صفحه اصلی > آشپزی : برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی چه باید کرد؟

فهرست مطالب

چکیده :

رب گوجه یکی از چاشنی های اصلی غذای ایرانی به حساب می‌رود. از این فراورده غذایی در طبخ بسیاری از غذاها، کنسروجات و سس ها استفاده می شود. اما کپک زدگی رب گوجه فرنگی یکی از مشکلات عدیده ای است که خانم های خانه دار را آزاده خاطر می کند. کپک ها در حقیقت همان قارچ ها یا ضایعه های غذایی هستند که سلامتی افراد را تهدید می کنند. ایجاد کپک بر روی انواع خوراکی ها همچون رب، ترشی و آبغوره باعث اتلاف درآمد شما خواهد شد. چرا که ماده غذایی حاوی کپک به هیچ وجه قابل مصرف نخواهد بود. اما آیا روشهای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی را می شناسید؟ ما اینجا هستیم تا بهترین راه پیشگیری از کپک زدگی رب گوجه فرنگی را بیان کنیم.

کپک زدگی مواد غذایی

پیش از آنکه به راهکار جلوگیری از خراب و فاسد شدن رب گوجه فرنگی بپردازیم بد نیست که کپک را بشناسیم. کپک با نام دیگر قارچ شناخته می شود. کپک ها دارای رنگ های مختلفی هستند. سبز، سفید، آبی و خاکستری از جمله رنگ های مشاهده شده کپک ها به شمار می آید. کپک ها بافتی کورک مانند، پرزطور و یا نقطه نقطه دارند. این ضایعه های غذایی ظاهر غذا، رنگ و بافت آن را دچار تغییرات می کنند. این میهمان های ناخوانده کوچک می تواند در تضعیف سیستم ایمنی بدن، ایجاد حساسیت یا در ابتلا به سرطان کبد موثر واقع شوند. گرما و رطوبت دو فاکتور حیاتی برای ادامه زندگی کپک ها به شمار می آیند. حال وقت آن رسیده که در خصوص اینکه برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی چه باید کرد صحبت کنیم.

کپک زدگی رب

راهکار جلوگیری از کپک زدن

همان طور که گفته شد محیط های گرم و مرطوب محیط های دلچسبی برای رشد، تکثیر و گسترش کپک ها محسوب می شوند. لذا دور نگه داشتن رب گوجه فرنگی از گرما و رطوبت عامل نخست برای حفاظت از این فراورده پرمصرف غذایی است.

قاشق خیس؛ اکیداً ممنوع

اگر می خواهید شاهد یک رب کپک زده، خراب و فاسد نباشید به شما توصیه می کنیم که پیش از مصرف قاشق را شسته و خشک کنید. به هیچ وجه سعی در فروکردن قاشق خیس در قوطی رب نکنید. زیرا همین عامل کوچک می تواند همه رب گوجه‌فرنگی شما را فاسد کند. بنابراین می توان اذعان کرد که استفاده از قاشق خشک و تمیز یک راه حل جلوگیری از ایجاد کپک در رب گوجه فرنگی است.

قاش خیس در رب

جوشاندن قوطی رب

جوشاندن قوطی رب گوجه فرنگی پیش از مصرف می تواند مانعی برای کپک زدگی رب گوجه فرنگی شما باشد. این کار را حتماً قبل از باز کردن قوطی رب انجام دهید.

افزودن مقداری روغن

مادربزرگ های ما برای جلوگیری از کپک زدگی رب گوجه فرنگی از روغن استفاده می کردند. در این روش مقداری روغن درون قوطی رب گوجه فرنگی ریخته می شود و به همین آسانی از ایجاد کپک در رب گوجه فرنگی جلوگیری می شود. زیرا روغن از رسیدن اکسیژن به رب گوجه فرنگی جلوگیری می کند. پس اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید که برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی چه باید کرد ما به شما این روش را پیشنهاد می دهیم.

افزودن نمک

افزودن نمک به ظرف حاوی رب گوجه فرنگی می تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از کپک زدگی در رب گوجه فرنگی باشد. حواستان باشد بعد از افزودن نمک به رب گوجه فرنگی دیگر به غذای رب دار نمک اضافه نکنید.

فریز کردن رب

انجماد مواد غذایی می‌تواند ماندگاری آنها را برای مدتی طولانی بالا ببرد. رب گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این روش رب را در کیسه های فریزر بسته بندی کرده سپس داخل فریزر قرار می دهید و هر بار به اندازه نیاز مورد استفاده قرار می دهید. بنابراین منجمد کردن رب گوجه فرنگی می تواند برای این سوال که برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی چه باید کرد پاسخ خوبی باشد.

فریز رب

قرار دادن رب در ظروف متناسب

هر چه ظرف نگهدارنده رب گوجه فرنگی کوچک تر باشد همان اندازه از فساد این فراورده غذایی جلوگیری می شود. به خاطر داشته باشید که حتما از ظرفهای درب دار برای نگهداری این چاشنی خوشمزه استفاده کنید.

نتیجه گیری :

فرآوری مواد غذایی می‌تواند منجر به ایجاد تنوع در خوراکی ها و افزایش عمر ماندگاری آنها شود. تبدیل گوجه فرنگی به رب گوجه فرنگی یکی از این عملیات فرآوری است که گوجه را تبدیل به یک چاشنی خوشمزه و بادوام می کند. البته رب گوجه فرنگی مراقبت‌های خاص خود را دارد چرا که به راحتی می‌تواند کپک زده و غیر قابل استفاده شود. به خاطر داشته باشید که جدا کردن قسمت کپک زده نمی‌تواند شما را از شر این مشکل خلاص کند. چرا که کپک به راحتی به قسمتهای پایین ظرف نفوذ می‌کند و آن را آلوده می‌کند. ما در این مقاله به شما آموزش داده ایم که برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی چه باید کرد؟ به نکات فوق عمل کنید و با خیالی راحت از این چاشنی پرطرفدار در طبخ انواع غذاهای ایرانی و فرنگی استفاده کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5 | منبع6

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید