صفحه اصلی > آشپزی : چطور با دمنوش خانگی حساسیت فصلی را رفع کرد؟

چطور با دمنوش خانگی حساسیت فصلی را رفع کرد؟

فهرست مطالب

چکیده :

حساسیت یا همان آلرژی بهاره که به علت واکنش بدن بدن نسبت به آلرژن‌ها یا محرک های حساسیت زا به وجود می آید، موجب بروز ناراحتی‌هایی برای انسان خواهد شد. عوامل حساسیت غذایی که منجر به بروز آلرژی های فصلی می شوند، همان گرده درختان، گرده گل ها، گرد و غبار، پوست حیوانات، بزاق گربه، کپک و غیره هستند. هر چند که آلرژی های فصلی به عنوان یک بیماری جدی محسوب نمی شوند، اما می تواند کیفیت زندگی روزمره را مختل کنند. یکی از درمان های خانگی و موثر برای برطرف کردن حساسیت های فصلی، دمنوش های خانگی می باشد. ما در این مقاله به معرفی انواع دمنوش های ضد حساسیت پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

دمنوش زنجبیل برای حساسیت

دمنوش زنجبیل یکی از انواع دمنوش های ضد حساسیت محسوب می شود. زنجبیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و عملکردی مشابه آنتی هیستامین طبیعی خواهد داشت. زنجبیل با داشتن ویژگی ضد التهابی قوی، تورم و التهاب بینی و سایر نشانه های حساسیت را برطرف می کند. برای این منظور یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را با یک فنجان آب مخلوط کرده و برای حدود پنج دقیقه می جوشانند. بعد با کمک یک صافی آن را صاف کرده و مقدار مختصری شیرین کننده طبیعی همچون عسل و مقداری آب لیمو ترش به آن می افزایند. سپس به شکل گرم میل می‌کنند. استفاده روزانه از این دمنوش برای ۲ الی ۳ مرتبه در روز می‌تواند در بهبود آلرژی های فصلی بسیار موثر باشد. همچنین می توان چند تکه زنجبیل را آغشته به نمک آغشته کرد و چند مرتبه در روز آن را جویید. این کار نیز به برطرف کردن آبریزش بینی، سرفه و سردرد کمک می کند.

چای زنجبیل و حساسیت فصلی

دمنوش گزنه ضد حساسیت

یکی دیگر از انواع دمنوش های ضد حساسیت دمنوش گزنه می باشد. این گیاه، درمان خانگی بسیار مفیدی برای برطرف کردن آلرژی های فصلی می باشد.  چرا که گزنه حاوی نوعی آنتی هیستامین طبیعی است و مصرف آن در کاهش التهاب مجاری تنفسی فوقانی، برطرف کردن گرفتگی بینی، سرفه، عطسه و خارش بسیار موثر است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری از برگ های خشک این گیاه را با یک فنجان آب داغ ترکیب کرده و برای حدود ۱۰ دقیقه دم می کنند. سپس آن را از صافی گذرانده و به همراه مختصری عسل یا سایر شیرین کننده های طبیعی میل می کنند. مصرف ۲ الی ۳ مرتبه از این دمنوش در طی روز می تواند موجب کاهش نشانه های حساسیت شود. در صورت در دسترس نبودن برگ گزنه می توان از کپسول های این گیاه نیز برای برطرف کردن این ناراحتی استفاده کرد.

چای بابونه ضد آلرژی

چای بابونه از جمله دمنوش های ضد آلرژی محسوب می شود. بابونه دارای آنتی اکسیدان و آنتی هیستامین های طبیعی می باشد. برای برطرف کردن مشکل حساسیت های فصلی دو قاشق چایخوری از این گیاه را با یک فنجان آب داغ ترکیب کرده و برای حدود ۵ دقیقه دم می کنند. بعد آن را از صافی گذرانده و به همراه لیموترش و عسل میل می کنند. مصرف سه الی چهار مرتبه از این دمنوش در طی روز برای حدود ۲ الی ۳ روز می تواند به برطرف کردن حساسیت های فصلی کمک کند. همچنین می توان یک مشت گل بابونه را به مقداری آب اضافه کرده، سپس درب ظرف را گذاشته گذاشته و برای حدود ۵ دقیقه بجوشاند. بخور این محلول برای حدود ۱۰ دقیقه می توانند در برطرف کردن حساسیت های فصلی موثر باشد.

چای بابونه و حساسیت فصلی

چای زردچوبه ضد حساسیت

چای زردچوبه نیز از دیگر دمنوش های ضدحساسیت شمرده می شود. زردچوبه دارای کورکومین است. این ترکیب در حقیقت ماده شیمیایی گیاهی بوده که عملکردی مشابه آنتی اکسیدان دارد. زردچوبه با داشتن ویژگی ضدالتهابی در کاهش حساسیت های بهاری بسیار  موثر است. مصرف این گیاه موجب ریشه کن کردن محرک های حساسیت زا از بدن می شود. برای این منظور یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به همراه یک لیوان شیر گرم ترکیب کرده و دو مرتبه در روز برای حدود یک الی دو هفته میل می کنند. مصرف چای زردچوبه موجب شل شدن موکوس ها در بدن می شود. از سوی دیگر این دمنوش به سیستم ایمنی بدن قدرت می بخشد. علاوه بر این می توان ترکیبی از ۶ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و عسل را نیز تهیه کرد و دو مرتبه در روز و در هر مرتبه یک قاشق چای خوری نوش جان کرد.

چای سبز

چای سبز از جمله دیگر دمنوش های ضدحساسیت محسوب می شود. این خوراکی مفید سرشار از کوئرستین است. این ماده گیاهی از بدن انسان در مقابل محرک ها حفاظت می کند. همچنین چای سبز سرشار از رنگدانه است و وجود این رنگدانه ها موجب کاهش عکس العمل نسبت به گرده گل ها، گرد و غبار و موهای حیوانات می شود.

چای رویبوس

یکی دیگر از دمنوش های ضدحساسیت چای رویبوس می باشد. چای رویبوس با نام دیگر چای قرمز شهرت دارد. این چای دارای تعدادی ترکیبات طبیعی است که از افزایش حساسیت پیشگیری می کند. این ترکیبات شامل بیوفلاونوئیدهایی همچون روتین و کوئوستین می باشند. استفاده از این چای به صورت منظم موجب کمک به متابولیسم محرک ها و تسکین نشانه های حساسیت همچون تحریکات پوستی می شود.

چای رویبوس و حساسیت فصلی

چای نعناع فلفلی 

یکی دیگر از انواع دمنوش های ضد حساسیت ها چای نعناع فلفلی می باشد. این گیاه در حقیقت به عنوان یک ضد احتقان در بدن انسان عمل می کند. این گیاه خاص آنزیم های ضد التهابی را در بدن ترشح می کند. آنزیم های ضد التهابی نیز عملکردی مشابه با هیستامین دارند و عکس العمل ایمنی بدن نسبت به محرک ها را کاهش می دهند.

نتیجه گیری :

شروع فصل بهار اغلب با آلرژی های فصلی همراه است. حساسیت های بهاره با سرفه، عطسه، آبریزش بینی، خارش در ناحیه گلو و سایر نشانه ها بروز می دهد و موجب به چالش کشاندن کارهای روزمره افراد می شود. در حقیقت در حساسیت فصلی، سیستم ایمنی بدن برای مقابله با گرده ها عکس العمل نشان می دهد. البته راهکارهای آسانی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دمنوش های خانگی اشاره کرد. دمنوش زنجبیل، چای سبز، چای رویبوس، چای زردچوبه، چای شیرین بیان، دمنوش بادرنجبویه، چای نعناع فلفلی و غیره از جمله دمنوش خانگی موثر برای برطرف کردن حساسیت محسوب می شوند. ما در این مقاله به معرفی انواع دمنوش های ضدحساسیت پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات در خصوص این موضوع کاربردی، مقاله جذاب حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید