سلامتی من
0

آیا پاپ کورن انتخاب سالمی برای دیابتی ها است؟

بازدید 117

پاپ کورن اگر به روش صحیح تهیه شود، می تواند برای اکثر افراد یک میان وعده سالم باشد. همچنین ذرت بو داده شده با هوا به دلیل کالری نسبتا پایین و فیبر بالا یک میان وعده های سالم برای افراد دیابتی محسوب می شود.
افراد مبتلا به دیابت برای انتخاب میان وعده ها بایستی نکات دیگری را نیز مد نظر داشته باشند. پاپ کورن اگر چه سالم است، ولی دارای کربوهیدرات است و برای کنترل سطح قند خون باید نوع، روش پخت و اندازه مصرف آن مورد توجه قرار گیرد.
پیروی از رژیم غذایی سالم برای کنترل دیابت و کاهش عوارض آن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و آسیب عصبی بسیار مهم است.
در این مقاله به فواید پاپ کورن برای افراد دیابتی پرداخته ایم.

ارزش غذایی پاپ کورن | پاپ کورن و دیابت | شاخص گلیسمی پاپ کورن | نکات مصرف  پاپ کورن در افراد دیابتی

خوردن پاپ کورن

ارزش غذایی پاپ کورن

یک پیمانه پاپ کورن بو داده شده با هوا و بدون نمک، کالری کمی دارد. همچنین بدون کلسترول است و با محتوای چربی 0.5 گرم در واقع بدون چربی محسوب می شود. این به معنی این است که می تواند یکی از بهترین میان وعده ها برای دیابتی ها باشد.

ذرت بو داده یکی از غلات کامل می باشد و مصرف یک وعده از آن می تواند تقریبا 70 درصد از نیاز روزانه غلات کامل را تامین نماید. ذرت بو داده همانند دیگر غلات کامل دارای فیبر فراوانی است به طوری که میزان فیبر در هر پیمانه از آن کمی بیشتر از 1 گرم است. میزان پروتئین پاپ کورن 1 گرم و کربوهیدرات آن نیز تقریبا 6 گرم می باشد.

مواد مغذی و ویتامین های پاپ کورن به شرح زیر است:

  • ویتامین های A، E، B6
  • اسید پانتوتنیک
  • فولات
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • تیامین

هر وعده از پاپ کورن دارای آهن و میزان کمی کلسیم، فسفر، مس، منیزیم، پتاسیم، منگنز و روی است. پاپ کورن همچنین حاوی بتاکاروتن، زاگزانتین و لوتئین است که در حفظ سلامت چشم بسیار موثر هستند.

هر وعده از ذرت بو داده دارای 300 میلی گرم از ترکیباتی با نام پلی فنول هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که می توانند نقش محافظتی در برابر بیماری هایی مثل سرطان و بیماری های قلبی عروقی داشته باشند.

پاپ کورن و دیابت نوع 2

آیا پاپ کورن برای افراد دیابتی مفید است؟

پاپ کورن دارای شاخص گلیسمی پایینی است، پس باعث افزایش قند خون فرد نمی شود. یکی از فاکتورهایی که افراد مبتلا به دیابت هنگام انتخاب مواد غذایی باید مورد توجه قرار دهند شاخص گلیسمی (GI) است.

ذرت بو داده با عدد شاخص گلیسمی 55 در رده مواد غذایی با GI پایین قرار می گیرد. مصرف پاپ کورن به عنوان یک میان وعده برای افراد دیابتی، نسبت به تنقلات شور و شیرین گزینه سالمی برای مدیریت قند خون و عوارض دیابت است.

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص گلیسمی مقیاسی است که نشان دهنده سرعت ورود قند به جریان خون پس از مصرف غذاهایی است که دارای کربوهیدرات هستند. این شاخص عددی بین 1 تا 100 است. عدد بیشتر به معنی سرعت بالای افزایش قند خون توسط ماده غذایی خاص است.

در حالت کلی دستگاه گوارش آن دسته از مواد غذایی را که GI بیشتری دارند سریعتر هضم می کند و قند آن ها سریعتر وارد جریان خون می شود. این دسته از مواد غذایی در افراد دیابتی به دلیل عدم توانایی بدن در تنظیم قند خون به صورت طبیعی می تواند حالت هیپرگلیسمی ایجاد کند که در نتیجه افزایش بیش از حد قند خون رخ می دهد.

در عوض مواد غذایی با GI پایین باعث افزایش تدریجی و آرام قند خون می شوند. رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی پایین می توانند مزیت هایی از جمله بهبود سطح گلوکز و لیپید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و نوع 1 داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای سلامتی این نوع رژیم ها که در نتیجه کنترل اشتها و ایجاد حس سیری طولانی مدت ایجاد می شود، کنترل وزن می باشد.

ما لیست کاملی از مواد غذایی و شاخص گلیسمی آنها را در جدولی گرد آورده ایم می توانید با کلیک روی جدول شاخص گلایسمی مواد دلخواه خود را جستجو کنید.

پاپ کورن و افراد دیابتی 

برای مصرف پاپ کورن در رژیم غذایی دیابت چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟

نکاتی که به آن ها خواهیم پرداخت می تواند در میزان کالری دریافتی فرد مبتلا به دیابت تفاوت قابل توجهی ایجاد نماید و  پاپ کورن را به یکی از میان وعده های مخصوص دیابت تبدیل نماید.

  • اندازه مصرف پاپ کورن برای افراد دیابتی

5 پیمانه ذرت بو داده شده با هوا، دارای چربی کم و حدود 100 تا 150 کالری است. برنامه غذایی فرد تعیین کننده میزان مصرف میان وعده پاپ کورن است و افراد دیابتی که شمارش کالری را برای کنترل دیابت انجام می دهند، نباید بیش از آنچه پزشک متخصص توصیه کرده است میان وعده مصرف نمایند.

برای مدیریت دیابت حتما اندازه وعده ها باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا حتی مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مانند پاپ کورن می تواند در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.

  • روش آماده سازی پاپ کورن برای افراد مبتلا به دیابت

پاپ کورنی که بدون روغن های هیدروژنه و بدون نمک تهیه شود و برای درست کردن آن ها از هوای گرم استفاده می شود، انتخاب سالمتری برای دریافت فواید تغذیه ای ذرت است. افراد دیابتی بایستی از مصرف پاپ کورن هایی که حاوی میزان بالایی چاشنی هستند خودداری نمایند. آن ها برای طعم دار کردن آن می توانند از مواد زیر استفاده کنند:

  • مقدار کمی روغن زیتون
  • ادویه جاتی مثل دارچین، پودر سیر و پودر فلفل قرمز
  • مقدار کمی پنیر کم چرب رنده شده
  • نکات خرید پاپ کورن سالم برای افراد دیابتی

  • اغلب فروشگاه ها سالم ترین نوع پاپ کورن را به صورت دانه های شکفته و نرمی به فروش می رساند که فاقد مواد مضر برای افراد دیابتی از قبیل نمک، روغن و شکر می باشد.
  • همچنین یک انتخاب دیگر می تواند طبخ ذرت بو داده با توجه به سلیقه و نیاز فردی شخص دیابتی باشد. اگر به دنبال یک میان وعده سریع هستید، می توانید پاپ کورن مایکروویو را انتخاب کنید.
  • آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، دقت کافی در مورد محتوای بسته بندی است. چرا که می تواند دارای کره و شکر افزوده باشد. پس باید بسته بندی هایی را انتخاب کنید که بدون نمک و کره و با کالری کم باشد.
  • مصرف ذرت پخته شده برای افراد دیابتی ممنوع است. زیرا آن ها حاوی قند افزوده هستند.
  • مصرف پاپ کورن های کاراملی و شیرین نمی تواند میان وعده سالمی برای افراد دیابتی باشد.

مخلص کلام; پاپ کورن برای افراد دیابتی

پاپ کورن به دلیل محتوای ویتامین ها و مواد مغذی و شاخص گلیسمی پایین می تواند یک میان وعده مناسب برای افراد دیابتی باشد. البته در صورتی که به روش سالم تهیه شود و به اندازه ای مصرف شود که باعث حالت هیپرگلسیمی در فرد نشود.

منابع :

منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید