صفحه اصلی > آشپزی : چطور می توان آبمیوه های طبیعی را نگهداری کرد؟

چطور می توان آبمیوه های طبیعی را نگهداری کرد؟

فهرست مطالب

چکیده :

مصرف آبمیوه های طبیعی موجب افزایش انرژی بدن انسان خواهد شد. لذا این نوشیدنی های مفید، مورد نیاز بدن انسان می باشند، چرا که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها برای حفظ سلامتی بدن انسان بسیار مناسب هستند. اما برخی از این ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها نسبت به اکسیژن حساس بوده و بعد از آبگیری دچار خرابی می شوند. به همین جهت ما در این مقاله قصد داریم که شما را با روش های نگهداری آبمیوه های طبیعی بیشتر آشنا کنیم. با آموزش این روش ها شما قادر خواهید بود که آبمیوه های طبیعی را برای مدتی طولانی نگهداری کنید. پس شما نیز برای دانستن چگونگی نگهداشتن آب میوه ها، ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی کنید.

نوع روش آبمیوه گیری

یکی از عواملی که در نگهداری آبمیوه های طبیعی موثر است نوع روش آبمیوه گیری می باشد. دستگاه های متفاوتی برای آبمیوه گیری وجود دارد که هر کدام از آنها روش ها و ویژگی های خاص خود را دارند. انتخاب درست به دستگاه آبمیوه گیری می تواند عمر ماندگاری آبمیوه های طبیعی را افزایش دهد. دستگاه آبمیوه گیری سانتریفیوژ و آبمیوه گیری آهسته از انواع دستگاه های آب گیری میوه ها محسوب می شوند. ما در ادامه شما را با این دستگاه های آبمیوه گیری بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 دستگاه آبمیوه گیری و نگهداری آبمیوه

 آبمیوه گیری سانتریفیوژ

آبمیوه گیری سانتریفیوژ یکی از روش هایی است که برای آبگیری میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دستگاه های آبمیوه گیری موجب افزایش مدت زمان نگهداری آبمیوه های طبیعی خواهد شد. به همین جهت غالب مردم برای آبمیوه گیری به سراغ دستگاه های آبمیوه گیری سانتریفیوژ می روند. چرا که نسبت به دیگر دستگاه آبمیوه گیری کم هزینه تر و آسان تر می باشند. این دستگاه آب میوه را با کمک یک صافی و یک تیغه در قسمت پایین آن و چرخش هزارباره RPM می گیرد. این پروسه سریع چرخشی موجب خروج مایع از پالپ و خمیر مایه میوه خواهد شد. از آنجایی که در این روش آب میوه گیری خیلی سریع اتفاق می افتد، این کار موجب جذب بیشتر هوا توسط آب میوه می شود. جذب هوا توسط آب میوه نیز موجب اکسیداسیون آن شده که این کار عمر نگهداری آب میوه های طبیعی را کمتر از ۲۴ ساعت کاهش می دهد.

آبمیوه گیر سانترفیوژ و نگهداری آبمیوه

آبمیوه گیری آهسته

آبمیوه گیری آهسته نیز از دیگر روش های آبمیوه گیری محسوب می شود. کارکرد این دستگاه آبمیوه گیری آهسته با دستگاه فوق کاملا متفاوت است. چرا که در این روش به جای آن که دستگاه با دوره های چرخشی متناوب موجب خروج آب از میوه شود، با خرد کردن میان صافی و با کمک یک پروانه چرخشی میوه موردنظر را له خواهد کرد. کارکرد پروانه چرخشی همچون چرخ دنده چرخ گوشت می باشد. در این روش هوای کمتری جذب آب میوه می شود در نتیجه به راحتی می توان این آبمیوه را برای مدت طولانی تری نگهداری کرد. دستگاه آبمیوه گیری آهسته انواع مختلفی دارند که آبمیوه گیری آهسته عمودی یکی از آنها می باشد.

ظروف مناسب نگهداری

استفاده از ظروف مناسب از دیگر عواملی است که برای نگهداری آبمیوه های طبیعی بسیار مهم می باشد. بهترین ظروف برای این منظور، استفاده از ظروف شیشه ای می باشد و بطری های آب معدنی یا بطری های یک بار مصرف برای نگهداری آب میوه هاس طبیعی به هیچ وجه مناسب نمی باشند. چرا که برخی از میوه ها اسیدی بوده و در این بطری ها شروع به اکسید شدن می کنند. از سوی دیگر استفاده از بطری هایی که دارای دهانه بزرگ هستند نیز برای نگهداری آبمیوه های طبیعی مناسب تر است. چرا که شستشوی این ظروف و ضدعفونی کردن آنها بسیار آسان تر از دیگر ظروف است. همچنین بهتر است از ظروفی در اندازه های کوچک برای نگه داشتن آب میوه ها استفاده کرد. زیرا آبمیوه های طبیعی هر چقدر زودتر مورد استفاده قرار گیرد، به همان اندازه بهتر است.

ظرف آبمیوه و نگهداری آبمیوه

بهترین شرایط نگهداری

شرایط نگهداری نیز از دیگر نکاتی است که در نگهداری آبمیوه های طبیعی بسیار حائز اهمیت می باشد. بهترین شرایط برای افزایش عمر ماندگاری آب میوه ها، نگه داشتن آنها در فضای بدون هوا و در خلا می باشد. زیرا هوا یکی از فاکتورهایی است که موجب اکسیداسیون آبمیوه ها و خرابی سریع تر آنها می شود. از سوی دیگر آب میوه ها را باید در فضایی سرد همچون یخچال نگه داشت. یکی از راهکارها برای جلوگیری از ورود هوا به آب میوه آن است که ظرف مورد نظر آبمیوه را تا انتها پر کرد و از این طریق از ورود هوا به درون بطری پیشگیری کرد.

دیگر نکات 

دیگر نکات در نگهداری آبمیوه های طبیعی آن است که می توان برای افزایش عمر ماندگاری آب میوه ها مقدار کمی لیمو به آنها اضافه کنید. این کار موجب تولید اسید سیتریک شده که در دوام آب میوه موثر است.

نکته دیگر آن است که میوه ها باید پیش از آب گرفتن، به دقت و کاملا شسته شوند تا از آلودگی کثیف و مواد حشره کش پاک شوند. برای این منظور می بایست میوه ها در مخلوطی از آب و سرکه برای مدت زمان ۱۵ دقیقه به حال خود رها شوند. سپس به دقت شستشو شوند.

بهتر است از خرد کردن میوه ها و سبزیجات پیش از آبگیری آنها خودداری کرد. چرا که این کار موجب پاره شدن دیواره سلولی آنها شده و جذب هوا توسط میوه ها را بیشتر و سریعتر خواهد کرد. در نتیجه اکسیداسیون، تجزیه شدن و خرابی آبمیوه ها نیز سریعتر اتفاق خواهد افتاد.

نتیجه گیری :

میوه ها دارای مقدار فراوانی فیبر، ویتامین و املاح معدنی هستند که مصرف آنها موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و مقاومت نسبت به بیماری ها، ترمیم سریعتر زخم ها، حفظ سلامت پوست و غیره خواهد شد. گرفتن آب میوه، یک روش مناسب برای مصرف این خوردنی های مفید و پرخاصیت می باشد. اما آنچه که در این میان اهمیت دارد آن است که نگهداری آبمیوه های طبیعی چگونه صورت می گیرد که دیرتر دچار خرابی و اکسیداسیون شوند. ما در این مقاله به شما روش های افزایش عمر ماندگاری آبمیوه های طبیعی را آموزش داده ایم. شما نیز برای کسب اطلاعات در خصوص این موضوع کاربردی و مهم، مقاله مفید حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید