صفحه اصلی > رژیم های غذایی : کدام رژیم های غذایی برای افراد آلزایمری مفیدند؟

کدام رژیم های غذایی برای افراد آلزایمری مفیدند؟

فهرست مطالب

آمارها نشان می دهد بیش از 55 میلیون نفر در سرتاسر جهان مبتلا به آلزایمر هستند و هر ساله حدود 10 میلیون مبتلا به این تعداد افزوده می شود. آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل و یکی از عوامل اصلی ناتوانی و وابستگی در سالمندان است.
بیماری آلزایمر دارای اثرات جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است و علاوه بر فرد مبتلا می تواند خانواده، مراقبان و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

با پیشروی آلزایمر بخش هایی از مغز که زبان، فکر و حافظه را تحت کنترل دارند، دچار اختلال می شود. داروهایی که برای آلزایمر تجویز می شوند تنها اندکی پیشرفت بیماری را به تاخیر می اندازند و مداخلات غیردارویی مثل رژیم غذایی می تواند توسط پزشک توصیه شود.
مطالعات نشان می دهند یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند ذهن را سالم نگه دارد و در نقطه مقابل یک رژیم غذایی نامناسب و ناسالم با تاثیر بر حافظه فرد، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. در این مقاله به ارتباط رژیم غذایی و آلزایمر می پردازیم و در آخر نمونه هایی از غذاهای مضر و مفید برای آلزایمر را معرفی می نماییم.

 

رژیم غذایی و آلزایمر | رژیم غذایی مدیترانه ای و آلزایمر | رژیم غذایی MIND و آلزایمر | رژیم کتوژنیک و آلزایمر | غذاهای مضر | غذاهای مفید

آیا بین رژیم غذایی و آلزایمر ارتباطی وجود دارد؟

رژیم غذایی و آلزایمر

مطالعات بسیاری وجود دارند که تغذیه و عملکرد شناختی را مرتبط دانسته اند. به عنوان مثال رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید شناخته شده است. یکی دیگر از رژیم های غذایی که توسط برخی مطالعات حمایت می شود، رژیم غذایی کتو است اما این رژیم دارای عوارض جانبی بالقوه مضری است.

بخوانید : رژیم غذایی بدون قند چرا و چگونه؟

رژیم غذایی مدیترانه ای و آلزایمر

رژیم غذایی مدیترانه ای که از رژیم های محبوب جهانی است بر مصرف میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل ها، حبوبات، غلات کامل تمرکز دارد و مصرف مرغ و گوشت را محدود می کند. برای طعم دار کردن غذاها نیز بیشتر از ادویه ها استفاده می شود تا نمک.

مطالعه ای در سال 2021 و با هدف بررسی ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای و آلزایمر و بر روی طیفی از شرکت کنندگان که اختلال شناختی نداشتند تا افرادی که دارای اختلال شناختی خفیف بودند، انجام شد. نتایج نشان داد پیروی و پایبندی بیشتر به این رژیم با بهبود حافظه، کاهش تجمع پلاک در مغز و محافظت در برابر آتروفی مغز مرتبط است.

رژیم غذایی MIND و آلزایمر

رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترنه ای و رژیم غذایی DASH  است. رژیم غذایی DASH با هدف کمک به افراد دارای فشار خون بالا طراحی شده است اما برخی پژوهش ها نشان داده اند این رژیم با فواید بالقوه در افراد مبتلا به آلزایمر همراه است و می تواند در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر کمک کننده باشد.

تحقیقات نشان می دهند در افرادی که از رژیم غذایی MIND پیروی می کنند احتمال ابتلا به آلزایمر کاهش می یابد. به طور مثال، مطالعه ای که با حضور حدود 1000 فرد 58 تا 98 ساله در سال 2015 انجام شد، نشان داد پیروی از رژیم MIND در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر موثر است.

رژیم کتوژنیک و آلزایمر

رژیم غذایی کتوژنیک بر مصرف چربی های سالم فراوان، پروتئین کافی و کربوهیدرات کم تمرکز دارد. هدف اغلب رژیم های کتوژنیک کاهش مصرف کربوهیدرات به کمتر از 10 درصد کالری دریافتی روزانه است. این شرایط باعث می شود بدن از چربی به جای گلوکز برای تامین انرژی استفاده نماید.

برخی مطالعات مانند تحقیقی که در سال 2019 انجام شد، احتمال می دهند کتون هایی که با پیروی از رژیم کتوژنیک در بدن تولید می شود در حفظ و تقویت سلول های عصبی و عملکرد مغز موثر هستند.

علاوه بر این کارشناسانی که رژیم غذایی کتو را برای آلزایمر مفید می دانند پیروی از آن را در کاهش تجمع پلاک در مغز و کاهش التهاب (از نشانه های آلزایمر) موثر می دانند.

اما رژیم کتو با وجود فواید بالقوه دارای معایبی چون سخت شدن شریان ها، ایجاد اختلال در عملکرد کبد، سنگ کلیه و کاهش تراکم استخوان هاست. ضمن این که منجر به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می شود.

یکی دیگر از اثرات رژیم غذایی کتوژنیک بر آلزایمر احتمال کاهش مواد مغذی به دلیل کاهش اشتهای فرد است. مجموعه این شرایط باعث رد ادعای مفید بودن این رژیم توسط گروهی دیگر از محققان می شود.

غذاهای مضر برای آلزایمر

رژیم غذایی ناسالم و آلزایمر

رژیم غذایی ناسالم با تحریک تولید سم در بدن موجب ایجاد التهاب و تولید پلاک در مغز و در نتیجه بروز اختلال در عملکرد شناختی می شود. بنابراین پزشکان توصیه می کنند از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید یا آن ها را در رژیم غذایی خود محدود کنید:

  • پنیرهای فرآوری شده مانند پنیر آمریکایی و موزارلا در بدن پروتئین هایی تولید می کنند که با آلزایمر مرتبط هستند.
  • گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون، بیکن و سوسیس باعث تولید چربی هایی در کبد می شوند که برای مغز سمی می باشند.
  • آبجو به دلیل وجود نیتریت می تواند با آلزایمر مرتبط باشد.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید، شکر سفید و امثال آن با افزایش تولید انسولین و ارسال سم به مغز می تواند در ابتلا به آلزایمر موثر باشد.
  • ذرت بو داده ماکروویو دارای ماده شیمیایی به نام دی استیل است که پلاک های آمیلوئید مغز را افزایش می دهد و با آلزایمر مرتبط است.

غذاهای مفید برای آلزایمر

رژیم غذایی سالم و آلزایمر

غذاهای سالمی وجود دارند که حافظه را تقویت و نشان از ارتباط بین رژیم غذایی و آلزایمر دارند. شما می توانید علاوه بر اجتناب از غذاهای مضر برای آلزایمر، مصرف غذاهایی که حافظه را تقویت می کنند را افزایش دهید و از زندگی سالم لذت ببرید. لیست زیر در این زمینه موثر خواهد بود:

  • سبزیجات برگ سبز
  • غلات کامل
  • منابع پروتئین بدون چربی مانند ماهی، مرغ و لوبیا
  • محصولات لبنی
  • ماهی های سردآبی مثل ماهی قزل آلا
  • انواع توت ها
  • میوه های با پوست تیره
  • روغن زیتون
  • قهوه
  • روغن نارگیل بکر فشرده سرد

مخلص کلام; رژیم غذایی مناسب برای آلزایمر

رژیم غذایی و آلزایمر به هم مرتبطند. به گونه ای که مصرف غذاهای ناسالم در یک رژیم نامناسب می تواند بر حافظه و سلامت مغز تاثیر منفی بگذارد و برعکس یک رژیم غذایی سالم می تواند در حفظ سلامت مغز و کمک به افراد آلزایمری موثر باشد. رژیم های مدیترانه ای و MIND دراین زمینه دارای شواهد قوی تری هستند. زیرا مصرف غذاهای سالم و مغذی را ترویج می دهند.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4 | منبع 5

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید