صفحه اصلی > رژیم های غذایی : دیابت و روغن آرگان؛ 5 مزیت روغن آرگان برای کنترل دیابت

دیابت و روغن آرگان؛ 5 مزیت روغن آرگان برای کنترل دیابت

فهرست مطالب

سبک زندگی کم تحرک، تغذیه ناسالم و چاقی با ایجاد سطوح ناسالم گلوکز خون منجر به بروز بیماری دیابت می شود. بیماری دیابت به یک نگرانی در سطح جهانی تبدیل شده است. این مشکل متابولیکی هیچ درمانی ندارد، اما می توان با انجام اقداماتی از پیشرفت و بروز آن پیشگیری کرد.
آرگان نام درختی همیشه سبز است که در مراکش به درخت زندگی معروف است. روغن آرگان پس از جدا سازی پوست میوه و خشک کردن دانه ها و بو دادن آن ها و تحت فشار قرار گرفتن دانه ها به دست می آید. در نهایت روغنی خوشمزه با طعمی شیرین و همراه با مزایای سلامتی تهیه می شود. این روغن سرشار از مواد مغذی است.
روغن آرگان می تواند مصرف خوراکی داشته باشد. البته روغن آرگان چون به راحتی می سوزد بهتر است یا در پایان پخت اضافه شود و یا به صورت سرد مصرف شود. این روغن کاربردهای زیادی دارد. در مصارف دارویی و آرایشی به روغنی محبوب تبدیل شده است و یک لایه بردار و جوان کننده عالی برای پوست است. در درمان آکنه موثر است و با مصرف آن در پخت و پز می توان به کاهش کلسترول، محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی و التهابی، تثببت قند خون و کنترل دیابت و تقویت سیستم ایمنی کمک نمود.
در این مقاله به بررسی تاثیر روغن آرگان بر دیابت می پردازیم.

ارزش غذایی روغن آرگان

ارزش غذایی روغن آرگان

هر قاشق غذاخوری روغن آرگان دارای:

  • 72 کالری
  • کمتر از 1 گرم پروتئین
  • 8 گرم چربی
  • کمتر از 1 گرم فیبر
  • کمتر از 1 گرم قند

روغن آرگان سرشاز از پلی فنول هاست که با نام فلاونوئیدها شناخته می شوند. آن ها ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند و به روغن آرگان طعم و عطر مطلوبی می دهند.

دیگر ترکیبات روغن آرگان عبارتند از:

ملاتونین

اسیدهای چرب غیراشباع

استرول ها

کاروتن ها

ترکیبات فنلی

ویتامین های A و E

و بسیاری از مواد دیگر.

بخوانید: زیتون و فواید سلامتی آن برای افراد دیابتی

فواید روغن آرگان در دیابت

فواید روغن آرگان در دیابت

  1. حفظ تعادل سطح قند خون توسط روغن آرگان

مطالعه ای که به منظور بررسی اثر ضد دیابتی روغن ارگان انجام شد، نشان داد که استفاده متوالی از این روغن در گروه دیابتی تحت درمان، به مدت 7 روز به صورت خوراکی قبل از القای آزمایش دیابت با کاهش سطح قند خون، افزایش سطح گلیکوژن کبد و کاهش توده بدن در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده می شود. این امر تایید کننده اثر ضد دیابتی روغن آرگان است.

مطالعه دیگری جایگزینی 6 درصد از چربی با روغن آرگان را با بازیابی سیگنال های انسولین در سلول های چربی و کبد مرتبط دانست.

  1. روغن آرگان سرشار از آنتی اکسیدان است

روغن آرگان به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. روغن آرگان در جلوگیری از تجزیه لیپیدهای موجود در غشای سلولی و پیشگیری از آسیب به سلول ها مفید شناخته شده است.

در مطالعه ای که با هدف بررسی ارتباط بین پراکسیداسیون لیپیدی، سطوح لیپوپروتئین و دیابت انجام گرفت، افزایش پراکسیداسیون لیپیدها را در دیابت غیر وابسته به انسولین نشان داد.

مصرف روغن آرگان به دلیل وجود ترکیبات فنلی، استرول ها، ساپونین، توکوفرول ها و کاروتنوئیدها باعث افزایش پایداری اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو می شود.

  1. روغن آرگان و کاهش سطح کلسترول

یکی از مشکلات شایع در بیماران دیابتی، سطح بالای کلسترول است و در نتیجه این افراد در معرض ابتلا به چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند. مجموعه این عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در شرایط دیابت افزایش می دهد. بنابراین بسیار مهم است که سطح کلسترول در دیابت کنترل شود.

روغن آرگان به دلیل وجود اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع و توکوفرول ها می تواند با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در کاهش خطر ابتلا به عوارض بالا موثر باشد.

  1. روغن آرگان و خاصیت ضد چاقی

پتانسیل ضد چاقی روغن آرگان توسط تحقیقات تایید شده است. چاقی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را 80 تا 85 درصد افزایش می دهد. روغن آرگان در کاهش توده بدنی و کاهش وزن موثر است.

مصرف روغن آرگان، در بیماران دیابتی چاق، مقاومت به انسولین و ناهنجاری های سیگنال دهی انسولین را کاهش می دهد. برای این منظور می توان مصرف منظم روغن آرگان را در یک رژیم غذایی متعادل به همراه سبک زندگی سالم گنجاند.

  1. روغن آرگان باعث تسریع بهبود زخم پای دیابتی می شود

یکی از عوارض شایع در بیماران دیابتی، زخم پای دیابتی است. روغن آرگان به دلیل خواص آنتی اکسیدانی همچنان که در جوان نگه داشتن پوست موثر است، در بهبود سریع زخم ها و به ویژه زخم پای دیابتی نیز مفید واقع می شود.

روغن آرگان و کنترل دیابت

دوز مصرف روغن آرگان

روغن آرگان به روش های مختلف قابل مصرف است. در آشپزی می تواند به عنوان طعم دهنده در سس سالاد، دسرها و همراه با سبزیجات، پلو و ماهی کبابی استفاده شود. همچنین مصرف موضعی آن می تواند نقش سلامتی و آرایشی داشته باشد.

میانگین مصرف روزانه روغن آرگان، 15 گرم است. برای این منظور می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از این روغن را در رژیم غذایی معمول روزانه خود بگنجانید.

مزایای روغن آرگان و دیابت

موارد احتیاط مصرف روغن آرگان

تا به امروز هیچ گزارشی در مورد سمیت روغن آرگان منتشر نشده است. ولی این روغن می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد نماید. البته ماده آلرژن موجود در روغن آرگان با تصفیه حذف می شود.

 با تمام این اوصاف با توجه به تفاوت های فردی و سطح سلامت متفاوت افراد، بایستی شروع مصرف روغن آرگان با مشورت پزشک همراه باشد.

مخلص کلام; دیابت و روغن آرگان

روغن آرگان با اثراتی چون بهبود حساسیت به انسولین، کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، اثرات کاهش وزن و بهبود سریع زخم های دیابتی می تواند کمک موثری در مدیریت دیابت داشته باشد. این روغن همچنین در پیشگیری از دیابت موثر است. با گنجاندن روغن آرگان در رژیم غذایی متعادل تحت نظر پزشک می توانید از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید