سلامتی من
0

نکات مربوط به مصرف انواع پنیر

بازدید 81

چکیده :

یکی از محصولات لبنی مفید پنیر است. پنیر سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مثل ویتامینA، ویتامین B2،ویتامین B12،کلسیم، پروتئین و … است. پنیر در انواع مختلف از سراسر دنیاست و عمدتا از شیر گاو، گوسفند، بز، شتر و گاومیش تهیه می شود. پنیر سالم سرشار از کلسیم، پروتئین و حاوی نمک و چربی کم است. برا آشنایی با انواع پنیر و خواص آنها و اینکه کدام یک از محصولات پنیری را تهیه کنیم توضیحاتی می دهیم که در این مقاله می خوانید.

پنیر موزارلا | پنیر چدار | پنیر فتا | پنیر خامه ای

پنیر موزارلا؛منبع فوق العاده کلسیم

پنیر موزارلا؛منبع فوق العاده کلسیم

یکی از پنیرهای پرطرفدار پنیر موزارلا است. این پنیر ابتدا از شیر گاومیش تهیه میشد ولی در حال حاضر از شیر گاو هم آن را تهیه می کنند. این پنیر سرشار از کلسیم بوده که در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.

پنیر موزارلا حاوی ویتامین های B12 ، B3 ، B7 ، ویتامین B2  که در درمان کم خونی و میگرن پیشگیری کننده است، ویتامین B3 که مواد موجود در آن برای جلوگیری از  بیماری هایی چون دیابت و آرتریت کمک کننده است و سایر مواد و املاح معدنی مفید است.

در کنار همه مزایایی که این پنیر دارد  چون موزارلا حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است ممکن است  مصرف زیاد آن برای قلب مضر بوده و همچنین مشکلات چاقی و اضافه وزن را به همراه داشته باشد. از همین رو توصیه می شود که این پنیر با رعایت اعتدال مصرف شود.

پنیر چدار؛ یکی از سالم ترین پنیرها

 

پنیر چدار پنیری تقریبا سفت ولی  بسیار خوشمزه است. این پنیر از شیر گاو تهیه می شود و حاوی مواد مغذی و ویتامین هایی مثل ویتامین ب۱۲ است. پروتئین زیادی دارد و سرشار از اسیدآمینه های مورد نیاز بدن است.

همچنین ویتامین D موجود در این پنیر برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است. برای تهیه این پنیر بهتر است پنیر جداری خریداری شود که نه زیاد خشک و نه زیاد ترد باشد.

این پنیر همچنین در رنگ های مختلف وجود دارد و چون سفت است می توان آن را به صورت رنده شده در پخت و پز استفاده کرد. همچنین بهتر است برای تهیه این نوع پنیر از نوع کم چرب آن استفاده شود.

پنیر فتا، خوشمزه مکعبی

پنیر فتا، خوشمزه مکعبی

این پنیر یونانی از شیر گوسفند یا بز تهیه می شود. به صورت نمکی و تند است و در غذاهای مختلف می توان از آن استفاده کرد. این پنیر 75 کالری انرژی دارد. همچنین 4 گرم پروتئین و 6 گرم چربی که 4 گرم آن به صورت چربی اشباع شده است.

این پنیر همچنین انواع مختلفی از ویتامین B را داراست و املاحی مثل کلسیم و سدیم را دارد. مصرف متعادل این پنیر می تواند در پیشگیری از بیماری هایی مثل آب مروارید به دلیل دارا بودن ریبوفلاوین، کم خونی، سرطان کبد، سلامت روده، پوکی استخوان و … کمک کننده باشد ولی به دلیل چربی اشباع شده بالایی که دراد مخصوصا در بیماران قلبی باید خیلی با احتیاط مصرف شود.

پنیر خامه ای خوشمزه ای که نباید زیاد مصرف کرد

 

پنیر خامه ای

درست است که پنیر خامه ای بسیار خوشمزه است و هوس برانگیز ولی خامه موجود در آن برای بدن مضرر بوده و توصیه به مصرف آن نمی شود یا اگر مصرف شود به صورت خیلی کم باید از آن استفاده کرد. مصرف زیاد این پنیر به خصوص در زنان باعث ایجاد سرطان پستان در درازمدت شده و برای سلامت بدن مفید نیست.

نتیجه گیری :

پنیر یکی از اجزای خانواده لبنیات است که سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است. پنیر در انواع و طعم های مختلف وجود دارد که در بالا به برخی از آنها اشاره شد. همچنین مصرف انواع پنیر با توجه به ذائقه افراد می تواند متفاوت می شود. به طور کلی هرچقدر پنیر دارای چربی و نمک کمتری باشد بهتر است و طبق گفته کارشناسان و اطباء سنتی بهتر است همراه با گردو مصرف شود.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید