صفحه اصلی > آشپزی : راه های تشخیص رب گوجه اصلی از تقلبی

راه های تشخیص رب گوجه اصلی از تقلبی

فهرست مطالب

چکیده :

گوجه فرنگی در زمان قدیم نوعی گیاه زینتی محسوب می شده است و با نام سیب طلایی یا سیب عشق شهرت داشته است. این سبزی مفید سرشار از گلوکز، فروکتوز، ساکاروز، آمینواسیدهای اصلی، اسید سیتریک، بتاکاروتن، لیکوپن، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین c، ویتامین K، مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین C و غیره می باشد. رب گوجه فرنگی یکی از فرآورده های با ارزش گوجه فرنگی می باشد، اما نوع تقلبی آن به وفور در بازار یافت می شود. به همین دلیل ما موضوع این مقاله را به بررسی مشخصات رب گوجه مرغوب اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید.

 برندهای معتبر

یکی از مشخصات رب گوجه اصلی آن است که داری برند معتبر می باشد. برای پرهیز از خرید رب گوجه های بی کیفیت و نامرغوب بهتر است از خرید هرگونه رب گوجه فرنگی فاقد تاییدیه وزارت بهداشت و بسته بندی مناسب خودداری شود. افراد سودجو بدون وجود هیچ نظارتی و با کمک مواد اولیه نامناسب، رب گوجه های تقلبی و بی کیفیت را تولید می کنند که مصرف آن سلامت افراد را تهدید خواهد کرد. به همین جهت برای استفاده از فواید و مزایای سلامتی رب گوجه فرنگی بهتر است از برندهای معتبر و فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای و سوپرمارکت ها نسبت به خرید رب گوجه فرنگی مرغوب اقدام شود. شرکت های تقلبی و غیر مجاز هنگام تولید رب گوجه فرنگی بی کیفیت برای پیشگیری از کپک زدن آن از ترکیبی زیان بار به نام بنزوات سدیم استفاده می کنند. این ترکیب غیر مجاز در بعضی از رب های خانگی نیز مصرف می شود. اما متاسفانه این ماده سمی بوده و برای سلامتی انسان زیان بار است. رب های آلوده به این ترکیب موجب ایجاد ناراحتی های گوارشی، کبدی و سرطان خواهند شد.

 برند معتبر رب

رنگ رب

داشتن یک رنگ قرمزی متعادل، یکی دیگر از مشخصات رب گوجه اصلی به حساب می آید. گرچه ممکن است رنگ رب در خصوص رنگ و لعاب دادن به غذا فاکتور مهمی به شمار آید، اما هیچ کس مایل نیست که رنگ قرمز را جایگزین رب گوجه قرمز کند. بعضی از رب ها نسبت به دیگر رب ها رنگ قرمزی بیشتری دارند به همین جهت باید به رنگ رب دقت شود. اگر این رنگ با رنگ گوجه فرنگی پخته شده، فرق داشت به احتمال زیاد در ترکیب آن مقدار فراوانی رنگ قرمز به کار برده شده است. به همین جهت گفته می شود که رنگ رب گوجه فرنگی می‌بایست نه چندان قرمز و نه چندان ارغوانی و صورتی باشد. برخی از افراد و شرکت های غیرمجاز و متقلب برای رنگدهی به رب گوجه فرنگی از رنگ های غیرمجاز و ممنوعه مدد می گیرند. این در حالی است که مصرف رنگ های غیر مجاز می تواند سلامتی انسان را خدشه دار کند.

رنگ رب سالم

رسیده بودن گوجه مصرفی

رسیده بودن گوجه مصرفی برای تهیه رب، از دیگر مشخصات رب گوجه فرنگی اصلی می باشد. بسیاری از شرکت های متقلب و غیر مجاز برای تولید رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی های سبز و نارس را جایگزین گوجه های رسیده و قرمز می کنند. گوجه های نارس و کال حاوی ترکیب سمی به اسم سولانین می باشند. سولانین برای سلامتی انسان زیان بار است. به همین جهت مصرف آن در تهیه گوجه رب گوجه فرنگی می تواند سلامت انسان را به مخاطره اندازد.

بخوانید : چطور می توان آبمیوه های طبیعی را نگهداری کرد؟

پخش شدن در روغن

از دیگر مشخصات رب گوجه فرنگی اصل آن است که در روغن پخش می شود. به عبارت دیگر هنگام ریختن رب گوجه فرنگی مرغوب درون روغن داغ، رب در روغن پخش می شود. اما هنگامی که رب درون روغن شکل گلوله گلوله به خود می‌گیرد، این نشانه‌ها حاکی از وجود ترکیبات دیگری در رب گوجه فرنگی همچون نشاسته، کدو و غیره به جای گوجه فرنگی می باشد. از سوی دیگر زمانی که رب گوجه فرنگی تقلبی درون روغن ریخته می شود، نقاط سیاه رنگی تولید می شود، این نیز نشان از پایین بودن کیفیت رب و وجود ناخالصی های دیگر در آن می باشد.

پخش شدن رب در روغن

بوی گوجه پخته

از دیگر مشخصات رب گوجه فرنگی اصلی آن است که دارای بوی گوجه فرنگی پخته شده است. اما اگر رب گوجه فرنگی بوهای تند، ماندگی و کهنگی از خود تولید می کنند، قطعاً از کیفیت کمی برخوردار هستند.

دیگر نشانه ها
از جمله دیگر مشخصات رب گوجه اصلی آن است که هنگام ریختن درون سینی و پخش کردن آن، ذراتی همچون چوب، هسته و پوسته در آن مشاهده نمی شود.

یکی دیگر از مشخصات رب گوجه اصلی آن است که فاقد کپک های سفید و کپک های سیاه رنگ می باشد و این موضوع کاملا بدیهی است.
همچنین هرگونه تغییر در عطر، بو و مزه رب گوجه فرنگی می تواند از تقلبی بودن و ناسالم بودن رب گوجه فرنگی خبر دهد.

نتیجه گیری :

گوجه فرنگی در ابتدا به شکل محصولی زینتی در باغچه ها کشت می شد. اما مصرف این سبزی پرخاصیت از قرن نوزدهم میلادی آغاز شد و پس از اتمام جنگ جهانی اول بر میزان استفاده آن افزوده شد، به گونه‌ای که اکنون به شکل خام یا پخته موارد مصرف فراوانی پیدا کرده است. یکی از محصولات جانبی گوجه فرنگی که امروزه در بسیاری از غذاها و خوراکی ها مورد استفاده قرار می گیرد، رب گوجه فرنگی می باشد. نوع سالم و باکیفیت آن می تواند رنگ و طعم خوراکی شما را به راحتی بهبود بخشد، اما نوع تقلبی آن علاوه بر پایین آوردن خروجی کار، می تواند موجب وارد کردن صدماتی به بدن انسان شود. به همین جهت ما در این مقاله به بررسی مشخصات رب گوجه فرنگی اصلی پرداخته ایم. شما نیز برای دانستن این موضوع جالب و کاربردی، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید