صفحه اصلی > آشپزی : کدام دمنوش ها خواص آنتی اکسیدان دارند؟

کدام دمنوش ها خواص آنتی اکسیدان دارند؟

فهرست مطالب

چکیده :

یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت در علم پزشکی، مبحث رادیکال های آزاد و تاثیرات آن بر سیستم های بیولوژیک است. این فاکتور ها موجب وارد کردن صدمات جبران ناپذیری به مولکول های مهمی همچون اسیدهای نوکلئیک، پروتئین ها، لیپیدها و لیپوپروتئین ها می شود. این در حالی است که آنتی اکسیدان ها می توانند موجب حفاظت از سیستم های بیولوژیک در مقابل این فاکتورهای زیان بار شوند. اما از آن جایی که بعضی از گیاهان دارویی خواص آنتی اکسیدانی دارند، ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش ها با خواص آنتی‌اکسیدانی پرداخته ایم. شما نیز برای شناخت انواع چای با ویژگی آنتی اکسیدانی، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

چای سبز

یکی از انواع دمنوش ها با خواص آنتی اکسیدانی، چای سبز می باشد. به گفته مسئول مرکز اطلاع رسانی غذا آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان چای سبز ویژگی آنتی اکسیدانی بسیار فراوانی دارد. مزایای سلامتی چای سبز به وجود ترکیبی به اسم کاتچین باز می گردد. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز در قیاس با دیگر آنتی اکسیدان های مشهور همچون ویتامین E و ویتامین C بسیار عالی تر می باشد. لذا نوشیدن چای سبز می تواند احتمال بروز ناراحتی های مختلف را پایین آورد. به عبارت دیگر نوشیدن چای سبز موجب کاهش ابتلا به ناراحتی های قلبی، سکته، سرطان، مشکلات دهانی و دندانی و غیره می شود. در واقع این چای با داشتن ویژگی آنتی اکسیدانی، می تواند با سلول‌های سرطانی مقابله کرده و از تکثیر این سلول های مضر پیشگیری کند. لذا مصرف این چای موجب کاهش ابتلا به انواع سرطان همچون سرطان پستان، کولون، پوست، پانکراس و معده شود.  

چای بابونه

چای بابونه یکی دیگر از انواع دمنوش ها با خواص آنتی اکسیدانی محسوب می شود. از گذشته‌های دور تاکنون اعتقاد مردم بر این است که مصرف دمنوش بابونه موجب ایجاد احساس آرامش و خواب باکیفیت می شود. البته تحقیقات امروزه نیز موید صحت این مطلب است. دمنوش بابونه با کمک گل های خشک شده این گیاه آماده می شود. این دمنوش ویژگی ضد التهابی دارد و به همین جهت برای درمان بیماری های التهابی مناسب می باشد. بررسی ها حاکی از آن است که بانوانی که در ایام قاعدگی دل پیچه های فراوانی را احساس می کنند، می توانند از این دمنوش برای تسکین دردها و برطرف کردن گرفتگی شکم کمک بگیرند. مصرف این دمنوش همچنین موجب بالا رفتن حجم تراکم استخوان و در نتیجه کاهش بروز پوکی استخوان می شود. از سوی دیگر افرادی که میزان قند خون بالایی دارند یا دیابت دارند، نیز می توانند از این دمنوش برای تنظیم قند خون خود کمک گیرند.

چای بابونه

دمنوش رویبوس

یکی دیگر از انواع دمنوش ها با خواص آنتی اکسیدانی، دمنوش رویبوس می باشد. این چای در سطح جهان با نام چای قرمز یا چای بوته ای قرمز نیز شهرت دارد. چای رویبوس از برگ های گیاهانی که در جنوب آفریقا می رویند، استخراج می شود. این چای حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است و همچنین ویژگی ضدالتهابی دارد. مصرف این دارو برای حفظ سلامت استخوان ها نیز مناسب است. همچنین افرادی که مشکل هضم مواد غذایی دارند، نیز می‌توانند از این چای برای تقویت عملکرد سیستم گوارشی خود استفاده کنند. بررسی‌های صورت گرفته موید این مطلب است که مصرف این چای از بروز چاقی پیشگیری می کند. چای رویبوس برعکس چای سیاه موجب کاهش میزان آهن به دست آورده از گیاهان در بدن می شود. همچنین این چای دارای مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، زینک و منگنز است. البته این میزان عناصر معدنی در چای رویبوس چندان هم زیاد نیست.

دمنوش رویبوس

دمنوش نعناع

یکی دیگر از انواع دمنوش ها با خواص آنتی اکسیدانی دمنوش نعناع است. برخی از افراد برگ های تازه نعنا را درون چای می ریزند. برخی نیز برگ های نعناع را به تنهایی دم می‌کنند، در هر صورت مصرف این دمنوش خوش طعم و خوش عطر و بو موجب بالا بردن قدرت بدنی ورزشکاران، کاهش میزان خستگی، افزایش انرژی بخشی، افزایش نشاط، بهبود عملکرد تنفسی افراد ورزشکار و افراد عادی، آرامش عضله برونشیت، بالا بردن سطح اکسیژن مغز، تازه کردن ذهن، آرام بخشی عضلات، کاهش اثرات سوء هاضمه، کاهش اضطراب، بهبود عملکرد مغز و افزایش هوشیاری می شود.

بخوانید : دمنوش های خون ساز را بشناسیم

چای زنجبیل

چای زنجبیل از جمله دیگر انواع دمنوش ها با خواص آنتی اکسیدانی به شمار می آید. زنجبیل همچنین به عنوان چاشنی غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوشیدن این دمنوش پرخاصیت برای برطرف کردن حالت تهوع به خصوص تهوع صبحگاهی ایجاد شده بر اثر حاملگی، کاهش احساس تهوع به علت حرکت ماشین، کاهش التهاب و احتقان، تسکین درد ایجاد شده به علت تمرین های سنگین ورزشی، درمان آرتروز، تسکین درد دوران پریودی یا قاعدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن، پیشگیری از بروز سرطان، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.  
چای زنجبیل

 چای ترش

چای ترش از جمله دیگر انواع چای با ویژگی آنتی اکسیدانی به حساب می آید. این چای گیاهی خوشرنگ خواص افزایش میزان کلسترول خوب، کاهش میزان کلسترول بد در افراد مبتلا به دیابت، بهبود سلامت کبد، کاهش وزن و لاغری، تقویت سیستم دفاعی بدن، ضد باکتریایی یا آنتی باکتریال را در خود جای داده است.

نتیجه گیری :

گیاهان دارویی غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. مصرف این گیاهان می ‌تواند موجب خنثی شدن فعالیت رادیکال های آزاد در بدن شود، به همین جهت مصرف این گیاهان را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، برطرف کردن بسیاری از ناراحتی ها و پیشگیری از بروز عوارض بیماری ها پیشنهاد می‌کنند. از این گیاهان دارویی میتوان به شکل دمنوش های خوش طعم و خوش عطر و بو استفاده کرد. به همین جهت ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش ها با خواص آنتی اکسیدانی پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع کاربردی و مهم، مقاله مفید حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید