صفحه اصلی > آشپزی : چگونه می توانید تشخیص دهید که بدبین هستید؟

چگونه می توانید تشخیص دهید که بدبین هستید؟

فهرست مطالب

چکیده :

شاید شما نیز با افرادی برخورد کرده‌اید که همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند و دائماً انتظار بدترین حالت را دارند حتی در مورد چیزهای کوچک. افرادی که به همه چیز و همه کس بدبین هستند. افرادی که زندگی را هم برای خود و هم برای دیگران سخت و مشکل می کنند. ما در اینجا سعی می کنیم بدبینی و آسیب های ناشی از آن را بیان کرده و راههای مبارزه با آن را بیان کنیم که در ادامه این مقاله می خوانید.

بدبینی چیست؟

بدبینی

طبق تعریف بدبینی نگرشی است که در آن همه چیز خراب می شود و بعید است که خواسته ها یا اهداف مردم برآورده شود. فردی با شخصیت بدبین به سمت دید منفی تر یا بعضاً واقع بینانه نسبت به زندگی متمایل است. از سوی دیگر، افراد خوش بین، مسائل را مثبت تر می بینند.

افراد بدبین معمولاً منتظر نتایج منفی هستند و هنگامی که به نظر می رسد همه چیز خوب پیش می رود مشکوک هستند. خوش بینان انتظار دارند که اتفاقات خوبی بیفتد و در صورتی که زندگی مطابق میل خود پیش نرود، دنبال راه حل دیگر می گردند.

بدبینی ویژگی ای نیست که اکثر مردم آرزوی آن را دارند. این اغلب با منفی گرایی، نگرش «نیمه کامل»، افسردگی و سایر اختلالات خلقی همراه است. با این حال، دوز سالم تفکر منفی لزوماً بد نیست.

در حالی که اغلب به ما می گویند لبخند بزنید، به جنبه های روشن آن فکر کنید و … همیشه عملی، توصیه کننده یا سالم نیست. در واقع، گاهی اوقات کمی بدبینی ممکن است چیز خوبی باشد.

چگونه می توانید تشخیص دهید که بدبین هستید؟

 برخی از علائم عبارتند از:

  • وقتی واقعاً همه چیز درست می شود احساس تعجب می کنید.
  • شما به دنبال خواسته خود نمی روید زیرا فکر می کنید احتمالاً شکست خواهید خورد.
  • شما همیشه بر آنچه ممکن است در یک موقعیت اشتباه پیش برود تمرکز کنید.
  • شما فکر می کنید که خطرات تقریبا همیشه بیشتر از مزایای آن است.
  • شما سندرم تظاهر کننده را تجربه می کنید و توانایی های خود را کم ارزش می شمارید.
  • شما تمایل دارید بیشتر بر نقاط ضعف یا ضعف خود تمرکز کنید تا نقاط قوت خود.
  • شما اغلب از خوش بینی  دیگران اذیت می شوید.
  • شما غالباً با خود منفی صحبت می کنید.
  • شما تصور می کنید که همه چیزهای خوب در نهایت به پایان می رسند.
  • به نظر شما زندگی با وضعیت موجود آسان تر از تغییر اوضاع به سمت بهتر است.

عوارض جانبی بدبین بودن چیست؟

عوارض بدبینی

 بدبین بودن عوارضی دارد که از جمله آنها می توان به موراد زیر اشاره کرد.

خواب ضعیف: ساعت از دوازده و نیم گذشته است و شما سعی می کنید بخوابید، اما مغز شما لیستی از تمام نگرانی های خود را در حال تکرار دارد. اگر مستعد نگرانی بیش از حد هستید، ممکن است با این صحنه آشنا باشید. نگرانی ها و استرس های منفی که  فکر کردن در مورد آنها می تواند از خوابیدن حداقل هفت ساعت جلوگیری کند.

راه حل: یک راه حل سریع این است که روی سناریوی خیالی تمرکز کنید، که مهم نیست اما داستان دارد و در نتیجه توجه شما را منحرف می کند. یک ترفند ساده دیگر این است که ساعت خود را به جهت دیگری بچرخانید تا نتوانید آن را ببینید. تماشای گذراندن دقایق بی خوابی ممکن است باعث ایجاد استرس بیشتر شود، بنابراین بستن چشم ها را دشوارتر می کند.

افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی: طبق گفته کارشناسان داشتن نگرش بدبینانه می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را افزایش دهد و طبق آمارها کسانی که بر اثر بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند نسبت به دیگران بدبین تر هستند. ویژگی های شخصیتی افراد می تواند سلامت جسمانی را بدتر کند. بنابراین  اگر بدبین هستید و مشکلات سلامتی دارید، مراقبت از سلامت جسمانی شما بسیار بسیار مهم می شود.

راه حل: علاوه بر کاهش افکار بدبینانه خوردن یک رژیم غذایی سالم، متعادل، ورزش، کاهش مصرف الکل و ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروقی را کاهش می دهد.

از بین رفتن سلولهای مغزی: وقتی دائماً انتظار بدترین حالت را دارید، مغز شما کورتیزول بیشتری که هورمون اصلی استرس است، ترشح می کند. سطح بالای کورتیزول ترشح شده به دلیل استرس می تواند حجم مغز را کاهش دهد. در واقع، چندین مطالعه نشان داده اند که استرس می تواند نورونهای جدید را در هیپوکامپ مغز، منطقه ای از مغز که به شدت با حافظه، احساسات و یادگیری مرتبط است، از بین ببرد.

راه حل: چون افزایش جریان اکسیژن می تواند به مناطق آرام مغز که در اثر استرس فعال می شوند، کمک کند. یکی از موثرترین روش ها برای انجام این کار ورزش است. اگر برای ورزش کردن خیلی وقت زیادی ندارید هستید، کافی است وقتی شروع به استرس یا نگرانی می کنید فقط دقیقه ورزش کنید.

به عنوان مثال نفس عمیق بکشید، پیاده روی کنید یا آرام بدوید یا حداقل 15 دقیقه مدیتیشن انجام دهید. همچنین می توانید از قدرت جدا شدن خود از هر آنچه که نگران آن هستید، استفاده کنید. وقتی تصمیم می گیرید منبع استرس خود را کنار بگذارید، ممکن است از بازیابی آرامش درونی لذت ببرید.

افسردگی: افکار منفی باعث مرگ زودرس سلول ها مغزی شده و منجر به افسردگی و در نتیجه پیری زودرس می شوند. افراد بدبین به دلیل اینکه ذهن به شدت مشغولی دارند و مدام افکار نگران کننده دارند حالات ناراحتی، خشم و در برخی موارد رفتارهای پرخاشگری از خود نشان می دهند که این حالات به مرور زمان فرد را دچار یاس، ناامیدی، افسردگی  و پیری زودرس می کند.

راه حل: تغییر نگاه به زندگی یکی از آسانترین و در عین حال سخت ترین اقدامات در این زمینه است که بستگی به خود فرد دارد. اینکه قدر داشته های خود را بدانیم و برای کارهای دیگران زیاد حساسیت نشان ندهیم. همچنین نوشتن و تخلیه ذهنی هر آنچه که باعث نگرانی، افکار بد و بدبینی ما میشوند در این گونه موارد می تواند بسیار کارساز و مفید باشد.

نتیجه گیری :

بدبینی یکی از مشکلات روانی است که باعث آسیب رساندن به خود فرد و اطرافیان او شده و نیاز است تا به طور جدی پیگیری و درمان شود تا باعث بروز مشکلات و سختی های زیاد تر نشود. هرچند که خوشبین بودن کامل نیز کاملا خوب نبوده و نیاز است تا کمی بدبین هم باشیم و به اصطلاح اگر افراد بدبین نبودند چتر نجات هیچوقت ساخته نمی شد ولی اگر این مسئله جنبه منفی به خود گرفت با راه کارهایی باید آنها را حل کرد که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم.

منابع :

منبع 1 |  منبع2

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید