صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا زردچوبه به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا زردچوبه به کاهش وزن کمک می کند؟

فهرست مطالب

چکیده :

زردچوبه که به عنوان ادویه طلایی نیز شناخته می شود، در غذاهای آسیایی بسیار محبوب است و برای هزاران سال است که بخشی از طب سنتی هند یا آیورودا بوده است. بیشتر خواص زردچوبه را می توان به کورکومین نسبت داد، ترکیبی که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. مطالعات اخیر نشان می دهد که زردچوبه می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا واقعا در کاهش وزن موثر است یا خیر و برای دیدن نتایج لاغری چقدر از آن را باید مصرف کرد که در ادامه این مقاله به این موضوعات اشاره می کنیم.

زردچوبه و کاهش وزن

زردچوبه و لاغری

تحقیقات اخیر نقش زردچوبه را در کاهش وزن بررسی کرده است. در واقع، مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند نشانگرهای التهابی خاصی را که در چاقی نقش دارند را سرکوب کند.

این نشانگرها معمولاً در افراد دارای اضافه وزن یا چاق افزایش می یابد. مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد که این ترکیب ممکن است باعث کاهش وزن، کاهش رشد بافت چربی، کاهش وزن مجدد شود و حساسیت شما به هورمون انسولین را افزایش دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه 30 روزه روی 44 نفر که قبلاً قادر به کاهش وزن نبودند نشان داد که مصرف دو بار مکمل آن در روز با 800 میلی گرم کورکومین و 8 میلی گرم پیپرین منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش وزن می شود. پیپرین ترکیبی در فلفل سیاه است که ممکن است جذب کورکومین را تا 2000 درصد افزایش دهد.

علاوه بر این، مروری بر 21 مطالعه روی بیش از 1600 نفر، مصرف کورکومین را با کاهش وزن، BMI و دور کمر مرتبط دانست. همچنین می توان به افزایش سطح آدیپونکتین هورمونی که به تنظیم متابولیسم شما کمک می کند اشاره کرد.

بخوانید : باید و نبایدهای دارچین و عسل برای لاغری و کاهش وزن

ایمنی زردچوبه و اثرات نامطلوب آن

زردچوبه و اثرات آن

هرچند که کورکومین ماده فعال زردچوبه است و خواص بیولوژیکی قدرتمندی دارد. در طب آیورودا که یک سیستم درمانی سنتی هندی است، زردچوبه را برای انواع بیماری‌ها شامل درد و التهاب مزمن  توصیه می کند ولی مطالعات زیادی برای اثربخشی زردچوبه به عنوان مسکن و شفابخش نیاز است.

به طور کلی، زردچوبه و کورکومین بی خطر در نظر گرفته می شوند. ولی تحقیقات نشان می دهد که مصرف حداکثر 8 گرم کورکومین در روز برای سلامتی خطر دارد. برخی از افرادی که دوزهای زیادی از این ترکیب را مصرف می کنند ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک، حالت تهوع، استفراغ، درد معده، یبوست، بثورات پوستی یا اسهال را تجربه کنند. همچنین، کسانی که شرایط زیر را دارند باید از مکمل های زردچوبه اجتناب کنند:

    اختلالات خونریزی: زردچوبه ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کند که ممکن است باعث مشکلاتی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود.

    دیابت: این مکمل ها ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشند و باعث کاهش بیش از حد قند خون شوند.

    کمبود آهن: زردچوبه ممکن است مانع جذب آهن شود.

    سنگ کلیه: این ادویه سرشار از اگزالات است، ترکیباتی که ممکن است به کلسیم متصل شوند و به تشکیل سنگ کلیه کمک کنند.

توجه داشته باشید که شواهد کافی در مورد بی خطر بودن این مکمل ها در بین زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. بنابراین باید از آنها دوری کنند.

کورکومین همچنین ممکن است با بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد انعقاد، آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی عروقی، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا مکمل های زردچوبه یا کورکومین برای شما مناسب هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

بخوانید : آیا زنجبیل برای کاهش وزن موثر است؟

نحوه استفاده از زردچوبه

نحوه استفاده زردچوبه

زردچوبه به اشکال مختلفی وجود دارد، اگرچه ساده ترین راه برای استفاده از آن به عنوان ادویه پخت و پز است. همچنین در نوشیدنی هایی مانند چای زنجبیل  دمنوش زردچوبه و شیر طلایی که با حرارت دادن شیر، زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه و پودر دارچین تهیه می شود، استفاده می شود.

در غذاهای هندی، زردچوبه معمولاً در چای با فلفل سیاه و سایر مواد مانند عسل، زنجبیل، روغن زیتون و روغن نارگیل مصرف می شود. گفته می‌شود، بیشتر مطالعات انسانی نشان می‌دهد که فواید سلامتی زردچوبه تنها در دوزهای بالاتر، مانند آنچه در عصاره زردچوبه یا مکمل‌های کورکومین یافت می‌شود، دیده می‌شود.

به این دلیل که زردچوبه در مقادیر کم به عنوان ادویه استفاده می شود. علاوه بر این، ادویه حاوی تنها 2 تا 8 درصد کورکومین است در حالی که عصاره ها تا 95 درصد کورکومین را تشکیل می دهند.

ممکن است بخواهید مکملی را انتخاب کنید که شامل فلفل سیاه باشد، زیرا ترکیبات آن به طور قابل توجهی جذب کورکومین را بهبود می بخشد. اگرچه هیچ دستورالعمل دوز رسمی برای این مکمل ها وجود ندارد ولی اکثر تحقیقات نشان می دهد که 500-2000 میلی گرم عصاره زردچوبه در روز برای مشاهده مزایای بالقوه آن کافی است.

با این حال، باید از مصرف دوزهای بالای زردچوبه به مدت بیش از 2 تا 3 ماه در یک زمان اجتناب کنید، زیرا ممکن است خطرناک باشد. لازم به ذکر است این گیاه قدرتمند فواید متعدد دیگری مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغزی و بیماری قلبی دارد. به خاطر داشته باشید که پزشک خود را در مورد مکمل هایی که مصرف می کنید، از جمله زردچوبه و کورکومین حتما مطلع کنید.

نتیجه گیری :

زردچوبه یک ادویه محبوب است که با فواید بسیاری از جمله سلامت قلب و مغز همراه است. در حالی که زردچوبه نویدبخش کاهش وزن است، ولی قبل از اینکه بتوان آن را برای این منظور توصیه کرد، مطالعات انسانی گسترده‌تری مورد نیاز است. زردچوبه و کورکومین ترکیب فعال آن به طور گسترده ای بی خطر شناخته می شوند، اما در صورت داشتن هر گونه نگرانی باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع :

منیع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید