در مردانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند 31 درصد کمتر است، اما در زنان تأثیری ندارد.

دو مطالعه مشاهده‌ای، یکی شامل زنان و دیگری شامل مردان و زنان، استفاده طولانی‌مدت از مولتی ویتامین را با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط دانستند که در نهایت، اشاره کردند که استفاده طولانی مدت و روزانه مولتی ویتامین خطر ابتلا به سرطان را در مردان با سابقه سرطان و همچنین در افرادی که سابقه بیماری ندارند کاهش می دهد.

مولتی ویتامین ها ممکن است در برخی موارد مضر باشند

مضررات مولتی ویتامین

دوز یک فاکتور ضروری است که باید در هنگام مصرف مولتی ویتامین ها در نظر گرفته شود. اگرچه دوزهای بالای برخی از ویتامین ها و مواد معدنی برای برخی افراد قابل قبول است، اما مقادیر زیاد آن می تواند مضر باشد.

 دوز مناسب می تواند به حلالیت ویتامین بستگی داشته باشد که به دو گروه زیر طبقه بندی می شود که عبارتند از:

  • محلول در آب: بدن شما مقادیر اضافی این ویتامین ها را از طریق ادرار دفع می کند.
  • محلول در چربی: از آنجایی که بدن شما راه آسانی برای خلاص شدن از شر آنها ندارد، ممکن است مقادیر اضافی در کبد شما جمع شود.

افراد باردار باید مراقب مصرف ویتامین A خود باشند، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A با ناتوانی های مادرزادی مرتبط است.

سمیت ویتامین D نادر است و بعید است که در اثر مصرف مولتی ویتامین ایجاد شود. با این حال، سمیت ویتامین A شایع تر است. اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید و غذاهای غنی از مواد مغذی زیادی می خورید، می توانید از مقدار توصیه شده روزانه بسیاری از مواد مغذی فراتر بروید.

 افراد سیگاری باید از مصرف مولتی ویتامین با مقادیر زیاد بتاکاروتن یا ویتامین A اجتناب کنند، زیرا این مواد مغذی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. دوزهای بالای برخی از مواد معدنی مانند آهن می تواند منجر به ناراحتی معده، یبوست، استفراغ و غش شود.

 آهن همچنین می تواند توانایی بدن برای جذب روی را محدود کند. مردان به ویژه باید مراقب مصرف آهن خود باشند، زیرا تمایل دارند بیشتر از زنان و همچنین افرادی که هموکروماتوز دارند، آهن را ذخیره کنند.

این وضعیت می تواند منجر به تجمع سطوح سمی این ماده معدنی شود و ممکن است باعث سیروز کبدی، سرطان کبد و بیماری قلبی شود. کسانی که این بیماری را دارند نیز باید از مکمل های ویتامین C خودداری کنند.

خطر دیگر، فرآیندهای تولید معیوب است که ممکن است باعث شود مولتی ویتامین ها مقادیر بسیار بیشتری از مواد مغذی را نسبت به آنچه در نظر گرفته شده است، ذخیره کنند.

آیا باید مولتی ویتامین مصرف کرد؟

مولتی ویتامین ها برای همه مناسب نیستند و حتی ممکن است به برخی افراد آسیب بزنند. گفته می شود، جمعیت خاصی ممکن است از مولتی ویتامین ها بهره مند شوند، از جمله:

 بزرگسالان مسن: جذب ویتامین B12 می تواند با افزایش سن کاهش یابد. همچنین، افراد مسن ممکن است به کلسیم و ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشند.

گیاهخواران: از آنجایی که ویتامین B12 عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می‌شود، افرادی که از رژیم‌های غذایی گیاهی پیروی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند. آنها همچنین ممکن است فاقد کلسیم، روی، آهن، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 باشند.

سایر افراد: سایر افرادی که ممکن است از مولتی ویتامین ها بهره مند شوند عبارتند از کسانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند، رژیم های غذایی کم کالری دارند یا مواد مغذی کافی را تنها از طریق غذا دریافت نمی کنند.

نتیجه گیری :

اگر کمبود مواد مغذی دارید، بهتر است آن را با آن ماده غذایی خاص مکمل کنید. مولتی ویتامین ها حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند که ممکن است به اکثر آنها نیاز نداشته باشید. شاید بهتر باشد با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بهترین اقدام خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر برای جبران یک رژیم غذایی ضعیف، مولتی ویتامین مصرف نکنید، بهتر است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل از غذاهای تازه و کامل به احتمال زیاد سلامتی را در دراز مدت تضمین می کند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید