صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : تاثیر ژنتیک و محیط بر چاقی

تاثیر ژنتیک و محیط بر چاقی

فهرست مطالب

چکیده :

همه ما افرادی را می شناسیم که می توانند بستنی، کیک و هر چیز دیگری که می خواهند بخورند و باز هم چاق نشوند و در عوض افرادی دیگر هستند که هر چقدر هم غذای کمی می خورند باز هم وزنشان افزایش می یابد. به نظر شما علت این چاقی چیست؟ چه چیزی به یک فرد اجازه می دهد که بدون تلاش و حرکت زیاد، لاغر بماند اما دیگری برای از دست دادن چربی و کاهش وزن باید تلاش کند! در ادامه با ما همراه باشید

وزن به چیزی بستگی دارد؟

وزن شما به تعداد کالری مصرفی، تعداد کالری ذخیره شده و میزان سوزاندن آن بستگی دارد، اما هر یک از این عوامل تحت تأثیر ترکیبی از ژن ها و محیط هستند. هر دو می توانند بر فیزیولوژی شما (مانند سرعت کالری سوزی) و همچنین رفتار شما (مثلاً انواع غذاهایی که برای خوردن انتخاب می کنید) تأثیر بگذارند، تعامل بین همه این عوامل از لحظه لقاح شما شروع شده و در طول زندگی شما ادامه می یابد.

دلایل وزن اضافی

تعادل کالری

تعادل کالری ذخیره شده و سوزانده شده به ترکیب ژنتیکی، سطح فعالیت بدنی و انرژی مصرفی شما در زمان استراحت (تعداد کالری هایی که بدن شما در حالت استراحت می سوزاند) بستگی دارد. اگر به طور مداوم تمام کالری هایی را که در طول روز مصرف می کنید بسوزانید، وزن خود را حفظ خواهید کرد، و اگر انرژی (کالری) بیشتری نسبت به مصرف انرژی، مصرف کنید، وزن اضافه خواهید کرد.

کالری اضافی در سراسر بدن شما به عنوان چربی ذخیره می شود، بدن شما این چربی را در سلول های چربی تخصصی (بافت چربی) ذخیره می کند. اگر غذای مصرفی خود را کاهش دهید و کالری کمتری نسبت به کالری که می سوزانید مصرف کنید، یا اگر بیشتر ورزش کنید و کالری بیشتری بسوزانید، بدن شما مقداری از ذخایر چربی را کاهش می دهد، و در نهایت هنگامی که این اتفاق افتاد، سلول های چربی همراه با دور کمر شما کوچک می شوند.

تاثیر ژنتیک بر چاقی

تأثیرات ژنتیکی

تا به امروز، بیش از 400 ژن مختلف در علل اضافه وزن یا چاقی دخیل بوده‌اند، اگرچه به نظر می ‌رسد تعداد انگشت شماری از آن ‌ها نقش اصلی داشته باشند. ژن ها به طرق مختلف در علل چاقی نقش دارند، مانند: تأثیر بر اشتها، سیری (حس سیری)، متابولیسم، میل به غذا، توزیع چربی بدن و تمایل به استفاده از غذا خوردن به عنوان راهی برای مقابله با استرس.

قدرت تأثیر ژنتیکی بر اختلالات وزنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تحقیقات نشان می دهد که برای برخی افراد، ژن ها تنها 25 درصد از استعداد اضافه وزن را تشکیل می دهند، در حالی که برای برخی دیگر تأثیر ژنتیکی 70 تا 80 درصد است.

چاقی ژنتیکی

چه مقدار از وزن شما به ژن شما بستگی دارد؟

اگر بیشتر یا همه ویژگی های زیر را داشته باشید، احتمالاً ژن ها نقش مهمی در چاقی شما دارند:

  • شما در طول زندگی خود اضافه وزن داشته اید.
  • یک یا هر دو والدین شما یا چند تن دیگر از خویشاوندان خونی شما به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند. اگر هر دوی والدین شما چاقی داشته باشند، احتمال ابتلا به چاقی در شما به 80 درصد می رسد.
  • حتی زمانی که فعالیت بدنی خود را افزایش می دهید و ماه ها به یک رژیم غذایی کم کالری پایبند هستید، نمی توانید وزن کم کنید.

اگر بیشتر یا همه ویژگی ‌های زیر را داشته باشید، احتمالاً ژن‌ های شما سهم کمتری دارند:

  • شما نسبتاً اضافه وزن دارید، اما با پیروی از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی معقول می توانید وزن کم کنید.
  • در طول زندگی اضافه وزن زیادی نداشته اید.
  • در طول فصل تعطیلات، پس از تغییر عادات غذایی یا ورزش، یا در مواقعی که مشکلات روانی یا اجتماعی را تجربه می کنید، وزن کم شده را دوباره به دست می آورید.

 این شرایط نشان می دهد که شما استعداد ژنتیکی برای افزایش وزن دارید، اما آنقدر زیاد نیست که نتوانید با کمی تلاش بر آن غلبه کنید.

ژن چاقی

علل محیطی چاقی

عوامل ژنتیکی نیروهای درون شما هستند که به افزایش وزن یا اضافه وزن شما کمک می کنند، و عوامل محیطی نیروهای بیرونی هستند که به این مشکلات کمک می کنند، آن ها شامل هر چیزی در محیط ما می شوند که ما را به خوردن بیش از حد یا ورزش کم وادار می کنند. کارشناسان بر این باورند که عوامل محیطی، نیروی محرکه علل چاقی و افزایش چشمگیر آن هستند.

تأثیرات محیطی خیلی زود، حتی قبل از تولد شما وارد عمل می شود، محققان این مواجهه های درون رحمی را “برنامه ریزی جنینی” می نامند، مثلا احتمال اضافه وزن نوزادان مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند نسبت به آن هایی که مادرشان سیگار نمی‌کشیدند بیشتر است. همین امر در مورد نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت متولد می شوند نیز صدق می کند. محققان بر این باورند که این شرایط ممکن است به نحوی متابولیسم کودک در حال رشد را به گونه ‌ای تغییر دهد که در مراحل بعدی زندگی خود را نشان دهد.

بسیاری از ویژگی های زندگی مدرن باعث افزایش وزن می شود، به طور خلاصه، محیط امروزی ما را تشویق می کند که بیشتر بخوریم و کمتر ورزش کنیم و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می ‌دهد جنبه‌ های گسترده‌ تری از شیوه زندگی ما، مانند میزان خوابیدن، سطح استرس ما، و سایر عوامل روان‌شناختی، می ‌توانند بر وزن نیز تأثیر بگذارند.

مشکل تلویزیون ( تنقلات و تحرک کم)

تحقیقات نشان می دهد که افراد دارای اضافه وزن و چاقی نسبت به افراد با وزن طبیعی زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون و بازی ‌های ویدیویی می‌کنند. تماشای تلویزیون بیش از دو ساعت در روز نیز خطر اضافه وزن را در کودکان، حتی در سنین سه سالگی، افزایش می دهد. بخشی از مشکل ممکن است این باشد که مردم به جای ورزش کردن یا انجام فعالیت های دیگری که کالری بیشتری می سوزانند، تلویزیون تماشا می کنند، اما تبلیغات مواد غذایی نیز ممکن است نقش مهمی داشته باشد. متوسط ​​یک ساعت برنامه تلویزیونی حدود 11 آگهی تبلیغاتی غذا و نوشیدنی را نشان می دهد که مردم را به خوردن تشویق می کند و مطالعات نشان می دهد که خوردن غذا در جلوی تلویزیون افراد را به خوردن کالری بیشتر و به ویژه کالری بیشتری از چربی تحریک می کند.

چاقی با خوردن جلوی تلویزیون

رابطه خواب و افزایش وزن

تحقیقات نشان می دهد که هر چه کمتر بخوابید، احتمال افزایش وزن بیشتر می شود. کمبود خواب کافی، باعث اختلال در هورمون هایی می شود که گرسنگی و اشتها را کنترل می کنند و می تواند یکی دیگر از دلایل چاقی باشد. در یک مطالعه ای که در سال 2004 انجام شد، محققان دریافتند افرادی که کمتر از 8 ساعت در شب می خوابند، نسبت به افرادی که بیشتر می خوابند، چربی بدنشان بالاتر است و افرادی که در کمترین ساعت می خوابند، بیشترین وزن را دارند.

نتیجه گیری :

کسانی هستند که هرچیزی را که می خواهند می خورند اما همچنان لاغر هستند بدون اینکه ورزشی انجام دهند، اما افرادی هم هستند که بدونه اینکه چیز زیادی بخورند چاق می شوند در حالیکه ورزش زیادی هم انجام می دهند، این موضوع می تواند به ژنتیک هم ارتباط داشته باشد که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم و همچنین سبک زندگی جدید که امروزه موجب افزایش وزن و چاقی شده است.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید