صفحه اصلی > سبک زندگی : بهترین چای ها برای کاهش وزن و چربی شکم کدامند؟

بهترین چای ها برای کاهش وزن و چربی شکم کدامند؟

فهرست مطالب

چای نوشیدنی است که بسیاری از افراد در سراسر جهان از خوردن آن لذت می برند. نوشیدن چای با فواید بسیاری برای سلامتی از جمله محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که چای ممکن است به کاهش وزن و لاغری کمک کرده و به مبارزه با چربی شکم کمک کند که در این بین برخی از انواع چای و دمنوش ها نسبت به بقیه موثرتر هستند. در زیر چند مورد از بهترین چای ها برای کاهش وزن و کاهش چربی بدن آورده شده است که در ادامه می خوانید.

چای سبز یکی از موثرترین دمنوش ها برای کاهش وزن و لاغری

چای سبز موثرترین دمنوش لاغری

چای سبز یکی از شناخته شده ترین انواع چای است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین یکی از موثرترین دمنوش ها برای کاهش وزن و لاغری است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که چای سبز را با کاهش وزن و چربی شکم مرتبط می کند.

در یک مطالعه در سال 2008، 60 فرد چاق به مدت 12 هفته از یک تغذیه استاندارد پیروی کردند در حالی که به طور منظم چای سبز مصرف می کردند. در طول این مطالعه، کسانی که چای سبز نوشیدند، 7.3 پوند (3.3 کیلوگرم) وزن بیشتری نسبت به گروه دارونما از دست دادند. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که به مدت 12 هفته عصاره چای سبز مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش قابل توجهی در وزن بدن، چربی بدن و دور کمر داشتند.

این ممکن است به این دلیل باشد که عصاره چای سبز سرشار از کاتچین است، یعنی آنتی اکسیدان های طبیعی که ممکن است متابولیسم شما و چربی سوزی را افزایش دهند. همین اثر در مورد ماچا نیز صدق می‌کند که نوع بسیار غلیظی از پودر چای سبز است و حاوی همان مواد مفید چای سبز معمولی است.

بخوانید : چای سبز چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

چای پوره قند خون و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد

چای پوره مناسب برای کاهش قندخون

چای پوئر که با نام های pu’er یا puerh نیز شناخته می شود، نوعی چای سیاه چینی است که تخمیر شده است. اغلب بعد از غذا میل می شود و عطر خاصی دارد که هر چه مدت طولانی تری نگهداری شود عطرش بیشتر می شود. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که چای پوره ممکن است قند خون و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد.

 مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نیز نشان داده است که چای پوره ممکن است به کاهش وزن و لاغری کمک کند. در یک مطالعه، به 70 مرد یک کپسول عصاره چای پوره یا دارونما داده شد. پس از سه ماه، کسانی که از کپسول چای پوره استفاده کردند، تقریباً 2.2 پوند (1 کیلوگرم) بیشتر از گروه دارونما وزن از دست دادند.

مطالعه دیگری روی موش‌ها یافته‌های مشابهی داشت که نشان داد عصاره چای پوره اثر ضد چاقی دارد و به سرکوب افزایش وزن کمک می‌کند. تحقیقات کنونی محدود به عصاره چای پوره است. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا اثرات مشابهی برای نوشیدن آن به عنوان چای وجود دارد یا خیر؟

بخوانید: دمنوش های رقیق کننده خون

چای سیاه در کنترل وزن موثر است

چای سیاه و کنترل وزن

چای سیاه نوعی چای است که نسبت به انواع دیگر مانند چای سبز، سفید یا اولانگ بیشتر اکسید شده است. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است و زمانی اتفاق می‌افتد که برگ‌های چای در معرض هوا قرار می‌گیرند و در نتیجه قهوه‌ای می‌شوند که باعث ایجاد رنگ تیره مشخصه چای سیاه می‌شود. انواع مختلفی از چای سیاه و ترکیبات مختلفی وجود دارد.

چندین مطالعه نشان داده اند که چای سیاه می تواند در کنترل وزن و چربی شکم موثر باشد. یک مطالعه روی 111 نفر نشان داد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در هر روز به مدت سه ماه به طور قابل توجهی کاهش وزن و کاهش دور کمر را در مقایسه با نوشیدن یک نوشیدنی کنترلی مطابق با کافئین افزایش می دهد.برخی معتقدند که تاثیرات بالقوه چای سیاه ممکن است به دلیل وجود فلاون های زیاد(نوعی رنگدانه گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی) باشد.

یک مطالعه 4280 بزرگسال را طی 14 سال مورد بررسی قرار داد و نشان داد افرادی که فلاون بیشتری از غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند چای سیاه دریافت می‌کنند نسبت به افرادی که فلاون کمتری دریافت می‌کنند، شاخص توده بدنی (BMI) کمتری دارند. با این حال، این مطالعه فقط به ارتباط بین BMI و مصرف فلاون می پردازد. تحقیقات بیشتری برای در نظر گرفتن سایر عواملی که ممکن است دخیل باشند مورد نیاز است.

بخوانید : دمنوش های با خواص آنتی اکسیدانی

چای اولانگ باعث چربی سوزی و سرعت بخشیدن به متابولیسم می شود

چای اولانگ یک چای سنتی چینی

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که تا حدی اکسید شده است و از نظر اکسیداسیون و رنگ آن را بین چای سبز و چای سیاه قرار می دهند. اغلب به‌عنوان عطر میوه‌ای، معطر و طعمی منحصربه‌فرد توصیف می‌شود. اگرچه اینها بسته به سطح اکسیداسیون می‌توانند متفاوت باشند. چندین مطالعه نشان داده اند که چای اولانگ می تواند با بهبود چربی سوزی و سرعت بخشیدن به متابولیسم به کاهش وزن و لاغری کمک کند.

در یک مطالعه، 102 فرد دارای اضافه وزن یا چاق هر روز به مدت شش هفته چای اولانگ می نوشیدند که به کاهش وزن و چربی بدن آنها کمک می کرد.محققان پیشنهاد کردند که چای، این کار را با بهبود متابولیسم چربی در بدن انجام دهد. مطالعه کوچک دیگری به مردان برای یک دوره سه روزه آب یا چای داد و میزان متابولیسم آنها را اندازه گیری کرد.

در مقایسه با آب، چای اولانگ مصرف انرژی را 2.9 درصد افزایش داد که معادل سوزاندن 281 کالری اضافی در روز است. در حالی که مطالعات بیشتری در مورد اثرات چای اولانگ مورد نیاز است، این یافته ها نشان می دهد که اولانگ می تواند به طور بالقوه برای کاهش وزن مفید باشد.

چای سفید دارای کاتچین است که به کاهش وزن و لاغری کمک کند

چای سفید مفید برای کاهش وزن

چای سفید دارای طعمی متمایز و بسیار متفاوت از سایر انواع چای است. طعم آن لطیف و کمی شیرین است. فواید چای سفید به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و از بهبود سلامت دهان تا کشتن سلول های سرطانی موثر واقع شده است. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما چای سفید می تواند در کاهش وزن و چربی بدن نیز مفید باشد.

مطالعات نشان می دهد که چای سفید و چای سبز دارای مقادیر قابل مقایسه ای از کاتچین هستند که ممکن است به کاهش وزن کمک کند.  علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که عصاره چای سفید تجزیه سلول های چربی را افزایش می دهد و از تشکیل سلول های جدید جلوگیری می کند. البته مطالعات بیشتری برای تایید اثرات مفید چای سفید در مورد کاهش چربی مورد نیاز است.

مخلص کلام: معرفی چای های مفید برای کاهش وزن

اگرچه بسیاری از مردم چای را صرفاً به دلیل کیفیت تسکین دهنده و طعم لذیذ آن می نوشند، اما هر فنجان آن ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. جایگزینی نوشیدنی های پرکالری مانند آبمیوه یا نوشابه با چای می تواند به کاهش کالری دریافتی کلی کمک کند و منجر به کاهش وزن شود. علاوه بر این، بسیاری از انواع چای دارای ترکیبات مفیدی مانند فلاون ها و کاتچین ها هستند که می تواند به کاهش وزن و لاغری نیز کمک کند. همراه با یک تغذیه سالم و ورزش منظم، یک یا دو فنجان چای در روز می تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چربی مضر شکم کمک کند.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید