صفحه اصلی > سبک زندگی : نکات مصرف بستنی در کودکان

نکات مصرف بستنی در کودکان

فهرست مطالب

چکیده :

از بستنی می توان به عنوان یکی از خاطرات خوشمزه تابستانی علی الخصوص برای کودکان نام برد. ذوق خرید و خوردن بستنی قیفی، چوبی، یخی و … تقریبا در خاطرات کودکی همه ما وجود دارد. علاقه بسیار زیاد کودکان و حتی بزرگسالان به خوردن بستنی سبب شده تا این خوشمزه تابستانی در طعم ها و رنگ های مختلف تولید و عرضه شود. اینکه کدام بستنی برای کودک خوب است و از چه زمان و به چه صورت باید آن را مصرف کنند نیازمند یک سری نکات است که والدین باید بدان توجه کنند. در ادامه با ماه همراه باشید.

از چه سنی کودک بستنی مصرف کند؟

سن مصرف بستنی کودک

مصرف لبنیات و بستنی را می توان بعد از یک سالگی کودک شروع کرد. هرچند که برخی از کارشناسان، توصیه به خوردن بستنی بعد از سه سالگی کودک نیز می کنند.

در واقع قبل از یک سالگی کودک به دلیل اینکه کودک سیستم بدنی ضعیفی دارد، قادر به هضم مواد غذایی استفاده شده در بستنی و شیر گاو نیست و باید از دادن آن به کودک خودداری شود.

کدام بستنی برای کودک خوب است؟

بستنی مناسب

بستنی که برای کودکان استفاده می شود نیازمند این است که حتما پاستوریزه باشد. تا حد امکان دارای بسته بندی مناسب بوده و از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود. والدین باید از خرید بستنی های خیابانی و بستنی هایی که دارای  رنگ ها و افزودنی های غیر مجاز هستند خودداری کنند.

بستنی های یخی نیز به دلیل استفاده از طعم دهنده ها و رنگ دهنده هایی که در آنها استفاده می شود به هیچ عنوان برای کودک مناسب نبوده و تا قبل از 6 سالگی کودک باید از مصرف آن خودداری شود.

مضرات بستنی برای کودک کدامند؟

هرچند که خوردن بستنی به دلیل شیر و مواد استفاده  شده در آن برای کودکان مفید است اما از مصرف زیاد آن باید خودداری شود. قند و کالری بالای موجود در بستنی سبب چاقی در کودکان شده و خوردن بیش از 2 الی سه قاشق مرباخوری در روز توصیه نمی شود.

برخی بستنی ها نیز به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در آن، باعث پوسیدگی دندان در کودکان می شود. در کودکان دیابتی نیز مصرف بستنی باید محدود شده و با توجه به قند خون کودک تنظیم و مصرف شود.

همچنین سردی و طبع سرد موجود در بستنی در کودکانی که دچار سرماخوردگی یا حساسیت هستند به دلیل تماس با مخاط گلوی کودک باعث ایجاد حساسیت و سردرد در آنان شده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. برای جلوگیری از مصرف زیاد بستنی در کودکانی که علاقه زیادی به آن دارند می توان از جایگزین های مناسب مثل اسموتی میوه، ماست میوه، دسر میوه  و … استفاده کرد.

نتیجه گیری :

هرچند که بستنی برای کودکان بسیار جذاب و هوس برانگیز است و کودکان آن را بسیار دوست دارند ولی والدین باید در مصرف کودک خود ،کنترل های لازم را داشته باشند. مصرف بیش از حد بستنی به دلیل داشتن فروکتوز باعث ایجاد چربی در کبد می شود و برای سلامتی کودک مضر است.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید