صفحه اصلی > سبک زندگی : چه چیزی برای کبد چرب خوب است؟ + روش‌های پاکسازی کبد چرب

چه چیزی برای کبد چرب خوب است؟ + روش‌های پاکسازی کبد چرب

فهرست مطالب

امروزه، عواملی از قبیل نداشتن برنامه غذایی مناسب و تحرک بدنی باعث می شوند که احتمال ابتلا به بیماری های مختلف افزایش پیدا کند. از رایج ترین انواع بیماری ها می توان به عارضه کبد چرب اشاره کرد. 

به عنوان فردی که این عارضه را دارد، باید به رژیم غذایی تان توجه داشته باشید. شما باید بدانید که چه چیزی برای کبد خوب است و چه مواد غذایی برای این عضو از بدن ضرر دارند. در این مطلب، به شما بیشتر توضیح می دهیم که چه چیزی برای کبد چرب خوب است.

برای پاکسازی کبد چرب چه چیزی خوب است ؟

برای پاکسازی کبد چرب چه چیزی خوب است ؟

یکی از راه های حفظ سلامت بدن، پاکسازی سلول های کبدی است. مسلماً عدم پاکسازی سلول های کبدی می توانید باعث آسیب های جدی دیگری شود. در این بخش، شما را با برنامه غذایی مناسب برای افراد مبتلا به عارضه کبد چرب بیشتر آشنا می کنیم.

  • چربی های اشباع شده را با چربی های غیر اشباع سالم جایگزین کنید. بهتر است که مصرف چربی های مفید مانند دانه کتان، روغن ماهی و … را در برنامه غذایی تان بگنجانید.
  • مصرف غلات کامل، میوه و سبزیجات مفید را برای پاکسازی سلول های کبد چرب فراموش نکنید.
  • نوشیدنی هایی مانند چای سبز و دمنوش خاکشیر را جایگزین نوشیدنی های مضر مانند نوشابه کنید.

مطلب پیشنهادی: برای کبد چرب چی خوبه

چه چیزی برای کبد چرب خوب است؟

آیا می دانید چه چیزی برای کبد خوب است؟ اگر برنامه غذایی خوب و سالمی داشته باشید، کبدتان کمتر آسیب می بیند. در این بخش، لیستی از مواد و ترکیبات مناسب جهت بهبود کبد چرب را برای شما تهیه کرده ایم.

جوشانده خاکشیر برای کبد چرب

مصرف خاکشیر می تواند یکی از راهکار ها برای بهبود سلامت کبد باشد. به منظور تهیه این جوشانده به دو لیون آب جوش و 2 قاشق خاکشیر احتیاج دارید. جوشانده خاکشیر را بهتر است که به صورت ناشتا میل کنید. کسانی که به طور مرتب جوشانده خاکشیر مصرف می کنند، کبد سالم تری دارند. 

در واقع، مصرف جوشانده خاکشیر می تواند به پروسه سم زدایی کبد را کمک کند. پس یکی از راهکار ها برای جلوگیری از تجمع چربی ها در کبد میتواند مصرف جوشانده خاکشیر باشد.

خواص آب زرشک برای کبد چرب

خواص اب زرشک برای کبد چرب

 نوشیدن آب زرشک می تواند به شما در پاکسازی کبد چرب کمک کند. آب زرشک جزو آن دسته از نوشیدنی هایی است که تاثیر مثبتی روی سلامت کبد و صفرا دارد. کسانی که در طول روز آب زرشک می نوشند، احتمالا کمتر دچار التهاب کبد شوند. 

بهترین بازه زمانی برای نوشیدن آب زرشک، صبح ها پیش از مصرف صبحانه است. نوشیدن آب زرشک می تواند منجر به تولید صفرا در کبد شده و از بروز عارضه کبد چرب نیز تا حدی جلوگیری کند.

خواص سمنو برای کبد چرب

گفته میشود مصرف سمنو نیز می تواند روی جلوگیری از بروز التهاب کبد چرب تاثیر مثبت داشته باشد و به دلیل داشتن جوانه گندم، از سلول های کبدی در مقابل رسوب چربی مراقبت کند. اما در این مورد هنوز تحقیقات کاملی انجام نشده است و برای اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری است.

خوردن زردچوبه ناشتا برای کبد چرب

یکی دیگر از مواد مفید برای افراد مبتلا به عارضه کبد چرب، زرچوبه است. زردچوبه، حاوی ماده ای است که به عنوان انتی اکسیدانی قوی شناخته می شود. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و به همین دلیل مصرف آن در پیشگیری از بروز التهاب کبد چرب نقش موثری دارد. 

تحقیقات حاکی از این است که زرچوبه آنزیم های کبدی را کاهش می دهد که باعث کاهش ابتلا به عارضه کبد چرب می شوند. مصرف زردچوبه می تواند باعث تولید صفرا توسط سلول های کبدی شود. اگر می خواهید روشی خانگی برای بهبود سلامت کبد امتحان کنید، مصرف زردچوبه را در برنامه روزانه تان قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم

خوردن آب گرم ناشتا برای کبد چرب

خوردن اب گرم ناشتا برای کبد چرب

برای کبد چه چیزی خوب است؟ برای افراد مبتلا به کبد چرب مصرف آب کافی اهمیت بسیاری دارد و گفته میشود نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا می تواند در کنار سایر روش های درمانی روی بهبود التهاب کبد چرب تاثیر مثبت داشته باشد. به منظور اثربخشی بهتر می توانید به آب جوش مقداری لیمو نیز اضافه کنید تا اثر بخشی آن را روی پاکسازی سلول های کبدی را بیشتر کنید.

خواص گل محمدی برای کبد چرب

ترکیبات موجود در گل محمدی میتوانند در محافظت از سلول های کبدی موثر باشند. همچنین گل محمدی می تواند میزان تجمع چربی ها در سلول های کبدی را تا حدی کاهش دهد. بنابراین، به منظور جلوگیری از عارضه کبد چرب یا بهبود آن می توانید در کنار سایر روش های درمانی جوشانده گل محمدی را نیز مصرف کنید.

چای سبز برای کبد چرب

چای سبز حاوی مقدار زیاد کاتچین است. به همین دلیل، نوشیدن چای سبز می تواند از بروز التهاب کبد چرب جلوگیری کند. در واقع، آنتی اکسیدان های کبد چرب از قبیل فلاونوئیدها و کاتچین ها باعث می شود که کمتر دچار آسیب کبدی شوید.

ماست و سماق برای کبد چرب

ماست و سماق برای کبد چرب

گفته میشود یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز کبد چرب، مصرف مواد غذایی مانند سماق و ماست است و خواص ضد التهابی دارد.اما در این مورد هنوز تحقیقات کاملی انجام نشده است و برای اثبات این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

خوردن سیر برای کبد چرب

یکی از کارهایی که می توانید برای پاکسازی کبد چرب انجام دهید، مصرف سیر است. سیر به علت داشتن ترکیبات حاوی گوگرد در محافظت از سلول های کبدی نقش موثری دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف پودر سیر یا سیر خام می تواند مانع از تجمع چربی در کبد شود.

مصرف سبزیجات برگ دار برای کبد چرب

سبزیجات برگ دار به دلیل داشتن کلروفیل روی پاکسازی و سم زدایی کبد تاثیر مثبتی دارند. در واقع، مصرف سبزیجاتی از قبیل اسفناج، کلم پیچ و گل کلم به صورت پخته و خام می تواند در بهبود عارضه کبد چرب نقش موثری داشته باشد. شما می توانید برای داشتن کبدی سالم تر، سبزیجات برگ دار را به صورت پخته یا خام مصرف کنید.

مصرف زغال اخته برای کبد چرب

زغال اخته از ترکیبات حاوی آنتی اکسیدان ها و سرشار از آنتوسیانین است. مصرف زغال اخته می تواند از سلول های کبدی در مقابل بروز عارضه و التهاب محافظت کند. استفاده از ترکیباتی مانند زغال اخته می تواند در پاکسازی کبد موثر باشد.

سخن آخر

اگر به سلامت کبدتان اهمیت می دهید، باید رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و مصرف مواد غذایی مضر را کنار بگذارید. خاکشیر، سمنو، گل محمدی، آب زرشک، زردچوبه و سیر از ترکیباتی هستند که در جلوگیری از تجمع چربی در کبد نقش موثری دارند. به منظور داشتن کبد چرب سالم تر بهتر است که این ترکیبات را در رژیم روزانه تان بگنجانید.

 با این حال، افراد مبتلا به عارضه کبد چرب بهتر است که از متخصص تغذیه نیز برای تنظیم بهترین برنامه غذایی کمک بگیرند. متخصصین تغذیه با بررسی سایر بیماری هایتان بهترین برنامه غذایی برای شما تنظیم می کنند. پس اگر دچارعارضه کبد چرب شده اید، حتماً رژیم غذایی سالم را با کمک متخصصین تغذیه دنبال کنید.

سوالات متداول

چه حبوباتی برای کبد چرب خوب است؟

حبوباتی از قبیل عدس، نخود فرنگی و لوبیا برای سلامت کبد مفید و لازم هستند.

به منظور بهبود کبد چرب بهتر است که عرقیجاتی مانند کاسنی، خارشتر و شاه تره را مصرف کنید.

جعفری

دیدگاهتان را بنویسید