صفحه اصلی > رژیم های غذایی : دیابت و دارچین؛ آیا دارچین برای دیابت مفید است؟

دیابت و دارچین؛ آیا دارچین برای دیابت مفید است؟

فهرست مطالب

چکیده :

دارچین ادویۀ فوق العاده ای است که از پوست داخلی درختی همیشه سبز به دست می آید و یکی از ادویه هایی است که برای افراد دیابتی مناسب است. هزاران سال است که دارچین در درمان بیماری ها مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.
پیدا شدن دارچین در مقبره فراعنه نشان می دهد آن ها متعقد بودند که دارچین می تواند به آن ها حیات جاویدان بدهد. امروزه می دانیم که دارچین در سطح نرمال قند خون و کنترل دیابت نوع 2 موثر است. در این مقاله به تاثیر دارچین بر دیابت می پردازیم.

فواید دارچین

فواید دارچین برای سلامتی

به طور کلی دارچین دو نوع است، دارچین واقعی یا سیلان و کاسیا که دارای غلظت بالایی کومارین است و می تواند برای کبد سمی باشد. می توان گفت بیشتر دارچینی که به فروش می رسد از نوع سیلان است و نیازی به بررسی برچسب دارچینی که می خرید ندارید.

دارچین یکی از ادویه های مورد استفاده در آشپزی است و البته برای سلامتی نیز مفید است. این ادویه می تواند در کاهش التهاب، بهبود حساسیت به انسولین و کنترل سطح قند خون موثر باشد. همچنین دیده شده است که مصرف دارچین سطح کلسترول بد و فشار خون را نیز کاهش می دهد.

برخی مطالعات نشان دهنده تاثیر مصرف دارچین بر کنترل اشتهاست. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت می توانند برای بهره مندی از فواید دارچین، از آن به عنوان بخشی از برنامه رژیم غذایی سالم دیابت استفاده کنند.

فواید اصلی سلامتی دارچین به دلیل پلی فنلی به نام سینامالدئید است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و می تواند آسیب وارد شده به سلول ها و بافت ها توسط رادیکال های آزاد را به حداقل برساند. همچنین این ماده خطر بروز بیماری های قلبی عروقی و دیابت را نیز کاهش می دهد، زیرا به طرق مختلف، سطح قند خون را پایین نگه می دارد.

مزایای سلامتی دارچین بسیار است و نمی خواهیم در این مقاله به آن ها به طور کامل بپردازیم و تنها قصد داریم چگونگی تاثیر دارچین بر دیابت را مطرح کنیم.

دیابت و دارچین

دیابت و دارچین

حدود 10 درصد از جمعیت جهان به دیابت که نوعی اختلال متابولیکی محسوب می شد، مبتلا هستند. این بیماری قابل کنترل است اما تا به امروز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. سال هاست که تحقیقات بسیاری برای یافتن راه درمان دیابت انجام می شود و دارچین به عنوان یک عنصر بسیار موثر در درمان دیابت شناخته شده است.

دارچین در تنظیم قند خون موثر است، در واقع علائم دیابت و عوارض مربوط به آن مانند سطح کلسترول بالا را کاهش می دهد. دارچین می تواند با تقلید از اثرات انسولین و افزایش انتقال قند از جریان خون به سلول ها در کاهش قند خون و کنترل دیابت موثر باشد. علاوه بر این با بهبود حساسیت به انسولین، انسولین را در انتقال قند کارآمدتر می کند که این امر باعث کاهش قند خون می شود.

نتایج چندین تحقیق کنترل شده نشان می دهند که دارچین تاثیر فوق العاده ای در کاهش قند خون ناشتا دارد. بررسی انجام شده بر روی 543 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف دارچین به طور متوسط باعث کاهش  1.33میلی مول در لیتر قند خون ناشتا می شود. با این وجود بررسی هایی که بر روی هموگلوبین A1c (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) انجام شد، نتایج متناقضی نشان داد. به گونه ای که برخی کاهش هموگلوبین A1c پس از مصرف دارچین را گزارش دادند و برخی هیچ تاثیری را نیافتند. این تفاوت می تواند در میزان دارچین مصرفی یا کنترل قبلی قند خون افراد نهفته باشد.

یکی دیگر از فواید دارچین، کنترل قند خون بعد از غذاست. برخی از پژوهشگران بر این باورند که دارچین با کاهش سرعت تخیله غذا از معده، این تاثیر را دارد. چنانچه مطالعه ای نشان داد که مصرف 6 گرم دارچین همراه با یک وعده پودینگ برنج باعث کاهش قند خون بعد از غذا از طریق همین مکانیسم می شود.

مطالعه دیگری بیان می کند که احتمالا دارچین با مسدود کردن آنزیم های گوارشی که در روده کوچک مسئول تجزیه کربوهیدرات ها هستند، قند خون بعد از غذا را کاهش می دهد.

در مطالعه ای که توسط پزشکان پاکستانی انجام شد،  50 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی، روزانه 1 گرم مکمل حاوی دارچین دریافت کردند. پس از 12 هفته، سطح قند خون ناشتای بیماران 10 درصد و سطح کلسترول تا 11 درصد کاهش یافت و آن ها کاهش وزن 5.5 کیلوگرمی را تجربه کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که دارچین می تواند به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای دیابت نوع 2 استفاده شود.

در تحقیق دیگری، پژوهشگران به گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 40 روز 1 گرم دارچین یا دارونما دادند. گروهی که دارچین مصرف می کردند با کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا روبرو شدند. در این گروه همچنین، سطح کلسترول کاهش یافت و این افراد حدود 2.27 کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند. نتایج نشان داد که دارچین می تواند درمانی موثر و بی خطر برای دیابت باشد.

روش های استفاده از دارچین

روش های استفاده از دارچین در رژیم غذایی

حال که مطالعات نشان دهنده تاثیر دارچین در درمان دیابت است. این سوال پیش می آید که گنجاندن دارچین در رژیم غذایی افراد دیابتی کار درستی است؟ پاسخ به طور کلی مثبت است.

یکی از بهترین روش های مصرف دارچین، پاشیدن آن بر روی غذاهاست و یا حتی می توانید آن را به اسموتی ها و غذاهای پخته و دستورهای پخت اضافه کنید. مثلا می توانید دارچین را بر روی ماست یا بستنی بپاشید و حتی آب را با آن مزه دار کنید. چند قطره روغن دارچین به آب اضافه نمایید و در طول روز آن را میل کنید.

دارچین می تواند طعم مطبوعی به چای شما دهد. برای این کار می توانید از چوب یا پودر دارچین استفاده کنید. اما هنوز برای تصمیم گیری درباره مصرف دارچین زود است. مطالعه بخش بعدی این بحث را روشن تر می کند.

دارچین و دیابت

خطرات مصرف دارچین برای دیابتی ها

افرادی که برای درمان دیابت انسولین یا دارو مصرف می کنند، ممکن است با افزودن دارچین به درمان های فعلی دچار افت شدید قند خون که تحت عنوان هیپوگلیسمی شناخته می شود روبرو شوند که می تواند تهدید کننده سلامتی و زندگی آن ها باشد.

بنابراین برای افزودن دارچین و بهره مندی از مزایای آن بهتر است با پزشک در ارتباط باشید.

نتیجه گیری :

مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان دهنده تاثیر مثبت دارچین در مدیریت دیابت و درمان آن است. با این وجود به دلیل این که اغلب افراد مبتلا به دیابت برای کنترل این بیماری انسولین یا دارو مصرف می نمایند و مصرف دارچین همراه با داروها می تواند باعث بروز حالت هیپوگلیسمی شود، بنابراین برای گنجاندن آن در رژیم غذایی بهتر است با پزشک معالج در ارتباط باشند.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید