صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های مناسب برای گرمازدگی

دمنوش های مناسب برای گرمازدگی

فهرست مطالب

گرمازدگی حالتی است که در آن بدن به علت قرار گرفتن دراز مدت در هوای گرم دچار از کار افتادن سیستم تنظیم کننده دمای خود می شود. در چنین شرایطی بدن از دفع گرمای مازاد ناتوان خواهد شد. پس دمای بدن به مقدار فراوانی بالا می رود و این موضوع موجب تهدید اندام های اصلی و تخریب آنها خواهد شد.

از جمله نشانه های گرمازدگی می توان به رنگ پریدگی، تعریق شدید، تهوع، اسهال، استفراغ، جوش زیر پوستی، سر درد، گرفتگی عضله ها، خستگی، ضعف، عطش زیاد، سرگیجه، تکرر ادرار، نبود تمرکز و نداشتن هوشیاری اشاره کرد.

ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های مناسب برای گرمازدگی پرداخته‌ایم. برای شناخت بهترین دمنوش ها برای گرمازدگی این مقاله را بخوانید.

دمنوش به لیمو برای  رفع گرمازدگی

یکی از انواع دمنوش های مناسب برای گرمازدگی دمنوش به لیمو می باشد. این گیاه دارویی و معطر است و رایحه ای مشابه به به و لیمو دارد. گیاه به لیمو در حقیقت ویژه آمریکای جنوبی می باشد، اما اکنون در بعضی از نقاط معتدل ایران کشت و پرورش می یابد.

برگ های این گیاه در انتهای تابستان برداشت می شود. برگهای به لیمو برای برطرف کردن تشنج، تسکین سردرد، رفع نفخ، درمان سوء هاضمه، از بین بردن سرماخوردگی، و رفع بی خوابی مناسب است.

این دمنوش همچنین خاصیت آرام بخشی و تقویت اعصاب را نیز دارد. همچنین برای برطرف کردن تپش قلب، رفع استرس و اضطراب و از بین بردن خستگی های روحی موثر است.

چای به لیمو یکی از دمنوش های مناسب برای گرمازدگی

چای برگ نیلوفر آبی مناسب برای رفع گرمازدگی

 این چای با نام دیگر لوتوس شهرت دارد و از جمله دمنوش های مناسب برای گرمازدگی به حساب می آید. این گیاه از دیرباز تا کنون در میان قبایل جنوب شرق آسیا و برای برطرف کردن گرمازدگی استفاده می شده است.

برای تهیه این دمنوش نخست برگ های خشک شده این گیاه را درون یک لیوان ریخته و به آن مقداری آب جوش می افزایند. سپس با کمک خرما یا شکر طعم آن را تغییر می دهند.

بررسی‌های صورت گرفته موید این مطلب است که دانه ها و برگ های گیاه نیلوفر آبی برای تنظیم دمای طبیعی بدن و ثابت نگه داشتن آن موثر می باشند. همچنین این دمنوش برای لاغری، پایین آوردن فشار خون و رفع یبوست بسیار مناسب است.

رفع گرمازدگی با نوشیدنی گل داوودی

یکی دیگر از انواع دمنوش های مناسب برای گرمازدگی چای گل داوودی است. گل های این گیاه دائمی بوده و به خانواده کاسنیان تعلق دارند. گیاه گل داوودی دارای گلبرگ های زیبا و رنگین است که در اغلب نقاط جهان به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.

از گل های این گیاه در پزشکی سنتی برای موارد بسیاری استفاده می شود. همچنین چای گل داوودی در کشور چین برای خنک کردن طبیعی بدن و برطرف کردن گرمازدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

گل های داوودی طبیعتی سرد و مزه ای شیرین دارند. برای آماده کردن این چای نخست مقداری گل داوودی خشک شده را به یک لیوان آب جوش اضافه می کنند. البته برای برطرف کردن طعم تلخ این دمنوش به آن مقداری شکر یا دیگر شیرین کننده های طبیعی اضافه می کنند. برای افزایش خواص این دمنوش بهتر است به شکل خنک مصرف شود.

چای گل داوودی

دمنوش عناب

از جمله دیگر انواع دمنوش های مناسب برای گرمازدگی دمنوش عناب می باشد. عناب در حقیقت از جمله مفید ترین میوه ها به حساب می آید. این میوه مزه ای شبیه به کنار یا سیب دارد و در بیشتر خشکبار فروشی ها و عطاری ها یافت می شود.

دمنوش این میوه طبیعتی معتدل و تر یا سرد و تر دارد. به همین جهت برای پیشگیری از گرمازدگی و برطرف کردن آن در ایام تابستان بسیار مناسب است.

برای تهیه این دمنوش نخست میوه خشک عناب را می جوشاند و به همراه شکر یا دیگر شیرین کننده ها شیرین می کنند. سپس آن را در فریزر می گذارند تا خنک شود. همراه بردن این دمنوش برای استفاده در محیط های گرم و شرجی بیرون بسیار مناسب خواهد بود.

چای عناب

چای برگ سدر

چای برگ سدر از جمله دیگر انواع دمنوش های مناسب برای گرمازدگی به شمار می آید. برگ سدر ویژگی خنک کنندگی دارد. به همین دلیل برای مصرف در اواخر بهار تا پاییز بسیار مناسب است.

در پزشکی سنتی چینی از این دمنوش پس از تعریق زیاد ایجاد شده به علت گرمای تابستان استفاده می کنند. برای بالا بردن ویژگی خنک کنندگی هر نوع گیاهی بهتر است آن را در آب جوش خیساند و مقداری یخ به آن افزود. سپس آن را برای مدت چند ساعت درون یخچال قرار داد. پس از آن از مصرف این نوشیدنی خنک تابستانی نهایت لذت را برد.

نوشیدنی نعنا فلفلی ضد گرمازدگی

یکی دیگر از انواع دمنوش های مناسب برای گرمازدگی نوشیدنی نعنا فلفلی است. نعنا فلفلی بسیار خنک می باشد و برای آماده کردن هر نوشیدنی گرم و سرد می‌توان از آن نهایت لذت و استفاده را برد.

برای تهیه این دمنوش برگ های خشک آن را درون آب جوش می اندازند تا فواید آن آزاد شود. چنانچه برگ های تازه این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، پیش از آنکه در آب سرد یا گرم گذاشته شود، بایستی دو نیم شود تا فواید خنک کنندگی آن دوچندان شود.

دیگر دمنوش ها برای رفع گرمازدگی

از جمله دیگر انواع دمنوش های ویژه گرمازدگی می توان به چای سبز، دمنوش بابونه، چای گل داوودی و غیره اشاره کرد. چای سبز دارای اکسیداسیون پایینی است و برای برطرف کردن گرمازدگی بسیار مناسب است.

مصرف این چای موجب برطرف کردن عطش و تشنگی و افزایش تولید مایعات بدن می شود و از این طریق تعریق را افزایش و گرما زدگی را کاهش می دهد.

دمنوش گل داوودی و چای گل بابونه نیز دارای طبیعتی سرد هستند و برای برطرف کردن گرما زدگی مناسب می باشند.

مخلص کلام; دمنوش های مناسب برای گرمازدگی

گرمازدگی حالتی است که ممکن است در تابستان به سراغ هر فردی رود. از جمله نشانه‌های این ناراحتی می توان به ضعف و خستگی، کشیدگی عضلات، استفراغ، تهوع، رنگ پریدگی، سرگیجه، ضعف و غش، سردرد و اسهال اشاره کرد.
برای برطرف کردن این مشکل راه حل های مختلفی وجود دارد که از جمله بهترین و کم عارضه ترین آنها استفاده از دمنوش های گیاهی است. از جمله دمنوش های گیاهی مناسب برای گرمازدگی می توان به چای بابونه، چای سبز، چای نعناع فلفلی و غیره اشاره کرد. ما در این نوشتار قصد داریم به شما در خصوص انواع چای های گیاهی ضدگرمازدگی توضیحاتی را ارائه دهیم. برای دانستن این مهم مقاله جذاب حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید