صفحه اصلی > آشپزی : دمنوش های خون ساز را بشناسیم

دمنوش های خون ساز را بشناسیم

فهرست مطالب

چکیده :

کم خونی هنگامی اتفاق می افتد که هموگلوبین کافی در خون وجود نداشته باشد. وظیفه هموگلوبین کمک به گلبول های قرمز خون در جابجایی اکسیژن از ریه ها به دیگر اندام های بدن می باشد. کم خونی به علل مختلف بروز می دهد که از آن جمله می‌توان به فقر آهن، فقر ویتامین، بیماری های نهفته، بیماری های خونی ارثی، کم خونی آپلاستیک و غیره اشاره کرد. درمان های متعددی برای برطرف کردن کم خونی عنوان شده است. اما یکی از راه های آسان و خانگی در این خصوص استفاده از دمنوش های خون ساز می باشد. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های خوشمزه پرداخته ایم، برای شناخت انواع چای خونساز با ما همراه باشید.

دمنوش آهن دار گزنه

یکی از انواع دمنوش های خون ساز دمنوش گزنه می باشد. این گیاه غنی از آهن و ویتامین  C است. همزمانی وجود آهن و ویتامین c در یک خوراکی به ندرت یافت می شود.  به عنوان مثال عدس حاوی آهن است، اما ویتامین C ندارد. گزنه راهکار طبیعی و زود بازده برای برطرف شدن مشکل کم خونی محسوب می شود. برای برطرف کردن این ناراحتی کافی است که برای مدت چند هفته متوالی هر روز برگ تازه این گیاه مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور برگ های گزنده را درون آب جوش ریخته، صبر می‌کنند تا بعد از گذشت ۱۵ دقیقه دم بکشد. البته می توان پودر گزنه را نیز جایگزین برگ‌های آن کرد. کپسول های گزنه موجود در عطاری های و داروخانه ها نیز برای برطرف کردن این ناراحتی مناسب می باشند.

دمنوش خونساز گزنه و لیمو ترش

یکی دیگر از انواع دمنوش های خون ساز دمنوش گزنه و لیمو ترش می باشد. لیمو ترش خوراکی مفیدی است که مصرف آن موجب پاکسازی و سم زدایی بدن می شود. از سوی دیگر مصرف این خوراکی مفید منجر به افزایش جذب مواد غذایی خواهد شد. لیموترش سرشار از ویتامین C است. پوست لیمو ترش برای تهیه انواع دمنوش ها، دسرها، سس ها و سالاد ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه دمنوش گزنه و لیمو ترش به ۵ قاشق یا به عبارت دیگر ۵گرم گزنه خشک شده، آب لیمو ترش یک لیموترش و یک لیتر آب احتیاج است. برای این منظور یک لیتر آب را جوشانده، سپس حرارت را خاموش می کنند.  بعد گزنه را به آب جوش اضافه می‌کنند و پس از گذاشتن درب ظرف 5 دقیقه صبر می‌کنند تا دمنوش دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و آب یک لیموترش را به آن اضافه می کنند. مصرف این نوشیدنی برای مدت ۱۵ روز موجب افزایش میزان آهن بدن خواهد شد.

دمنوش رزماری برای خونسازی

یکی دیگر از انواع دمنوش های خون ساز، دمنوش رزماری می باشد. رزماری غنی از آهن بوده و همچنین برای برطرف کردن نفخ بیش از حد و ناراحتی های معده بسیار موثر است. به عبارت دیگر مصرف این دمنوش علاوه بر برطرف کردن کم خونی، برای تقویت دستگاه گوارش نیز مناسب است. این دمنوش همچون دیگر دمنوش ها تهیه می شود. البته استفاده از برگ های تازه رزماری به مراتب بهتر از استفاده از چای کیسه ای رزماری می باشد.

دمنوش رزماری و کم خونی

دمنوش خونساز افسنتین

از جمله دیگر انواع دمنوش های خونساز، دمنوش افسنتین است. برای تهیه این دمنوش کافی است که گیاه افسنتین را درون آب جوش ریخته تا کاملاً بجوشد، بعد آن را صاف کرده و به همراه عسل یا دیگر شیرین کننده ها میل می کنند. برای گرفتن تاثیر بهتر می بایست این دمنوش قبل از مصرف شام و قبل از مصرف نهار به میزان یک لیوان مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این دمنوش برای مدت دو ماه خروجی بسیار خوبی خواهد داد.

دمنوش افسنتین و کم خونی

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع یکی دیگر از انواع دمنوش های خونساز به شمار می آید. نعناع گیاهی پرکاربرد است که به علت فواید دارویی آن شهرت پیدا کرده است. مصرف این گیاه موجب تسریع گوارش و کاهش احساس سنگینی پس از صرف غذاهای سنگین می شود. از سوی دیگر مصرف این گیاه پرخاصیت در برطرف کردن کم خونی نیز بسیار موثر است. چرا که حاوی مقادیر فراوانی آهن است و به همین جهت استفاده از نعناع یک ساعت پیش از صرف غذا بسیار عاقلانه است. برای تهیه این دمنوش کافی است که از برگ های تازه آن استفاده کنید و حداقل روزانه دو مرتبه مورد استفاده قرار گیرد.

دمنوش خونساز رازیانه

دمنوش رازیانه یکی دیگر از انواع دمنوش های خونساز به حساب می آید. برای تهیه دمنوش این ریشه های سفید کافی است که ۳۰ گرم از برگ های رازیانه را به همراه یک لیتر آب همچون روش های فوق دم کرد. البته باید در نظر گرفت که از آنجایی که رازیانه دارای هورمون های زنان است، مصرف آن برای آقایان مناسب نخواهد بود. از سوی دیگر بهتر است از استفاده این گیاه در دوران قاعدگی اجتناب شود.

دمنوش دارچین

دمنوش دارچین یکی دیگر از انواع دمنوش های خون ساز عنوان شده است. برای تهیه این به دمنوش دو چوب دارچین و یک پیمانه آب احتیاج است. برای این منظور پس از جوشاندن آب، چوب های دارچین را به آن می افزایند. سپس این دمنوش را برای مدت چند دقیقه به حال خود رها می کند و بعد شعله را خاموش می کند. پس از سرد شدن، این دمنوش آماده مصرف می باشد.

دمنوش یونجه

یکی دیگر از انواع دمنوش های خون ساز دمنوش یونجه می باشد. این گیاه دارویی خون ساز به شکل دمنوش یا عرق مصرف می شود. برای تهیه دمنوش کافی است که این گیاه را خریداری کرده و همچنین دیگر روش ها دم کرد. عرق یونجه نیز در عطاری ها موجود می باشد و می توان آن را خیلی راحت تهیه و مورد استفاده قرار داد.

دمنوش یونجه و کم خونی

نتیجه گیری :

آنمی یا کم خونی ناراحتی است که بسیاری از افراد در سطح دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند. برای بروز این مشکل دلایل متفاوتی عنوان شده است، اما رایج ترین علت آن ناتوانی در جذب ماده معدنی آهن می باشد. برای برطرف کردن کم خونی یا آنمی روش های متفاوت عنوان شده است که در این میان استفاده از دمنوش ها، آسان ترین و سالم ترین راه درمان محسوب می شود. دمنوش های متعددی برای برطرف کردن این ناراحتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دمنوش گزنه، دمنوش دارچین، دمنوش نعنا، دمنوش زعفران، دمنوش یونجه، دمنوش رزماری و غیره اشاره کرد. ما در این مقاله نگاهی به انواع دمنوش های خونساز داشته ایم. شما نیز برای کسب اطلاعات در خصوص نوشیدنی های آهن دار، مقاله جذاب حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید