صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش زردچوبه و خواص آن

دمنوش زردچوبه و خواص آن

فهرست مطالب

زردچوبه در حقیقت نوع ادویه و رنگ غذا به حساب می‌آید که دارای خواص پزشکی فراوانی است. در پزشکی سنتی نواحی آسیایی از این گیاه برای برطرف کردن ناراحتی های گوارشی و کبدی، رفع سنگ کلیه، تسکین درد مفاصل و رفع اختلالات قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

زردچوبه ویژگی ضد میکروبی، ضد انگلی و ضد ویروسی دارد و دارای کورکومین است به همین جهت برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی همچون برای درد مفاصل، بهبود آلزایمر، جلوگیری از ابتلا به سرطان، التیام کولیت زخمی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش میزان کلسترول بد، درمان یوئیت، برطرف کردن مشکلات قلبی و عروقی، رفع مشکلات دیابت و غیره مفید می باشد.

از این رو ما در این مقاله از مجموعه مقالات وب سایت سلامتی من قصد داریم با شما در خصوص فواید دمنوش زردچوبه صحبت کنید. اگر شما هم کنجکاو هستید در مورد مزایای سلامتی این دمنوش بیشتر بدانید، بهتر است این مقاله کاربردی و مفید از مجموعه مقالات سلامتی من را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

دمنوش زرد چوبه; جلوگیری از آلزایمر

یکی از فواید دمنوش زردچوبه جلوگیری از ابتلا به آلزایمر می باشد. مطالعات صورت گرفته مشخص کرده است که زردچوبه به علت داشتن کورکومین مانع از بروز الزایمر نمی شود، البته تحقیقات در مورد علل الزایمز همچنان ادامه دارد. زردچوبه به علت داشتن آنتی اکسیدان از تخریب های آلزایمری پیشگیری می کند. از آن مهمتر این است که بعضی از محققان مشخص کردند که استفاده از زردچوبه موجب کاهش فقدان نشانگر سیناپسی و تجمع آمیلوئیدهایی می شود که در پیشرفت بیماری الزایمر موثر هستند.

زردچوبه موجب کاهش تخریب سلولی، التهاب پلاک هایی می شود که زمینه ساز بروز بیماری آلزایمر و نورودژنراتیو هستند. بیماری دژنراتیو بخش وسیعی از ناراحتی‌ها را در بر می‌گیرد که به شکل مقدمات نورون های مغزی را دچار می‌کند و در حقیقت باعث از بین رفتن این نورون ها خواهد شد.

کورکومین موجود در زردچوبه با کاهش تغییرات پروتئین یا جلوگیری از بروز این تغییرات با تخریب سلولی یا همان بیماری نورودژنراتیو مقابله  خواهد کرد.

الزایمر و فواید دمنوش زردچوبه

دمنوش زرد چوبه; پیشگیری از سرطان

از جمله فواید دمنوش زردچوبه، پیشگیری از ابتلا به سرطان می باشد. چای زردچوبه فواید درمانی فراوان دارد. به عنوان مثال ویژگی ضد التهابی و آنتی اکسیدان موجود در این گیاه از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

موسسات معتبر مشخص کرده اند که چای زردچوبه به علت داشتن کورکومین ویژگی ضد سرطانی دارد و از ابتلا به بروز سرطان پیشگیری می‌کند. در حقیقت زردچوبه رشد تومورها را با مشکل مواجه می‌کند، همچنین از پخش شدن سلول‌های سرطانی ممانعت می‌کند. زردچوبه به علت داشتن کورکومین در کنار شیمی درمانی و پرتودرمانی، راهکاری مناسب برای از بین بردن سرطان به حساب می آید.

سرطان و خواص دمنوش زردچوبه

 زرد چوبه برای التیام کولیت زخمی

التیام کولیت زخمی از جمله دیگر فواید دمنوش زردچوبه به حساب می آید. این ناراحتی نوعی وضعیت مزمن است که تشکیل زخم هایی در قسمت های پایینی مجاری سیستم گوارشی را سبب می شود.

مصرف چای زردچوبه موجب التیام نشانه‌های این ناراحتی خواهد شد. مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص کرده است که بیماران در حال بهبودی در صورت مصرف چای زردچوبه مشکلات کمتری را دچار شده اند.

از گذشته‌های دور تاکنون مصرف زردچوبه برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی سیستم گوارشی مناسب بوده است. به عنوان مثال زردچوبه وضعیت افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشد.

پژوهشی در سال ۲۰۱۲ بر روی موش ها صورت گرفته که مشخص کرد کورکومین موجود در زردچوبه موجب کوتاه کردن زمان تخلیه غذا از معده به روده خواهد شد و در حقیقت به تخلیه معده کمک می کند.

 تاثیر دمنوش زردچوبه در کاهش کلسترول بد

از جمله دیگر فواید دمنوش زردچوبه، کاهش کلسترول بد خون می باشد. کلسترول بد که به LDL شهرت یافته است، سبب ایجاد بیماری های قلبی و سکته مغزی خواهد شد. این در حالی است که مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص کرده است که مصرف زردچوبه می‌تواند باعث کاهش میزان کلسترول بد شود.

بر اساس مطالعاتی که در سال‌های گذشته صورت گرفته است مشخص شده که مصرف مقدار مختصری از چای زردچوبه می‌تواند در پایین آوردن میزان کلسترول و LDL موثر واقع شود و از این طریق از بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی جلوگیری کند.

جلوگیری از مشکلات دیابتی

از جمله دیگر خواص دمنوش زردچوبه برطرف کردن مشکلات دیابتی و پیشگیری از ابتلا به آنها می باشد. هزاران سال پیش تاکنون از زردچوبه برای برطرف کردن مشکلات دیابتی استفاده می شده است. بررسی های مختلف بر روی انسان و حیوان صورت گرفته است که مشخص کرده مکمل های زردچوبه های ویژگی های ضد دیابتی دارند و از بروز مشکلات مزمن مرتبط با شش ها جلوگیری می کند.

بر اساس مطالعات مختلفی که صورت گرفته است مشخص کرده چای زردچوبه علت داشتن کورکومین در برطرف کردن آسم، فیبروز کیستیک، جراحت و سرطان ریه یا بیماری های مزمن انسدادی ریه ای موثر خواهد بود.

دیابت و فواید دمنوش زردچوبه

زرد چوبه برای لاغری

از دیگر خواص دمنوش زرد چوبه تاثیر آن بر لاغری است. زرد چوبه حاوی کورکومین است. کورکومین زرد چوبه عمل سرکوب پاسخ التهابی در سلول های بدن از جمله سلول های لوزالمعده، چربی و ماهیچه ها را انجام می دهد. تاثیر این واکنش می تواند به کاهش مقاومت به انسولین، کاهش سطح قند خون، کلسترول و سایر اختلالات متابولیکی به دلیل اضافه وزن منجر شود.

 با اینکه زردچوبه می تواند رشد بافت چربی را کاهش و سوخت ساز را افرایش دهد، اما منجر به کاهش وزن و لاغری سریع نمی شود. تاثیر زرد چوبه در لاغری آنچنان نیست که تنها با استفاده از آن بتوان کاهش وزن داشت اما می تواند در کنار رژیم غذایی هدف دار و سایر عوامل موثر باشد.

دیگر خواص دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه علاوه بر فواید گفته شده دارای خواص پزشکی دیگری نیز می باشد که از آن جمله می توان به حفاظت از کبد، درمان سنگ کیسه صفرا، درمان مشکلات کبدی، کاهش عوارض مشکلات قلبی و عروقی، درمان سیستم ایمنی بدن و غیره اشاره کرد.

نتیجه گیری :

زردچوبه نوعی ادویه است که در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. این گیاه دارای خواص پزشکی فراوانی است که از آن جمله می‌توان به ضد میکروبی، ضد انگلی، ضد ویروسی، تسکین درد مفاصل، تسکین دردهای قاعدگی، درمان سنگ کلیه و غیره اشاره کرد. میزان مشخصی برای مصرف روزانه این گیاه لحاظ نشده است. اما پژوهش هایی که برای افراد بزرگسال صورت گرفته مشخص کرده که مصرف زردچوبه به میزان ۴۰۰ و ۶۰۰ میلی گرم و در سه نوبت در روز یا مصرف روزانه 3 الی 4 گزم ریشه زردچوبه رنده یا خشک شده برای انسان بلامانع خواهد بود.
بهترین کار برای اطمینان از خالص بودن زردچوبه آن است که خود آن را تهیه کرده و نسبت به رنده کردن ریشه زردچوبه اقدام کرد. استفاده از این گیاهان از ابتلا به سرطان، لاغری، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش میزان کلسترول بد، درمان یوئیت، کاهش عوارض و مشکلات قلبی عروقی و غیره مناسب خواهد شد. اگر شما هم به دنبال شناخت خواص و فواید زردچوبه هستید بهتر است مقاله کاربرد مفید را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید