مجله سلامتی من
0

آیا آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

بازدید 95

آب لیمو یک نوشیدنی است که از مخلوط آب با آب لیموی تازه تهیه می شود و می توان آن را به صورت گرم یا سرد میل کرد. اغلب ادعا می شود که این نوع آب فواید سلامتی مختلفی از جمله بهبود هضم، افزایش تمرکز و افزایش سطح انرژی دارد. همچنین گفته می شود که آبلیمو به کاهش وزن کمک می کند و یکی از نوشیدنی های محبوب بسیاری از رژیم های غذایی است.

کالری آبلیمو | هیدراته ماندن | افزایش متابولیسم | احساس سیری | کاهش وزن | آبلیمو واب معمولی | چگونگی نوشیدن

آب لیمو کالری کمی دارد

آب لیمو به طور کلی یک نوشیدنی بسیار کم کالری است. با فرض اینکه اگر آب نصف لیمو را در یک لیوان آب بریزید، هر لیوان آب لیمو فقط شش کالری دارد، به همین دلیل، اگر جای نوشیدنی‌ های پرکالری مانند آب پرتقال و نوشابه را با آب لیمو جایگزین کنید، این می‌ تواند راهی عالی برای کاهش کالری و کمک به کاهش وزن باشد.

به عنوان مثال، یک فنجان آب پرتقال 237 میلی لیتری حاوی 110 کالری است و یک بطری 0.49 لیتری نوشابه حاوی 182 کالری است . جایگزینی حتی یکی از این نوشیدنی ها در روز با یک لیوان آب لیمو می تواند کالری دریافتی روزانه را 100 تا 200 کالری کاهش دهد، برخی شواهد حتی نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های کم کالری همراه با وعده های غذایی می تواند تعداد کالری کلی مصرف شده در وعده غذایی را کاهش دهد.

در یک مطالعه، 44 زن که ناهار را یا با نوشیدنی حاوی کالری یا نوشیدنی فاقد کالری مصرف کردند، محققان کالری مصرف شده را اندازه گیری کردند، آن ها دریافتند که نوشیدن نوشیدنی های حاوی کالری مانند نوشابه شیرین شده با قند، شیر و آبمیوه همراه با وعده غذایی باعث دریافت کالری بیشتری می شوند.

اگرچه آب لیمو بدون کالری نیست، اما آنقدر کم کالری است که می تواند به کاهش کالری دریافتی کمک کند. لذا لاغری با آبلیمو به راحتی مقدور خواهد بود.

کالری آبلیمو

آبلیمو می تواند شما را هیدراته نگه دارد

نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن یک اصل حیاتی سلامتی است. حفظ هیدراتاسیون کافی در همه چیز از تنظیم دمای بدن گرفته تا بهبود عملکرد فیزیکی ضروری است.

برخی شواهد نشان می دهد که هیدراته ماندن می تواند به کاهش وزن کمک کند. افزایش هیدراتاسیون ممکن است تجزیه چربی ها را افزایش داده و در نتیجه میزان از دست دادن چربی را افزایش دهد.

هیدراته ماندن ممکن است به کاهش احتباس آب که می تواند علائمی مانند نفخ، پف کردگی و افزایش وزن را ایجاد کند، کمک کند.

نوشیدن آب لیمو می تواند متابولیسم را افزایش دهد

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب کافی به طور بالقوه می تواند به افزایش متابولیسم شما کمک کند . هیدراتاسیون خوب عملکرد میتوکندری را افزایش می دهد ( نوعی اندامک موجود در سلول ها که به تولید انرژی برای بدن کمک می کند)، که این منجر به افزایش متابولیسم می شود و ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

در یک مطالعه، 14 شرکت کننده 0.5 لیتر آب نوشیدند، مشخص شد که آب آشامیدنی میزان متابولیسم آن ها را 30 درصد به مدت 30 تا 40 دقیقه افزایش می دهد.

تحقیقات در مورد آب لیمو به طور خاص محدود است، با این حال، از آنجایی که آب عنصر اصلی است، احتمالاً آبلیمو نیز همان مزایای افزایش متابولیسم را مانند آب معمولی دارد.

افزایش متابولیسم با آبلیمو

آبلیمو باعث می شود احساس سیری بیشتری کنید

نوشیدن آب اغلب به عنوان بخشی اساسی از هر رژیم کاهش وزن توصیه می شود، زیرا می تواند بدون افزودن کالری باعث سیری شود. مطالعه ای در سال 2008 به بررسی تأثیر آب بر دریافت کالری در 24 فرد مسن دارای اضافه وزن و چاق پرداخت، این مطالعه نشان داد که نوشیدن 0.5 لیتر آب قبل از صبحانه، تعداد کالری مصرفی در وعده غذایی را تا 13 درصد کاهش می دهد.

نوشیدن آب همراه با غذا باعث کاهش گرسنگی و افزایش سیری در طول وعده غذایی می شود و از آنجایی که آب لیمو کالری کمی دارد و می تواند مانند آب معمولی باعث سیری شود، می تواند راهی موثر برای کمک به کاهش کالری دریافتی باشد.

آب لیمو می تواند سرعت کاهش وزن را افزایش دهد

با توجه به اثرات مفید آبلیمو بر متابولیسم، سیری و هیدراتاسیون، برخی شواهد نشان می دهد که آب (از جمله آب لیمو) می تواند کاهش وزن را افزایش دهد . در یک مطالعه، 48 بزرگسال به دو رژیم غذایی اختصاص داده شدند: یک رژیم کم کالری با 0.5 لیتر آب قبل از هر وعده غذایی و یک رژیم کم کالری بدون آب قبل از غذا بود.

در پایان مطالعه 12 هفته ای، شرکت کنندگان در گروه آب 44 درصد بیشتر از شرکت کنندگان در گروه بدون آب کاهش وزن داشتند، پس مستقل از رژیم غذایی یا ورزش، افزایش مصرف آب می تواند به کاهش وزن کمک کند.

آبلیمو برای لاغری

آب لیمو لزوما بهتر از آب معمولی نیست

آب لیمو فواید بالقوه زیادی دارد، از افزایش هیدراتاسیون گرفته تا افزایش سیری، با این حال، مهم است توجه داشته باشید که این فواید همه از عنصر اصلی آن یعنی آب ناشی می شود. آب لیمو حاوی برخی مواد مغذی است، مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها، اما بعید است که این ها هیچ تاثیری بر وزن شما داشته باشند. علاوه بر این، اثر قلیایی آب لیمو هیچ اثر واضحی بر وزن ندارد، همچنین آب لیمو بخاطر اسیدهایی که دارد ممکن است فوایدی برای جلوگیری از سنگ کلیه نیز داشته باشد.

چگونه آب لیمو بنوشیم

آب لیمو یک نوشیدنی قابل تنظیم است و می توان آن را بر اساس ترجیحات شخصی تهیه کرد. برای افزودن طعم بیشتر به آبلیموی خود، سعی کنید چند ماده دیگر به آن را اضافه کنید، مثلا چند برگ نعناع تازه یا پاشیدن زردچوبه راه های خوشمزه و سالمی برای خوشمزه کردن یک لیوان آب لیمو هستند.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند روز خود را با یک لیوان آب لیموی تازه شروع کنند، اما می توان آن را در هر زمان از روز مصرف کرد، همچنین می توان آن را به صورت گرم مانند چای  و یا با اضافه کردن چند تکه یخ برای نوشیدنی خنک مصرف کرد.

آبلیمو برای کاهش وزن

مخلص کلام; فواید آب لیمو برای کاهش وزن

آب لیمو برای کاهش وزن مناسب است و می تواند سیری را تقویت کرده و از هیدراته ماندن بدن حمایت کند، متابولیسم را افزایش دهد و در نتیجه کاهش وزن را هم افزایش دهد. همانطور که گفته شد، آبلیمو خوشمزه بوده و به راحتی درست می شود، همچنین می توان از آن به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی های کم کالری استفاده کرد، به این ترتیب، به طور بالقوه می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کمک کند.

منابع :

منبع

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید