صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های بهاره را بشناسید

دمنوش های بهاره را بشناسید

فهرست مطالب

چکیده :

استفاده از برخی گیاهان خودرو که بدون مصرف کود و سموم شیمیایی می رویند، می تواند در برطرف کردن بسیاری از ناراحتی‌ها مثمر ثمر واقع شوند. این گیاهان دارویی بیش از هزار سال است که برای برطرف کردن بسیاری از امراض مصرف می شوند و مزایای سلامتی فراوانی دارند. برای بهره بردن از خواص این گیاهان خودرو، دمنوش های خوش عطر و خوش طعمی با این گیاهان تهیه می شود. لذا ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های بهاره پرداخته ایم. شما نیز بهتر است برای شناخت انواع چای بهاره، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

دمنوش گل سرخ
یکی از انواع دمنوش های بهاره، دمنوش گل سرخ می باشد. طبع این نوشیدنی بهاره معتدل و اندکی قابض است. از سوی دیگر گل سرخ ویژگی آرام بخشی و شادی آفرین دارد، به همین جهت مصرف این نوشیدنی دلچسب می تواند افسردگی و اضطراب افراد را برطرف کند. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری برگ های گل سرخ را به همراه یک قاشق چای خوری چای سبز درون آب جوش می ریزند. سپس بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آن را صاف می کند و نوش جان می نمایند. البته می توان برای تهیه این دمنوش همچنین حدود ۲۰ گرم گل سرخ را به همراه یک لیتر آب دم کرد و پس از صرف غذا نوش جان کرد. برخی از افراد نیز برای تهیه این دمنوش، تعدادی از میوه های این گیاه را درون آب جوش می ریزند و پس از گذشت ۲۰ دقیقه آن را با عسل می نوشند.

چای گل سرخ

دمنوش بهار نارنج
دمنوش بهار نارنج از جمله دیگر انواع دمنوش های بهاره به حساب می آید. عطر بهار نارنج در فصل بهار استشمام می شود. جالب آن است که این رایحه خاصیت آرام بخشی دارد. طبیعت بهار نارنج گرم بوده و محرک اشتهاست. مصرف این گیاه همچنین برای تقویت اعصاب و برطرف کردن تپش های ناگهانی قلب مناسب است. از سوی دیگر استفاده از این دمنوش برای برطرف کردن صفرا و بهبود عملکرد سلول های کبدی موثر می باشد. دمنوش بهار نارنج همچنین برای برطرف کردن تورم گلو، رفع درد سینه، تسکین سردرد و برطرف کردن یبوست مفید است. برای تهیه این دمنوش مقداری از گل های بهار نارنج را به همراه گل بابونه دم می کنند و بعد از گذشت ۳۵ دقیقه آن را نوش جان می کند. مصرف منظم این دمنوش، موجب برطرف کردن تپش های نامنظم قلب، اضطراب و پریشانی می‌شود. همچنین افرادی که از کم خوابی و بی خوابی رنج می برند با نوشیدن این دمنوش می توانند خوابی آرام را تجربه کنند.

چای بهارنارنج

دمنوش قاصدک
یکی دیگر از انواع دمنوش های بهاره، دمنوش قاصدک می باشد. گیاه قاصدک، گیاهی مهم برای حفظ سلامتی انسان است. تمام بخش های این گیاه قابل مصرف می باشد. به عبارت دیگر گل، ریشه و ساقه قاصدک خوراکی بوده و در تهیه سالاد یا دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد. قاصدک خشک شده مزه ای تلخ دارد، اما مصرف منظم آن می تواند موجب افزایش انرژی و قدرت بدن شود.

چای قاصدک

چای نعناع
از دیگر انواع دمنوش های بهاره، چای نعنا می باشد. این نوشیدنی به ویژه برای فصل بهار بسیار مناسب است. بخش های مختلف گیاه نعناع همچون برگ، ساقه، ریشه و میوه آن به شکل دمنوش قابل استفاده است. اغلب گیاهان دارویی، میوه ها و ادویه ها را می توان به شکل دمنوش مصرف کرد. البته باید از نوع خشک و پودر شده باشند. بهتر است دمنوش نعناع در فصل بهار مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این دمنوش موجب تسکین دردهای دستگاه گوارش، همچون تسکین درد معده، رفع درد روده، برطرف کردن نفخ، از بین بردن دل پیچه، رفع تهوع، بند آوردن اسهال، تحریک اشتها، افزایش آرامش بخشی، تقویت اعصاب، برطرف کردن تشنج، از بین بردن بوی بد دهان، جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه، برطرف کردن سینه درد، رفع سرفه و غیره می شود. مصرف این دمنوش همچنین علاوه بر افزایش میزان انرژی بدن، موجب خروج حرارت اضافی بدن، درمان سرماخوردگی و رفع سرفه نیز می شود.

چای اسمانتوس
از جمله دیگر انواع دمنوش های بهاره چای اسمانتوس می باشد. این دمنوش گیاهی مفید از گل های سبز رنگ و خشک شده این گیاه تهیه می شود. این دمنوش چایی ملایم و خوش عطر بوده و همه را دلباخته خود می کند. بهتر است این دمنوش در بعد از ظهرهای بهاری به همراه اعضای خانواده نوش جان شود. قطعاً بچه ها نیز طعم این دمنوش را دوست خواهند داشت.

چای اسطوخودوس
چای اسطوخودوس از دیگر انواع دمنوش های بهاره به حساب می آید. این گیاه بسیار خوش عطر و بو بوده و فواید سلامتی بی‌نظیری دارد. چراکه اسطوخودوس می‌تواند در برطرف کردن حساسیت های فصلی، درمان سرماخوردگی، از بین بردن عفونت های تنفسی، ایجاد احساس آرامش، تسکین سردرد، برطرف کردن میگرن، بهبود عملکرد کلیه ها، از بین بردن بوی بد دهان، برطرف کردن نشانه های حساسیت بهاری همچون عطسه و آبریزش بینی موثر واقع شود. برای تهیه این دمنوش مقداری از گیاه اسطوخودوس تازه یا خشک شده را به همراه مختصری گل محمدی و بهارنارنج ترکیب می کنند. سپس برای مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه صبر می‌کنند تا دم بکشد. این دمنوش را می توان به همراه مقدار آب لیموی تازه نوش جان کرد و از فواید سلامتی بی‌نظیر آن بهره برد.

نتیجه گیری :

دمنوش های بهاره می‌تواند برای برطرف کردن کسالت و حساسیت بهاری بسیار موثر باشد. زیرا با آغاز فصل بهار کم کم طول روزها بلندتر شده و هوا گرمتر می شود. به همین جهت بسیاری از افراد حالت خواب‌آلودگی و رخوت پیدا می کنند. اما مصرف دمنوش های گیاهی به خصوص دمنوش های تهیه شده از گل های بهاری می تواند این حالات را در انسان مرتفع کند. به همین جهت ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های بهاری پرداخته ایم. از جمله دمنوش ها می توان به دمنوش گل سرخ، دمنوش بهارنارنج، چای اسطوخودوس، چای قاصدک، دمنوش نعنا و غیره اشاره کرد. شما نیز برای شناخت این دمنوش‌ها بهتر است این مقاله جذاب و خواندنی را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید